Megszűnő buszjáratok Tolnában

Bóka Máté Ciprián
2007. 08. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a kormány azt ígérte, hogy a felszámolt vasúti szárnyvonalak mentén élőket ezentúl a Volán szállítja majd, több településen azzal kell szembenézniük a lakóknak, hogy már ezekre sem számíthatnak. A Tolna megyei Gemenc Volán szerdán huszonegy olyan járatpárt szüntetett meg, amelyek áprilistól Dombóvár és Lepsény, illetve Tamási és Pincehely között vonatpótlóként közlekedtek. A cégnek négy hónap alatt közel tizennyolcmilliós veszteséget termelt a járatok fenntartása. A buszok ugyanis mindöszsze hatvanhat forint körüli bevételt produkáltak kilométerenként, míg fenntartásuk ennél lényegesen többe, kétszázötven forintba került.
A tolnai közlekedési vállalatnál már áprilisban tisztában voltak azzal, hogy jelentős veszteségre számíthatnak, akkor azonban kötelesek voltak átvenni a feladatot. Miszler Miklós, a Gemenc Volán Zrt. személyforgalmi és marketing üzletág-igazgatója közölte, az említett vasútvonalakon már régóta nem volt személyforgalom, a vonatok buszos pótlását pedig korábban egy magáncég végezte. A vállalkozónak áprilisig megérte, hiszen a MÁV-tól – a szerződés szerint – mindig meghatározott, a tevékenységet még nyereségessé tévő összeget kapott. Az igazgató hozzátette, a mostani kényszerű intézkedés miatt sem marad ellátatlan település a térségben, mert a jelenleg is üzemelő menetrend szerinti járatok és a vonatpótlók menetrendje között sokszor csak öt-tíz perces eltérés volt. A vezető szerint bár más útvonalakon is keletkeznek veszteségek, újabbak leállítását nem tervezik.
A Pannon Volán Zrt. Sellye és Villány között vette át tavasszal a megszűnő vasúti szárnyvonal mentén a közlekedés ellátását. A cég, a Tolna megyei Volánhoz hasonlóan, szintén csökkenti – háromnegyedével – a vonatpótló járatok számát az ormánsági szakaszon, a meglehetősen alacsony utasforgalom miatt. Az Ormánságban futó vasútvonal száz évvel ezelőtt épült, azóta azonban komolyabb fejlesztést nem hajtottak rajta végre, így a forgalom megszüntetése előtt sokszor csak húsz kilométeres óránkénti sebességgel közlekedett itt a vonat. A helyiek szerint a felújítások elmaradásával, a pályatestek elhanyagolásával már hosszú ideje a tavaszi bezárást készítették elő.
Az országban összesen tizennégy szárnyvonalon állt le az év első harmadában a személyszállítás. A gazdasági minisztérium az intézkedéstől tízmilliárd forintos megtakarítást várt, de csak annyit ért el, hogy a veszteséget az egyik cégtől – a MÁV-tól – egy másikhoz – a Volánhoz – tolta át.

Eladó Kelenföld. A Volánbusz Zrt. kelenföldi telephelyének eladása iránti korábbi érdeklődésünkre érdemben nem, a távirati iroda megkeresésére azonban reagált a cég vezérigazgatója. Pekli Ferenc tegnap az MTI-nek elmondta: a Volánbusz nyilvános, egyfordulós pályázatot írt ki a telephely értékesítésére és várhatóan szeptemberig megszületik a döntés. Az értékesítésből származó bevétel várható nagyságáról a vezérigazgató a folyamatban lévő döntésre hivatkozva nem nyilatkozott, annyit azonban elárult: a beérkezett ajánlatok kedvezőek a cég számára. Mint azt tegnapi számunkban megírtuk, értesüléseink szerint az ingatlanért mindössze hárommilliárd forintot kérnek. (B. P.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.