A melankolikus rengeteg képei

Megpezsdült az élet Szentendrén, legalábbis ami a művészetet illeti. Hosszú éveken keresztül múlt időben emlegettük a festők városaként, ezekben a hetekben-hónapokban azonban két olyan nagyszabású tárlatot is rendeztek, amely a múlt értékeinek számbavételével az újrakezdés lehetőségét ígéri. Egyben, ahogyan a Ferenczy Múzeum bemutatója sejteti: a nemzetközi művészeti életbe való bekapcsolódás lehetőségét is.

P. Szabó Ernő
2007. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megfigyelésem szerint az utóbbi években a magányosan érkező japán turisták jelentették a Ferenczy Múzeum törzsközönségét. Óvatosan nyitották ki a nyikorogva táruló kaput, s osontak föl az emeletre a félhomályos lépcsőházban. Fönt azután bédekkerükbe pillantgatva ellenőrizték, hogy valóban az abban ígért jeles művekkel, a Ferenczy család tagjainak műveivel szembesülnek. Talán még egy-egy fotót is készítettek egymásról, s ebbéli tevékenységükben nem nagyon zavarta őket sem teremőr, sem más látogató – egyikből sem volt túl sok a termekben ugyanis.
Most viszont ugrásszerűen megnőtt a látogatók, ezzel párhuzamosan a teremőrök száma is. Ezt megelőzően a Ferenczy család alkotásai eltűntek egy időre a múzeum főtérre néző emeleti termeiből, hogy helyüket a január elejéig nyitva tartó időszaki kiállítás, a Barbizon francia és magyar ecsettel című tárlat foglalja el, amelyet az Európai Művésztelepek Szövetsége, az EuroArt éves közgyűlése alkalmából a Szentendrei Régi Művésztelep Kulturális Egyesület és a Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága kezdeményezésére rendeztek (főkurátor Darkó Jenő, kurátorok Boros Judit és Papp Katalin).
Nagy fegyvertény már a tárlat létrejötte is, még akkor is, ha a művek válogatása, tálalása némi hiányérzetet hagy a látogatóban. A kiállítás megrendezése ugyanis azt mutatja, hogy talán véget ért egy szakasz, mégpedig a lassú leépülés szakasza a szentendrei művészet történetében. Alig egy évtizeddel ezelőtt még a régi művésztelep felszámolásáról, területének eladásáról volt szó, ami nemcsak a kortárs magyar művészet jelentős vérveszteségét jelentette volna, de a fontos művészettörténeti érték pusztulását is. Ez a telep ugyanis magának a kontinuitásnak a jelképe, még akkor is, ha erősen vitatható, hogy milyen kvalitást képvisel egyik-másik itt dolgozó művész munkássága. A magyar és európai művésztelepek történetében összekötő kapocs a szentendrei művésztelep Nagybánya és a jelen között, s nemcsak a „magyar Barbizonhoz” kapcsolódik, de az igazihoz, a Párizstól délkeletre fekvő kisvároshoz is, ahol olyan mesterek dolgoztak egykor, mint Millet, Theodor Rousseau, Courbet, Daubigny.
És persze magyarok is, Paál Lászlótól, Munkácsytól Mednyánszkyn át a XX. századi szentendrei művészekig. A fontainebleau-i erdő ugyanazt jelentette számukra, mint Párizs, az „embersűrűs gigászi vadon” Ady Endrének: a művészet, a szellem jelen idejét. Ónodi Béla, Barbizon egyik magyar vendége barátjának, Jeges Ernőnek írt levelében így idézi fel az élményt: annyira „imádom ezt a melancholikus rengeteget, hogy képzelődésemben szinte érzem tiszta, hűs, erdei levegőjét, megint járom csöndes, avarral teli útjait … mámorosan gyönyörködve a téli napsugárban, amint ezüstös fényben füröszti a hatalmas tölgyeket és a még fent rekedt vörös-sárga leveleket”.
Ezt a fényt őrzik Corot képei is, amelyek közül sajnos csak egy szerepel Szentendrén Courbet, Rousseau és néhány más alkotó műveinek társaságában idézve fel a barbizoni iskola fénykorát, amely az 1830–1870-es évek közti időszakra tehető. Ekkor a barbizoniak romantika és realizmus között közvetítő, impresszionizmust előkészítő tájfestészete valóban a művészettörténet legfontosabb fejezetei közé tartozik. Sajnos a kiállítás túl szűken válogat a fénykor alkotásaiból, s egyetlen korabeli mű mellett sem szerepel dátum, sem a képcédulán, sem a katalógusban. A magyar ecset mesterei ebből a szempontból szerencsésebbek, Paál László ráadásul „igazi” barbizoni képekkel szerepel, s Munkácsy róla festett portréja, Deák-Ébner Paál László temetését ábrázoló kompozíciója együttes bemutatása a tárlat igazi érdeme. De vajon Mednyánszky, Mészöly, Aggházy, Bihari esetében miért tátrai, balatoni, alföldi témájú művek dokumentálják a „francia kapcsolatot”?
Rövid időt fog át, de izgalmas a harmadik, a XX. századi műveket bemutató fejezet Jeges Ernő rajzainak, Paizs-Goebel fatörzstanulmányainak köszönhetően. Czimra Gyula akvarellje egy barbizoni temetést örökít meg, nagyméretű szénrajza pedig Paizs-Goebel ottani műtermét ábrázolja. 1925-ben készült ez a mű, néhány évvel Trianon után és alig egy évvel azelőtt, hogy Réti István növendékei először dolgoztak együtt Szentendrén. Ez a mű zárja a tárlatot, amely még akár arra is érdemes lenne, hogy a magányos japán turisták mellett a csoportosan Szentendrére érkező látogatók figyelmébe is ajánlják.
(Barbizon francia és magyar ecsettel, Szentendre, Ferenczy Múzeum, január 6-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.