Az elmaradt megváltás

A fiatal írónemzedék egyik legígéretesebb és legmarkánsabb tagja Jónás Tamás. A verseiről, meséiről és novelláiról ismert alkotó Lélekvesztő című első drámáját nemrég mutatták be a Kolibri Pincében.

Pethő Tibor
2007. 11. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ősi történetek, archetipikus alakok tökéletesre kimunkált mai változatait egyesíti a szerző páratlanul szép, megrázó darabja, amit első rendezéseként Tóth József, a Kolibri Színház társulatának színművésze állított pódiumra. A pusztuló, szegény és némi maffiakapcsolattal is rendelkező család szövevényes viszonyaiba ágyazott mű néha a legközönségesebb utat járva válik hitelesen Isten közelivé. A családtagok – a fiába szerelmes anya, az elüldözött apa, a szerelmi viszonyban élő fiú és mostohahúga, valamint a retardált Sanyika – párbeszéde egyszerre emlékeztet a farce-ra, a középkor vaskos nyelvezetű „vígjátékára” s vallásos misztériumjátékra. A közönségesség így jól megfér a leginkább egzisztencialista alapozottságúnak nevezhető, vallomásos, patetikus nyelvezettel.
Az egyfelvonásos darab számtalan reminiszcenciát idézhet fel a befogadóban. A sűrű utalások, a tömör filozófiai, s mondhatjuk azt, teológiai mélységek hatására a néző időnként mintegy érzéki csalódás áldozatává válva úgy véli, talán Az ember tragédiájának egy profanizált változatát látja. A véget nem érő szellemi hajsza, a feloldhatatlan konfliktusok, a helyenként mesealakokká váló hősök ugyanakkor hol egy görög sorstragédiát, hol Faust történetét, hol pedig a Hamletet idézik. A mefisztói figuraként megtestesülő Reményt pedig, aki egy másik dimenzióban – minő groteszk – a botrányos apának felel meg, a rendőrség, a gyámügy és egy orvos üldözi. A remény beteljesedése, a szereplők megváltása elmarad, a hősök, miközben Isten hallgat – jobb híján – önmaguk kicsinyített figuráival sakkoznak, s a Szentháromság egy rendkívül rejtett és tapintatos érintésére a remélt Messiás helyett – Jónás Tamás egy versét idézve – „köztes idők kis isteneként” csak egy minitévé születik, hogy segítsen.
A szerző és a rendező együttműködése szép eredményhez vezetett. Tóth József munkáját dicséri, hogy más Jónás Tamás-szövegeket, így a Tessék mesék mindig nyerő kisfiújáról szóló darabját szervesen, szinte észrevétlenül az előadás részévé tette. A szereplők jók, a rendezés fantáziadús, a szöveg formáltsága klasszikus. Erdei Juli királynőként és anyaként szinte hipnotizálja színésztársait és a nézőket, Ruszina Szabolcs megrázóan naturális a szociológiai környezettanulmányok hangulatát is felidéző retardált Sanyikaként. Jónás Tamást a tehetsége, ha vigyáz rá és persze önmagára, ha megőrzi látomásos líraiságát, a Hajnóczy Pétert idéző, helyenként prófétai ihletettségű alapállását, könnyen teheti tíz-tizenöt éven belül a magyar irodalom egyik hosszú távon is nagy alakjává.
(Lélekvesztő. Írta Jónás Tamás, rendezte Tóth József. Kolibri Pince.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.