A kulisszák mögött

Évente egy alkalommal megnyílnak a közönség előtt az Új Színház színfalai. A lassan tradícióvá váló kulisszajárás a Vőlegény című előadásuk köré épült. Itt az előadás műhelytitkai mellett a teátrum dolgozóinak munkájával és a színház történetével is megismerkedhettek a nézők.

Molnár Györgyi
2007. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szép Ernő Vőlegény című komédiáját vasárnap este kacagás kísérte, és véget nem érő vastaps zárta. A tapsrend végén a közönség soraiban helyet foglalók legnagyobb meglepetésére ritkán látott vendég érkezett a pódiumra: Márta István direktor. A teátrumot megtöltő publikum ezen a kivételes estén lehetőséget kapott, hogy előadás után bepillanthasson a kulisszák mögé és megtudja, hogy az este hét és tíz között zajló varázslatot kik irányítják, és hogyan. A negyedik alkalommal rendezett kulisszajárásra a közönség fele volt kíváncsi az előadás után. Márta István az idegenvezetők legjellemzőbb kellékét ragadta kezébe: a bordó esernyőt, amely külleme alapján bizonyára a díszlettárból került elő. A nézőtérre visszasereglett publikum megismerkedett a hangtárral, a díszítőtárral, a kelléktárral, jelmeztárral és dolgozóival, a fodrásszal és sminkessel, valamint a színpadmesterrel, a fővilágosítóval, a marketingessel, a művészeti titkárral és a rendezőasszisztenssel. Az igazgató beavatta a kíváncsiskodókat a színház történetébe, indokolva az erkélyek elhelyezkedésének furcsaságát. (1907-ben nem színháznak, hanem kabarénak építették a házat, s ezért birkóznak jelenlegi használói a színpad adottságaival, mivel az keskeny és túl mély.) A direktor a definíciókat, mint például repertoárszínház vagy önálló társulat, szintén megismertette a nézőtéri érdeklődőkkel. Miután minden elméleti tudást elsajátítottak a nézők, a Vőlegény szereplői léptek a pódiumra, ahol készségesen várták a kérdéseket. Ezekben nem volt hiány, így a tervezett öltözői, s a hátsó folyosós kirándulás elmaradt. Hiába, minden közönség más és más. A vasárnap esti egybegyűlteket sokkal inkább foglalkoztatták Rudolf Péter rendezői elképzelései, a színészek beszédhangjának decibelje, a súgó szerepe és nem utolsósorban a színházkritikusok hálátlan munkája. A majdnem kétórás közönségtalálkozón azonban nem csupán kedves történetek hangzottak el, hiszen szóba került a fiatal színészek nehéz boldogulása és az ifjú közönség néha kulturálatlan viselkedése, amely igenis befolyásolja a színész munkáját. Eperjes Károly a nézőtér és a pódium közti energiaáramlás fontosságát emelte ki. A beszélgetést követően a színpadon elhelyezett díszleterdőben bolyonghattak a nézők. Fény derült az előadás titkaira, hogy az ajtók hova nyílnak, s hogy a díszleteket egy lomtalanítás alkalmával válogatták. Majd mint a gyerekek a vidámparkban, úgy pattant fel mindenki a pódiumra, amikor beindult a forgószínpad.
Vasárnap este többet kaptak a nézők puszta színházi élménynél: titkokat, művészi elképzeléseket, s a csillogáshoz vezető fáradságos út ösvényeit járhatták be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.