Kaliforniai Piroska

Tóth Szabolcs Töhötöm
2007. 10. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs messze az az idő, amikor a forgalmi dugó éppolyan választási téma lesz, mint a társadalombiztosítási járulék csökkentése vagy a nyugdíjemelés. Ehhez az előrejelzéshez nem kell nagy jóstehetség: egyre többünk számára mindennapos tapasztalat, hogy értékes időt vesztegetünk el autónkkal araszolva a megbénult forgalomban. És mivel sokunkat bosszant a mindennapossá vált idegőrlő várakozás, csak természetes, hogy a politika előbb-utóbb gyógyírt ígér – szavazatainkért cserébe.
Nem kis időről van ugyanis szó. Idevágó magyar felmérést ugyan nem találtam, de egy amerikai tanulmány épp a héten látott napvilágot a témában, és megdöbbentő számokat közölt. A felmérés szerint az amerikai autósok 2005-ben összesen négymilliárd órát töltöttek forgalmi dugóban, 200 millióval többet, mint a megelőző évben. Ez autósonként átlagosan évi 38 óra. A kényszerű ácsorgás közben több mint 13 milliárd liter benzint pöfékeltek el, ami még az olcsó tengerentúli üzemanyagárakkal számolva is majdnem 80 milliárd dollárt jelent. Mindez nem csupán a pénztárcát, de a környezetet is megterheli.
Persze az Egyesült Államokban sokkal többen és gyakrabban használnak gépkocsit, mint Magyarországon (igaz, az úthálózat is fejlettebb), ám hazánkban az utóbbi évtizedben egyértelművé vált, hogy a magyarok (ideértve vezetőinket és választóikat egyaránt) szintén a gépkocsiban látják a közlekedés fejlődésének zálogát.
Kezdetben még Amerikában sem volt egyértelmű, hogy a tömegközlekedéssel szemben a gépkocsié lesz az elsőség. Széles körben elterjedt nézet szerint az elővárosi és a közeli városok közötti forgalmat lebonyolító, népszerű és fejlett helyiérdekű vasutakat a nagy autóipari cégek és a gumigyárak lobbitevékenysége, hovatovább összeesküvése tette tönkre. (Különösen a General Motorsra és a Firestonesra szokás emiatt kígyót-békát kiáltani.) A cél az lett volna, hogy a forgalom az újonnan épült autópályákra terelődjön, és ezáltal nagyobb bevételre tegyenek szert ezek a vállalatok. Mások szerint azonban mindenféle összeesküvés nélkül került az autó a vezető helyre: a tömegtermelés, az olcsó üzemanyag és az állami pénzen megvalósított óriási útépítések mindenki számára elérhetővé tették a gépkocsit, és hát minek is közösködne bárki a zsúfolt vonatokon, ha nem muszáj. Dél-Kaliforniában, az autós életforma (az autósmozik és autósbüfék) őshazájában a harmincas évektől kezdve lassan leépült az elővárosi vonatközlekedés, és 1961-ben eltűnt a helyi közlekedésből az utolsó jellegzetes piros kocsis szerelvény.
A kaliforniai Piroska.
Hogy valóban helyettesíti-e a vonatot az autó, az persze kérdéses, hiszen az idézett tanulmány szerint jelenleg Los Angelesben a legelviselhetetlenebb az autóforgalom – itt az autósok átlagosan évi 72 órát töltenek el a forgalmi dugóban ücsörögve. Helyi lapokat és blogokat böngészgetve az is nyilvánvaló, hogy pénzhiány miatt nem épült ki teljes egészében az ötvenes években tervezett autópálya-rendszer a régióban, ahol pedig igen, ott sok helyen csodás tengerparti sétányokat tettek tönkre az utak kedvéért. Így hát most se vasút, se elég út, egy rövid szakaszon pedig ismét üzembe állt a kaliforniai Piroska. Tekintve az üzemanyagárak rohamos emelkedését, és hogy a dugókban várakozó autókban (átlagosan) csak 1,09 ember ül ezen a környéken, Los Angelesben is felötlött a metróépítés, a HÉV- és a villamoshálózat kiépítése.
De hogy jön mindez a magyar dugókhoz?
Nem érdemünk, hogy az elmúlt évszázadban némileg lemaradtunk a világ legfejlettebb országától. Ám ha már így alakult, nem biztos, hogy az amerikai motorizáció minden lépcsőfokát meg kellene járnunk ahhoz, hogy lemaradásunkat behozhassuk. Nem lehet kétséges, hogy a magyarországi autópálya-építések nagyszerű vállalkozások, és jelen pillanatban bizonyára igen hasznos ilyen utakkal összekötni nagyobb városainkat. Ám – laikusként – nem hagy nyugodni az a rossz előérzet, hogy mire a nemzet véghezviszi e vállalkozását, már nem lesz annyira egyértelmű a gépkocsi előnye, mint akár a kilencvenes évek elején volt: az olajárak még feljebb szöknek, és a vízhajtású gépkocsi még mindig csak prototípusként létezik majd a nagy gyártók apró műhelyeiben.
Akkorra azonban az európai országok már kiépítik a repülővel versenyre kelő teljes európai gyorsvasúthálózatot, amely a jelenlegi tervek szerint Bécsben véget ér – hiszen mi, magyarok az útépítéssel voltunk elfoglalva, miközben a vasutat elhanyagoltuk, szárnyvonalainkat bezártuk.
Igaz, ami Budapestet illeti, ekkorra talán sikerül befejeznünk a várost elkerülő autópályát, és talán – de ez nem egészen biztos – a négyes metró is elkészül végre a belvárosban élők legnagyobb örömére; csak éppen a kettőt összekötő elővárosi vasútrendszer hiányzik majd hozzá.
Viszont lesz dugódíj, hogy a városba még autóval se lehessen bejutni. Ha már megígérték.
Glosszánk a témáról a 40. oldalon olvasható

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.