A liberalizáció következményei

Járosi Márton
2007. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A média jóvoltából az ország a villanyárverés lázában égett az október 25-e előtti napokban. A még meg sem termelt jövő évi áramunkat adta-vette a 23 kereskedőcég és hat nagyfogyasztó. A privatizáció óta számottevő erőművi kapacitás nem épült, a fogyasztás is alig növekedett, csak kereskedőcégek jöttek létre, akik mind keresni akarnak a villanyon, azaz rajtunk. Mi történt itt, miért foglalkozik mindenki olyan dolgokkal, amik normális esetben fel sem merülnének?
Az árampiaci liberalizáció következménye ez, amit a nyáron elfogadott liberális villanytörvény tett kötelezővé számunkra. Kiteljesedik a virtuális világ a villanypiacon is. Az energetikai liberalizációnak természetes következménye az árak elszabadulása és emelkedése. A liberális piacon az árakat egyre inkább nem az önköltség, hanem a kereslet-kínálat határozza meg, csakhogy itt egy olyan létszükségleti szolgáltatásról van szó, aminél ez nem lenne megengedhető. Most eljött az igazság pillanata, amikor a lakosságnak, az egész társadalomnak szembe kell néznie az energiapiaci liberalizáció valós következményeivel.
Miből fakad ez? A liberalizált villanypiac virtualizálódik, ez is egy látszólagos piac lesz, az ár elszakad az ellátás valóságos költségfolyamataitól, az önköltségtől. Azt halljuk most lépten-nyomon, hogy a nyugati tőzsdei árak gyűrűznek be. Hogy van ez? A korábbi áremeléseknél általában olyan hivatkozások történtek, amelyek még közérthetők voltak. Ha a keletről érkező energiahordozók, a földgáz ára emelkedett, akkor ennek a költségekben és ezen keresztül az árakban való megjelenése még érthető magyarázatként hatott. Különösen akkor, ha nem tették hozzá, hogy az éppen aktuális árszínvonal már önmagában is hatalmas nyereségeket tartalmazott a külföldi tulajdonú termelő és szolgáltató társaságoknak.
Most azonban nem erről van szó, most a nyugati, virtuális tőzsdei ár gyűrűzik be. Ezzel el is érkeztünk a liberalizált piac másik fontos jellemzőjéhez: a tőke ugyanis nem érdekelt a hosszú távú befektetést igénylő fejlesztésekben, csak a rövid távú haszonszerzésben. Ami úgy jelentkezik a gyakorlatban, hogy nem épülnek meg a szükséges mértékben, mennyiségben az erőművek, egy keresleti piac alakul ki. A liberális tőke a saját önérdekének megfelelően hiányt generál, ami aztán felviszi az árakat.
Amikor a liberalizációt meghirdették Európában, akkor arról volt szó, hogy majd a liberalizáció, a verseny leviszi az árakat. Valóban. Európában, ahol nagy kapacitásfeleslegek voltak, amíg ezeket föl nem emésztette a piac, addig átmeneti árcsökkenés volt, utána azonban az árak megindultak fölfelé, és mára az egész térségben a korábbi kínálati piac keresletivé változott. A múlt év végére, az idei év elejére az úgynevezett versenypiaci ár a környezetükben és nálunk, a részben megnyitott hazai piacon is, már meghaladta a Magyar Villamos Művek (MVM) Zrt. hatósági közüzemi árát. A teljes piacnyitás után, ami majd január elsején fog bekövetkezni, az új villamosenergia-törvény szerint, ezek a magasabb tőzsdei árak fognak érvényesülni a hazai piacon is.
Nézzük meg, hogy ez a virtuális ár hogyan hat valóságosan. A tőlünk délre eső régióban, a Balkánon meglehetősen magasak az árak, mert ott még nálunknál is nagyobb hiány van. A kereskedők, ha a villanyt ott tudják eladni magasabb áron, nyilván oda fogják vinni, illetve itthon csak akkor elégítik ki az igényeket, ha ugyanezt a magas árat megadják érte itt is. Tehát érzékelhető, hogy bár itthon a reális, valóságos folyamatokban, az energiatermelésben nem történt változás, mégis magasabb lesz az ár. És ez azért van, mert a kormányzat, az EU által megkövetelt liberalizálás jegyében, a gyeplőt a lovak közé dobja, mindenki annyiért ad, amennyiért megveszik, és a hiányos piacon a még szükséges legdrágább termelő határozza meg az ellenértéket, ezért aztán szükségszerűen fölmennek az árak.
A minapi, hat „termékre” lefolytatott aukció után, amelyen a jövő évi áram mintegy 25 százalékát árverezték, a média így tudósított: „Kisebb áremelkedés az áramaukción.” A nagy kihasználású zsinórtermék nagykereskedelmi ára 56 euró/megawattóráról 65-re, valóban „csak” 16 százalékkal nőtt, a csúcsterméké azonban 102 euró/megawattórán állt meg. A kialakult árak most már a nyugat-európai szinten vannak, de még alacsonyabbak a balkáni térség árainál. Hogy a továbbiakban hogy alakulnak, azt nem nehéz megjósolni. Most azonban még lehet vitatkozni azon, hogy ez a tényleges fogyasztói árat milyen mértékben fogja emelni. A propaganda azt sulykolja, hogy mindez a közületi-ipari fogyasztóknál „csak” 10-15 százalékos, a háztartásoknál 10 százalékos emelkedést generál. Ez viszont csak úgy lenne tartható, ha a végfogyasztói árakban szereplő, hatóságilag szabályozható rendszerhasználati elemeket befagyasztják. Úgy látszik, minden relativizálható, s valakik a szabadpiacot is tudják tervezni. Majd meglátjuk. Csakhogy a liberalizáció szószólói korábban a verseny árcsökkentő hatásáról papoltak. Hogyan van ez?
Annyi máris bebizonyosodott, hogy a piacnyitás egyértelműen felfelé viszi az árakat. Méghozzá akkor, amikor a villany önköltsége nem emelkedett. A jelenlegi villanypiaci szereplők jövedelemviszonyait – az erőművek és szolgáltatók luxusprofitjait – elfedi, mintegy szentesíti ez a rendszer, hiszen az árak erről a szintről indultak felfelé. Ez egy tisztán kereskedelmi jellegű, virtuális árfelhajtás, melynek valós következményeit azonban a fogyasztók viselik, az árfelhajtás nyertesei pedig a kereskedőcégek lesznek. Egyébiránt az árviszonyok mostantól teljesen áttekinthetetlenné válnak, a jövőben már nem kell magyarázatokkal szolgálni, elég a bűvszó: a „tőzsdei ár” az irányadó.
Már az aukció előtt javasoltam, hogy a kormány fagyassza be a villanyárakat, és tartsa fenn a hatósági ármegállapítást, legalább a lakossági körben. Ehelyett igyekszik kiteljesíteni a liberális piaci rendszert, bár a részletes szabályokat még mindig nem fogadták el. Most, az aukció után látszik, hogy a politika is érzi: kiszabadult a szellem a palackból, ezért aztán piacidegen módon igyekszik féken tartani azt. Az aukció előtt a Magyar Energia Hivatal igyekezett hatósági nyomást gyakorolni az aukciót a törvény szerint bonyolítani köteles MVM Zrt.-re. A kormány, illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) az export korlátozására, rendszerhasználati díjjal terhelte a külföldre kivitt villanyt, továbbá tulajdonosi pozícióból igyekszik mérsékletre inteni az árverezőt. Miközben a hivatásos liberálisok változatlanul az MVM-et szidják. A bűnbakszerepre minden körülmények között szükség van, csak az érvelést kell kissé módosítani. Eddig a hosszú távú megállapodásokért (HTM-ekért) okolták, most az aukcióért lehet. Pedig a bajok gyökere nem az MVM-ben, hanem a liberális piaci rendszerben keresendő.
S az MVM valóban kényes helyzetben van, de csak akkor, ha továbbra is nemzeti társaságként akar/tud (?) viselkedni. A privatizáció óta először kedvező számára a szabályozás. Mint kereskedő élvezheti a kialakított rendszer előnyeit, minden áremelkedés növeli az eredményét, az ár emelkedésében érdekelt. Eddig azonban alapfilozófiája volt a hazai fogyasztók védelme. A sokat és érdemtelenül kárhoztatott HTM-ek révén mindeddig fékezni tudta a liberalizáció káros hatásait. Ha azokat felszámolták volna, s az MVM-portfólióba tartozó erőművek külön-külön egyezkedtek volna a kereskedőkkel, akkor ma már magasabb lenne a nagykereskedelmi ár. Az MVM Zrt. minden tőle telhetőt bevetett az aukción is az ár mérséklése érdekében: a jelentős túlkereslet ellenére alacsony induló ár, kicsi emelési lépések, az árverezett mennyiség menet közbeni növelése stb.
Az MVM már az aukció előtt igyekezett formálisan is EU-konformmá tenni a HTM-szerződéseket; módosította az áramszolgáltatói szerződéseket, amelyekben biztosítottak a lakossági egyetemes szolgáltatáshoz szükséges villanymennyiségek, de nem szerepel bennük a konkrét nagykereskedelmi, piaci ár. Itt van a kormány következő lehetősége: tulajdonosi jogán a piacinál alacsonyabb árú szerződésre kényszerítheti az MVM-et. A GKM szakállamtitkára azt is kilátásba helyezte, hogy az MVM megnövekedett eredményét kompenzációs célra elvonhatják. Ugyebár mindez azt jelenti, hogy az állami tulajdonú cég szerepe e felfogás szerint az, hogy minden körülmények között biztosítsa a piac privát szereplőinek növekvő profitját.
Miért kell ez nekünk? – kérdezhetnénk. Miért nem lehet egy átlátható rendszerben a fogyasztói villanyár minimumára törekedni? Annál is inkább, mert fejlesztések a villamos rendszerben gyakorlatilag nem történtek, az erőművek jelentős része elhasználódott. Ki fog itt erőművet építeni? – tehetném fel a több mint tíz év előtti, privatizációkori kérdést. Mert, amiről mostanában egyfolytában folyik a villanypiaci közbeszéd, az a habosított torta újrafelosztása, a meglévő rendszer végső kihasználása, a kereskedők jövedelmének növelése. Ettől nem lesz új kínálat, vagyis új erőmű, tovább romlik az ellátásbiztonság.

A szerző az Energiapolitika 2000 Társulat elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.