Szabó Csaba, a Fidesz Borsod megyei önkormányzati képviselője rámutatott: most már jól érzékelhető, hogy a tavalyi menetrend manipulatív megváltoztatása hibás döntés volt. Mezőcsát vasúti szárnyvonalát ugyan megszüntette a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM), majd Kóka Jánosék rájöttek arra: hibáztak, s többe kerül a leves, mint a hús, hiszen a Volán sem olcsóbb. – Nagylelkű gesztusként prezentálja a kormány, hogy ha a vasút mentén elhelyezkedő települések önkormányzatai úgy akarják, akkor helyreállítható a Mezőcsát és Nyékládháza közötti szakasz – fogalmazott Szabó Csaba. A bizottsági elnök szerint Kóka János azt hiszi, mindössze a működtetés feltételeit kell ismét megteremteni, s máris járhat a vonat a dél-borsodi régióban. Persze örülni kell a GKM gesztusának, noha kérdés, vajon miként alakulna a menetrend? Mindenesetre Szabó Csaba az érintett dél-borsodi önkormányzatok állásfoglalását kéri a vasúti rehabilitáció ügyében, majd a szándéknyilatkozat beszerzése után a szaktárcához fordul a szárnyvonal helyreállításának ügyében.
A gazdaságpolitikus a Gönc és Szerencs közötti járat példájával élt. Mint mondta, ez a pályaszakasz különösen nagy személy- és teherforgalmat bonyolított vasúton az elmúlt években, majd a hidasnémeti és szerencsi csatlakozások megszűntek. A Hidasnémeti végállomásról induló szerencsi járat öt perccel hamarabb elindul, mint ahogy a Miskolc felől érkező személy- vagy gyorsvonat befutna az állomásra és ugyanez a helyzet Szerencs esetében is. Ha valaki Nyíregyháza irányába szeretne utazni, ám Hidasnémeti felől érkezik, akkor várhat a szerencsi állomáson, mert nincs csatlakozás – érzékeltette a politikus a problémát.
– A mostani menetrend a bezárásra ítélt szárnyvonalak totális tönkretételét eredményezi, s itt van a kutya elásva – hangoztatja Szabó Csaba. Szerinte ez az a pont, amikor a kormány akaratának megfelelően a MÁV saját maga kényszeríti az utasokat arra, hogy ne üljenek azokra a vonatokra, amelyeket Gyurcsány Ferenc, illetve Kóka János szerint fölöslegesen tart fenn az állam. A gazdaságpolitikus úgy véli, Borsod megye egyes régióiban már-már nem is lehet tömegközlekedésről beszélni. Az időseknek, a pénztelen, bár kíváncsi kerékpáros és bakancsos turistáknak, diákoknak főleg a vonatos utazás jelenti a kikapcsolódást, a zempléni, az észak- és dél-borsodi táj megismerését, s még ezt az örömet sem hagyják meg nekik.
Dávid Zsófia, a GKM kommunikációs főosztályának sajtóreferense közölte: a regionális közlekedésszervező irodák egyeztetik az önkormányzatok bevonásával a térség, illetve a régiók menetrendjeit, vizsgálják a közforgalmi közlekedési ellátottságot, és ez alapján döntenek majd – elsődlegesen az utasok érdekeit figyelembe véve – a jövő évi menetrendekről. Arra azonban nem válaszolt, vajon a bezárt szárnyvonalakkal mi lesz, hiszen ha nincs vasúti közlekedés, akkor menetrend sincs.
What Brutal Forced Conscription Really Looks Like in Ukraine
