Lobbiznak a vasúti szárnyvonalért

A dél-borsodi lakosság és a sínekhez közeli önkormányzatok kezdeményezésére a bezárt Mezőcsát és Nyékládháza közötti, 28 kilométer hosszú vasúti szárnyvonal újraindításáért lobbizik Szabó Csaba, a Fidesz Borsod megyei vidék- és gazdaságpolitikusa. Úgy véli, Kóka János szakminiszter nagyot hibázott a vasútbezárás során végeztetett számításoknál, s most a gyakorlat bizonyítja: a Volán bevonása nem oldotta meg a problémákat, sőt drágább és bizonytalanabb lett a közúti utazás. A minisztérium egyelőre nem tud választ adni a szárnyvonalak rehabilitására vonatkozó kezdeményezésre.

Tolcsvai L. László
2007. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabó Csaba, a Fidesz Borsod megyei önkormányzati képviselője rámutatott: most már jól érzékelhető, hogy a tavalyi menetrend manipulatív megváltoztatása hibás döntés volt. Mezőcsát vasúti szárnyvonalát ugyan megszüntette a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), majd Kóka Jánosék rájöttek arra: hibáztak, s többe kerül a leves, mint a hús, hiszen a Volán sem olcsóbb. – Nagylelkű gesztusként prezentálja a kormány, hogy ha a vasút mentén elhelyezkedő települések önkormányzatai úgy akarják, akkor helyreállítható a Mezőcsát és Nyékládháza közötti szakasz – fogalmazott Szabó Csaba. A bizottsági elnök szerint Kóka János azt hiszi, mindössze a működtetés feltételeit kell ismét megteremteni, s máris járhat a vonat a dél-borsodi régióban. Persze örülni kell a GKM gesztusának, noha kérdés, vajon miként alakulna a menetrend? Mindenesetre Szabó Csaba az érintett dél-borsodi önkormányzatok állásfoglalását kéri a vasúti rehabilitáció ügyében, majd a szándéknyilatkozat beszerzése után a szaktárcához fordul a szárnyvonal helyreállításának ügyében.
A gazdaságpolitikus a Gönc és Szerencs közötti járat példájával élt. Mint mondta, ez a pályaszakasz különösen nagy személy- és teherforgalmat bonyolított vasúton az elmúlt években, majd a hidasnémeti és szerencsi csatlakozások megszűntek. A Hidasnémeti végállomásról induló szerencsi járat öt perccel hamarabb elindul, mint ahogy a Miskolc felől érkező személy- vagy gyorsvonat befutna az állomásra és ugyanez a helyzet Szerencs esetében is. Ha valaki Nyíregyháza irányába szeretne utazni, ám Hidasnémeti felől érkezik, akkor várhat a szerencsi állomáson, mert nincs csatlakozás – érzékeltette a politikus a problémát.
– A mostani menetrend a bezárásra ítélt szárnyvonalak totális tönkretételét eredményezi, s itt van a kutya elásva – hangoztatja Szabó Csaba. Szerinte ez az a pont, amikor a kormány akaratának megfelelően a MÁV saját maga kényszeríti az utasokat arra, hogy ne üljenek azokra a vonatokra, amelyeket Gyurcsány Ferenc, illetve Kóka János szerint fölöslegesen tart fenn az állam. A gazdaságpolitikus úgy véli, Borsod megye egyes régióiban már-már nem is lehet tömegközlekedésről beszélni. Az időseknek, a pénztelen, bár kíváncsi kerékpáros és bakancsos turistáknak, diákoknak főleg a vonatos utazás jelenti a kikapcsolódást, a zempléni, az észak- és dél-borsodi táj megismerését, s még ezt az örömet sem hagyják meg nekik.
Dávid Zsófia, a GKM kommunikációs főosztályának sajtóreferense közölte: a regionális közlekedésszervező irodák egyeztetik az önkormányzatok bevonásával a térség, illetve a régiók menetrendjeit, vizsgálják a közforgalmi közlekedési ellátottságot, és ez alapján döntenek majd – elsődlegesen az utasok érdekeit figyelembe véve – a jövő évi menetrendekről. Arra azonban nem válaszolt, vajon a bezárt szárnyvonalakkal mi lesz, hiszen ha nincs vasúti közlekedés, akkor menetrend sincs.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.