Álcaruha

A világ egyik leghíresebb közgyűjteménye meghatározó szerepet tölt be az orosz kulturális életben. Kiállításaival nem csupán ablakot nyit külföldre, de sajátos művészeti missziót is vállal. Rendszeresen szervez olyan – mondhatnánk – kísérleti tárlatokat, amelyek egyedülálló üzenetet közvetítenek.

Csíky Levente
2007. 12. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ilyen volt a Chanel – A művészet törvényei szerint című kiállítás, amelynek kurátora Jean-Louis Froman művészettörténész volt. A november végén zárt kiállítás a divatdiktátor minden egyes korszakát három-három teremmel illusztrálta. Az elsőbe lépve a látogató jellegzetes textíliával bevont falak közé került, miközben francia hanganyagot hallhatott. A másodikban egyszerű vállfákon lógtak az ízlésvilágunkra oly nagy hatást gyakorló Chanel-kosztümök, a falakon pedig fotók mutatták be, miképpen hordták őket. A harmadik teremben a Chanel-korszak hatására létrejött műalkotásokból kaphattunk ízelítőt. A látványt a mindenütt érezhető világhírű Chanel N°5 parfüm édes illata erősítette.
Miközben Coco „kis fekete ruhái” és dzsörzékosztümjei között jártunk, Zinaida Bonami igazgatóhelyettes nem csupán a francia divatkirálynőről beszélt, de vázolta nekünk múzeumuk célkitűzéseit, továbbá elmesélte a moszkvai gyűjtemény nem éppen szokványos történetét is.
– A 2007. év egyik szenzációjának számított az Újvilág – Az amerikai művészet három évszázada című kiállításunk. Thomas Krens, a Guggenheim Múzeum igazgatója kétségét fejezte ki afelől, hogy a mi nemzedékünk még egyszer láthat ilyen átfogó, az amerikai művészetet bemutató kiállítást – mondta nem kis büszkeséggel Bonami.
Megtudhattuk azt is, hogy a visszhangok szerint egyszerre meglepő és szórakoztató kiállításnak bizonyult az orosz Alekszandr Panov és a japán Isszei Nomura fotókiállítása, amely orosz szemmel mutatta be Japánt, illetve japán szemszögből Oroszországot.
Az előállítható legtisztább aranyból készített arany-Korán pedig döbbenetes hatást gyakorol a látogatókra. Mint ismeretes, a legelső Korán-kéziratot Szentpéterváron őrzik, erről másolták e sajátos művészeti alkotást, amelynek elkészültéhez másfél évre volt szüksége a moszkvai pénzverde szakembereinek.
– Múzeumunk a Moszkvai Egyetem szépművészeti osztályának gyűjteményéből alakult. Ez a múzeumszerű kollekció oktatási segédanyagként szolgált. A gipszmásolatok, makettek és az eredetivel megegyező kópiák az európai kultúra meghatározó szakaszait szemléltették. Az alapkőletétel 1898-ban volt – tudtuk meg a igazgatóhelyettestől.
Az antik templomra emlékeztető épületbe később azonban már nem csupán másolatok, hanem eredeti képzőművészeti tárgyak is kerültek. Az adományokból felépített múzeum először a gyűjtőktől kapott kollekciókkal gazdagodott. Később vásárlások útján gyarapodott, majd az új tulajdonosok a műkincsek szaporításának újabb eszközeit is bevetették. Felbecsülhetetlen értékű műtárgygyűjteményének jelentős része homályos eredetű, vagy egyenesen jogtalanul került a tulajdonába. A múzeum vezetőit azonban mindez nem zavarja, a világhírű műkincseket nem csupán bemutatják, de sajátos reklámként is használják.
– A Puskin falai között nézelődve a látogató nem csupán az elveszettnek hitt Schliemann-aranyakat vagy egykori magángyűjtemények és egyházak kincseit csodálhatja meg, hanem felfedezhet olyan festményeket is, amelyeket magyar gyűjteményekből hurcoltak el a fasiszták egykoron – sorolta Bonami asszony, de a további részletekért Irina Antonova igazgatóhoz irányított.
Antonova azonban nem kívánt erre emlékezni, pedig sokat tudhat például a Herczog- vagy a Hatvany-gyűjteményről, hiszen egykor a szovjet hadizsákmányszerző bizottságban dolgozott. Az igazgató asszony helyett a Puskin kezd emlékezni a múltra, legalábbis azokra a művészekre, akiket a szovjethatalom kiűzetett a „paradicsomából”.
– Ilyen jeles festőművész, szobrász és feltaláló volt egy személyben Vlagyimir Baranov-Rossine. Az avantgárd művészt gyermeki vonzalom kötötte a színekhez. Alekszandr Szkrjabin zeneszerző tapasztalatai nyomán 1914-ben létrehozta a hangokat színekké átalakító optofon nevű fényorgonáját, amellyel koncerteket adott. Szín- és formakísérletei eredményeként feltalálta a kamuflázs technikával álcázott katonai ruhát – sorolta Bonami.
Festészetére nagy hatást gyakorolt a cézanne-izmus, a kubizmus, a fauvizmus, a szuprematizmus és némileg a szürrealizmus is. A sajátosan rossine-s alkotások rendszeresen botrányt kavartak, értetlenséget váltottak ki a képzőművészetet kedvelők körében. Mára azonban művészetéhez felnőtt a nagyközönség – munkái igencsak borsos áron kelnek el a nagy aukciókon.
– Az idén ismét megrendezzük a hagyományos Szvjatoszlav Richter decemberi estéi című kulturális programsorozatot, amelyet csaknem harminc éve Richter maga szervezett meg először – tudtuk meg az igazgatóhelyettestől. – Az estsorozaton különféle művészeti ágak egyesítésére törekszünk: a látogatókat különböző korok meghatározó festményei, szobrai veszik körbe, miközben a kis színpadon helyet foglaló zenekar komolyzenét játszik. A decemberi koncertsorozat január 27-éig tart. A kiállított képzőművészeti tárgyak azt szemléltetik, hogy miképpen fejlődött a térábrázolás az ikonoktól a futurisztikus avantgárdig. Olyan tárgyakat választottunk ki, amelyek valamilyen módon tükrözik a nagy felfedezések vagy éppen az űrkorszak korát.
A szervezők célja, hogy a hallgatóságot asszociatív gondolkodásra ösztökéljék.
– Legalábbis azokat, akik jegyhez jutnak, hiszen a Puskinban hétköznapokon is hosszú tömött sorokban állnak az érdeklődők – tette hozzá Bonami, miközben átvezetett az egyik állandó tárlatra, ahol szabadon élvezhettem a világ Moszkvába került kincseit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.