Lemaradásban a magyarországi oktatás?

A magyarországi oktatás sok szempontból hátul kullog a más országokban adott személyi és anyagi feltételekhez képest – vonhatjuk le a következtetést a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet minap közzétett jelentéséből.

Ágoston Zoltán
2007. 09. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lesújtó körképet fest a magyar oktatás helyzetéről a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD). Jellemző, hogy míg Magyarországon a 25–64 éves korosztálynak csak 17 százaléka szerzett felsőfokú képesítést, az OECD-országokban 26 százalék.
Magyarországon a felsőfokú képesítést szerző fiatalok aránya generációnként nő, ám csak lassú ütemben az OECD-országokban élő társaikéhoz képest: a 25–34 éves korosztályban öt százalékkal a 55–64 évesek körében mért 15 százalékhoz képest. A természettudományos területen végzők aránya Magyarország lélekszámához képest – minden 100 ezer főből 695 a 25–34 éves korosztályban – az OECD-átlag felét sem éri el.
A jelentés megállapítja, hogy bár a GDP-hez képest az oktatásra fordított pénz már csak kevéssel múlja alul az OECD-átlagot, a felsőoktatásban a tanulók számára vetítve messze elmarad a kívánatostól, tizenegyezer helyett mindössze hétezer dollárral. A valamennyi oktatási szinten tett tanulónkénti kiadások mértéke alig haladja meg a négyezer dollárt, amit az OECD-átlag a másfélszeresével múl felül.
A képet tovább árnyalja az a negatív tendencia, hogy a felsőoktatási kiadások 59 százalékos növekedése mellett a hallgatói létszám több mint kétszeresére nőtt, ami 27 százalékos csökkenést mutat az egy hallgatóra jutó kiadásokban. A rendkívül alacsony számra a jelentés szerint a kevés tanítási óra – évi 555, az OECD-átlag 707 – száma és főleg a tanári fizetések kirívóan alacsony volta ad magyarázatot, ami Magyarországon még az egy főre jutó GDP-hez képest is alacsony. A minimum 15 éves tapasztalattal rendelkező középiskolai tanároknak a 43 ezer dolláros OECD-átlagfizetés kevesebb mint felével, 20 ezerrel kell beérniük.
Nemegyszer a mostoha finanszírozási viszonyok hiúsítják meg a felsőoktatásba készülők reményeit. A továbbtanulás ugyanis főként a jómódúak kiváltsága. A jelentés szerint az egyéni gazdasági helyzet Magyarországon befolyásolja leginkább a felsőoktatásban való részvételt a diplomaszerzésig. A jó anyagi helyzetűek több mint két és félszer több eséllyel válthatják be várakozásaikat, mint kevésbé jó körülmények között elő honfitársaik. Ez annak ellenére van így, hogy a 15 éves korosztályban a megkérdezettek 63 százaléka tanulna tovább, ami felülmúlja az OECD-országok 57 százalékos átlagát. A 25–34 éves korosztály 85 százaléka rendelkezik középiskolai érettségivel.
A képet tovább árnyalja az érettségivel nem rendelkezők rossz elhelyezkedési esélye. A 25–64 éves korosztályban az ő foglalkoztatottságuk mindössze 38 százalékos, amivel Magyarországé az utolsó- előtti hely e tekintetben. Mindeközben az érettségizettek 70, a diplomát szerzők 83 százaléka helyezkedik el sikerrel. Ez az előny a fizetésekben is érezhető. Magyarországon a 30–44 év közötti, egyetemi szintű diplomával rendelkezők jövedelmi előnye a felső középfokú képesítésűekhez mérten 125 százalékos, ami a legmagasabb valamennyi OECD-országban. Hasonló eredményt mutat valamennyi felsőfokú képesítés, a tendencia egyébként 1997 óta szinte folyamatosan erősödik.
A Fidesz kezdeményezte és a 2002-es választások után az MSZP-kormány által jelentősen átalakított diákhitel kapcsán a tanulmány megjegyzi, hogy a viszonylag alacsony, ezerhétszáz dolláros összegéhez mért 12 százalékos visszafizetési kamat kiemelkedően magasnak számít. „Magyarország tekintetében nem áll rendelkezésre adat a tandíjakról” – zárul a jelentés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.