Szerelem a kohók árnyékában

Bohdan Slama meg nem nevezett cseh iparvárosának panelházában épp csak annyira zöldell az élet, mint a rendező pályaudvarok töltései között. Az „emberarcú szocializmus” arctalanjai nyújtóznak odabent a fény felé, hogy túléljék a kort. Vegytiszta cseh dráma arról, ami a barakkban maradt.

Muray Gábor
2007. 08. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Persze, hogy mindig a kocsma, vizespoharak, piszkos ablak, gitár, búslakodás. Ismerjük, itt nyitott Tarr Béla is a Werckmeisterben, s itt nyílik és zár Bodor Ádám életműve. Itt nyitott a fél cseh filmművészet, bár ez már rég nem a hrabali idill, ez már csak a zacc a kávéspohár alján, feketén, komoran. Az egykor díszes, ma ócska drótból font kapuajtók falun mocskos, rendetlen, vashulladékkal és gumival teleszórt hátsó udvarokra vezetnek. Azok az udvarok mit sem változtak, benőtte már a gaz a rozsdás, szétvert Skodát, Ladát, Trabantot; traktor berreg, csizma csobban a sárban, mocskos zsák repül a vállra, kecske mekeg a félig csempézett fürdőszobában, odabent, a beázó tető alatt esőtől csordul túl a kopott lavór, s ebben az állandó nyirokban teremnek az undor virágai: a mai szerelmek. A csúnya, sápadt, mélabús fiatalok be nem vallott, észre nem vett szerelmei. Bohdan Slama filmje szociográfiaként indul, s olyan finoman csempésződik bele a romantika, hogy az a panelváros fénytelenségében alig észrevehető, arról van ugyanis szó, hogy ezek a csúnya emberek bennünk szépülnek meg, velük vagyunk, átérezzük kelet-európai létük sivárságát. Egész pontosan: arról, hogy ezek az emberek mi magunk vagyunk. (Mert csúnyák vagyunk, hogyne, csúnyák, ez nem Amerika, nincs rajtunk smink, hogy lecsorogjon, amikor sírunk.)
Megint előkerült a kelet-európai tükör. Látjuk benne a szemétdombot, a bénult barakk évtizedeken át tudatosan telepiszkolt, telefüstölt, lezüllesztett és tönkretett vidékét, amely most, a „nyitás” után tizenhét évvel, ideát, az unió egyenlőtlenebbik fertályán szomorúbb, mint valaha.
Bohdan Slama filmje olyan, mint Kocsis Ágnes Friss levegője: nehéz, mélabús és – még ha nem is akarjuk észrevenni – ránk nyitja az ablakot. Ebben a túlságosan is jól ismert, ezerszer látott, ezerszer megírt, lefényképezett, leforgatott, dokumentált közegben árválkodik egy kicsi testvérpár a panelház ikszedik emeletén. Anyjuk férfiak után jár, apjuk nincs. Lány és fiú, Monika és Tonik, a két jó barát karolja fel a gyerekeket, s ebben a kényszerközösségben végre huzatot kap a parázs, aminek a melegénél élni még itt, a kohók, autóroncsok, paneltornyok árnyékában is lehet.
S micsoda boldogság van abban, ahogy az undor virágai végül egymásra hajlanak.
(Valami boldogság – színes, feliratos cseh–német vígjáték, 102 perc. Rendezte Bohdan Slama. Forgalmazza az Odeon.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.