Tizenkétmilliós mopedautóval akarja megoldani a közlekedési problémákat egy francia startup

A hagyományos autók energiafogyasztásának negyedét ígéri a FacteurDix mopedautójának, amelyet 30 000 euróért akar adni.

2025. 07. 07. 7:00
Fotó: FacteurDix
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A két fiatal mérnök, Marc Guillemaud és Augustin Roulleaux Dugage által 2024-ben alapított FacteurDix nevű startup azzal akarja megoldani a közlekedési problémákat, hogy hagyományos autóból minimális energiafogyasztású mopedautókba ültetné át az embereket. Már készül a Line (Light Is Not Enough) nevű jármű első prototípusa, és ha minden a jelentős állami/EU-s támogatásokból működő startup tervei szerint halad, 2027-ben már bárki megvásárolhatja majd a járművet.

 

A FacteurDix Line karosszériaváza és külső burkolatai is karbonból készülnek, ez nemcsak könnyű, de meg lehet spórolni a drága fémmegmunkáló eszközök telepítését is. Az egész jármű felépítését meghatározza a légellenállás minimalizálása, igaz, a légellenállás együttható Cw 0,28 értéke inkább szabadidő-autós, mint személyautós.

 

Az energiafogyasztás minimalizálását segíti még az 500 kg alatti saját tömeg. Jelen számítások szerint a jármű 4 kWh/100 km-es fogyasztással tud haladni, ami negyede a hagyományos (villany)autók energiafogyasztásának. Akkumulátor-kapacitást nem közöltek, csak azt, hogy normál használat mellett 500 km, autópályán 400 km-es hatótávolsággal lehet számolni, a 68 lóerős csúcsteljesítményű hajtómotorral egyébként 165 km/órás csúcssebesség érhető el, azaz nem gond a 130 km/órás tempó tartása.

 

A FacteurDix Line fedélzetén egy légzsák, gyűrődőzónák, fűtés, légkondicionáló és szórakoztatóelektronikai rendszer is van, a kétszemélyes karosszériában 90 liter csomagtérnek szorítanak helyet. Noha még csak az első prototípusnál tartanak, úgy számolnak, hogy 2027-ben elindítják a sorozatgyártást, az első példányok még jórészt kézzel összerakott járművek lesznek, amelyekért 150–200 000 eurót (60–80 millió forintot) kérnek, csak ha sikerül megvalósítani a nagyszériát (darabszámot nem közöltek, hogy ez mit jelent), akkor tudják majd levinni 30 000 euróra, azaz 12 millió forintra a mopedautó vételárát. Így nehéz lesz átültetni az embereket a hagyományos autókból…
 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.