Megvizsgálják a rendőrség igazoltatási gyakorlatát

Szeptember 17-én hat hónapig tartó vizsgálatot indít a Magyar Helsinki Bizottság és az Országos Rendőr-főkapitányság három település, Budapest, Szeged és Kaposvár rendőrkapitányságain. A jogvédő szervezet a rendőrséggel együttműködve arról tájékozódik: hatékony és nem diszkriminatív-e az igazoltatások gyakorlata. Tóth Balázs, a Magyar Helsinki Bizottság programvezetője azt mondta, minden bizonnyal módosítani kell a rendőrségi törvényt és a praxist is. Idehaza a jogszabályok alapján szinte bármikor bárkit igazoltathatnak, és mindenkiről nyilvántartást vezetnek. Ezt azért teszik, hogy a szolgálatban lévő rendőr bizonyíthassa: a munkaidejében dolgozott.

2007. 09. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendőrség évente 1,8-2 millió esetben igazoltatja az állampolgárokat – emlékeztetett a Magyar Helsinki Bizottság programvezetője. Tóth Balázs hozzátette: minden harmadik-negyedik állampolgárt igazoltatják. A lakosok túlnyomó része ebben a formában kerül kapcsolatba a rendőrséggel. A tömeges igazoltatás sok pénzbe, becslések szerint több mint félmilliárd forintba kerül évente. Nem közömbös tehát, hogy a rendőrség miképpen él ezzel a lehetőséggel. A vizsgálat megindítása előtt a jogvédők első lépésként feltérképezték az igazoltatásról szóló jogszabályokat, belső utasításokat. Elemezték azt is, hogy alkalmazásuk milyen alkotmányossági problémákat vethet fel. Emellett formanyomtatványt szerkesztettek. Ezen rögzítik majd az igazoltatás főbb jellemzőit a vizsgálatba bevont három településen: Budapest VI. kerületében, Szegeden és Kaposvárott. Felírják az adatlapra, mikor és miért igazoltattak: délelőtt, délután, az utcán vagy a diszkóban, szórakozóhelyen. A rendőrök feltüntetik azt is, hogy megítélésük szerint az igazoltatott személy milyen etnikai csoporthoz tartozik. Fekete, arab, roma vagy európai fehér.

Felmérés hétfőtől

– A felmérés szeptember 17-én indul, és hat hónapig tart. Fél év alatt reményeink szerint több tízezer igazoltatás tapasztalatait összegezhetjük – mondta Tóth Balázs. Közölte: az adatfelvételkor megfigyelőként részt vesznek roma jogvédő aktivisták is. Jelenlétük valószínűleg torzítani fogja az igazoltatási gyakorlatot, a fél év azonban elég hosszú idő ahhoz, hogy mód legyen a tényleges intézkedési gyakorlat megismerésére. Tapasztalták: Nagy-Britanniában, ahol önkormányzati rendőrség működik, a képviselőik akár havi rendszerességgel konzultálnak intézményes keretek között a civilek megbízottaival. Ott az a felfogás uralkodik, hogy a rendőrség nem a központi államhatalmat, hanem a helyi civileket, a lakosokat szolgálja. A testületnek módja van rá, hogy a bűnözés, a közbiztonság helyi mutatói alapján saját stratégiát dolgozzon ki.
A cél most az, hogy kiderítsék, idehaza milyen hatékonysággal alkalmazza a rendőrség az igazoltatás intézményét. Lehetséges ugyanis, hogy a testület aránytalanul sok munkát fektet olyan tevékenységbe, amely a jelenlegi formájában kevés hasznot hoz. A közterületen szolgáló rendőrök teljesítményét részben azzal mérik, hány igazoltatást végeznek. Mit tehet azonban a rendőr, ha az utcán semmi olyasmi nem történik, ami miatt intézkednie kellene? Igazoltat. Csak azért igazoltat, hogy igazolni tudja: munkával töltötte az időt.

Razziák cél nélkül

A rendőrségi törvényben az igazoltatásról egy mondat szerepel: „A rendőr a feladata ellátása során igazoltathatja azt, akinek a személyazonosságát meg kell állapítani.” Ám az nincs rögzítve, hogy vajon milyen célból kell megállapítania a személyazonosságot. Az utcai járőrök és a közlekedési rendőrök az esetek nem csekély részében konkrét cél nélkül igazoltatnak. A razzia vagy ahogy a rendőrségi törvény megfogalmazza, a fokozott ellenőrzés sem mindig célhoz kötött. Jórészt csak úgy általában akcióznak, razziáznak a rendőrök: hátha horogra kerül valaki. A razzia tehát – mondhatni – akkor aktuális, ha valamelyik rendőri vezető elrendeli. Például kábítószert keresnek egy adott szórakozóhelyen anélkül, hogy a célhoz kötöttség kérdése egyáltalán felvetődne. Tehát halásznak a tömegben, a zavarosban. Úgy gondolják, ha az adott szórakozóhely mind a kétszáz vendégét igazoltatják, egy-két embernél talán akad egy-két gramm marihuána. Fölöslegesen töltenek el százkilencvennyolcszor tíz percet azért, hogy két embert lefüleljenek. Az ilyen akciók kevéssé járulnak hozzá a bűnmegelőzéshez, ugyanakkor sérthetik a magánszférát. A helsinki bizottság szakértője úgy véli: az igazoltatások többségét célhoz kötötten kellene végezni. Amennyiben például körözött személyt keresnek, akkor – ahogy ez Angliában is történik – a járőröknek meg kellene ismerniük a keresett személy nevét és arcképét. Most csak a nevét ismerik. Így semmilyen vizuális támpontjuk nincs, kit kellene az utcán igazoltatás céljából megállítaniuk. Válogatás nélkül igazoltatnak. A sikeres intézkedés reménye így csekély. Legfeljebb véletlenül akadhatnak rá a keresett személyre. Ugyanez a helyzet akkor is, ha egy-egy konkrét bűncselekmény helyszíne közelében szemtanúkat keresnek. Információ hiányában nem célzott, hanem esetleges intézkedéseket alkalmaznak.

Haszontalan adattár

További gond, hogy a drága és jobbára öncélú igazoltatásokról javarészt lapot állítanak ki, s a személyekről nyilvántartást vezetnek. Az úgynevezett igazoltatólapot – mint Tóth Balázs elmondta – csak akkor lehetne kitölteni, ha az igazoltatást később valamilyen rendőri intézkedés követi. Vagyis ha az igazoltatás eredményeképpen a körözött személyt elfogják, előállítják, bűncselekmény vagy szabálysértés elkövetése közben valakit tetten érnek, az alkohol vagy kábítószer hatása alatt álló gépjárművezetőt vérvételre viszik. A gyakorlat ugyanakkor az, hogy a rendőrség az igazoltatásról a legtöbb helyen igazoltatólapot állít ki. Ennek alapjául egy olyan rendelet szolgál, amely ellentétes a rendőrségi és az adatvédelmi törvénnyel, s így alkotmányosnak sem mondható. A töméntelen adatfelvételt azzal indokolják, hogy nem lehet tudni: mi, mikor és mire lesz jó. Hiányzik tehát a célhoz kötöttség, noha az adatvédelmi szabályok szerint adatokat csak a konkrét cél megjelölésével lehet kezelni és tárolni. Ez alkotmányos alapelv. A rendőrség viszont jelenleg úgy gondolja, ha valakit mondjuk a Rákóczi út 23. előtt ma 10 óra 15 perckor igazoltatnak, arról holnap kiderülhet, hogy részt vett a környéken akkortájt elkövetett bűncselekmény elkövetésében. Esetleg az ügy tanúja lehet. Tehát később megidézhetik. A jogvédő szervezet vélekedése szerint a jogszabályban tételesen fel kellene sorolni, milyen okból lehet valakit igazoltatni. Nem lenne elegendő, ha csupán a közbiztonság védelmét vagy a bűnmegelőzést jelölnék meg okként. Miként Nagy-Britanniában reggelente az eligazításkor, a körözött személyek nevének közlésekor, a fényképüket is bemutatják a járőröknek, nálunk is csak adott konkrét bűncselekmények gyanúsítottjait, tetteseit lehetne igazoltatás alkalmazásával keresni. Az igazoltatólapon azután a rendőr például rögzíthetné: azért a megjelölt embereket igazoltatta, mert hasonlítottak a körözött személyre, vagy azonosak voltak vele. Mindez persze más bűnüldözési filozófiát és alaposabb előkészítést kívánna a parancsnokoktól. A programvezető elmondta: Kaposvárt, Szegedet és Budapestet azért választották ki felmérésük helyszínéül, mert így különböző nagyságú településeken szerezhetnek információkat. Az elemzés része annak az átfogó vizsgálatnak, amelyet a Nyílt Társadalom Alapítvány finanszírozásával Spanyolországban, Bulgáriában és idehaza végeznek a jogvédők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.