Falakba ütközött a kormányfő

Kölcsönös udvariassági gesztusokkal indult és azzal is zárult az osztrák–magyar közös kormányülés. Közben a színfalak mögött tárgyaltak az energiaszolgáltatók harcáról és Ausztria környezetkárosító beruházásairól is. Gyurcsány Ferencnek pedig – annak dacára, hogy orosz tárgyalásain a Kék Áramlat támogatásáról beszélt – újra el kellett köteleznie magát az EU kezdeményezte Nabucco-terv mellett, és falakba ütközött a rábakeresztesi hulladékégető ügyében is.

Munkatársunktól
2007. 12. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarország és Ausztria kapcsolata egyszerre szerelmi és érdekházasság, ezért vannak kisebb viták – közölte Gyurcsány Ferenc a második magyar–osztrák kormányülés után. A miniszterelnök – aki orosz tárgyalásain még a Kék Áramlat program támogatása mellett állt ki – most közölte: Magyarország és Ausztria a motorjává vált az uniós Nabucco-programnak.
A tárgyalásokon kiemelt szerepet kapott a környezetvédelem ügye. A kormányfő jelezte, hamarosan rendeződik a Rába-szenynyezés ügye, nem beszélt azonban a paksi atomerőmű miatti osztrák aggodalmakról, és a génmanipuláció-veszély kapcsán is csak azt ígérte: együtt lobbizunk Ausztriával az ilyen termékek behozatala ellen. A magyar kormány akadályokba ütközött a rábakeresztúri (Heiligenkreuz) hulladékégető ügyében. Gyurcsány közölte: a magyar fél kérte, hogy az osztrákok találjanak alkalmasabb helyet az erőmű felépítésére. Alfred Gusenbauer osztrák kancellár azonban azzal vágott vissza: nem politikai kérdés, hogyan, hol építik fel az égetőt. Gyurcsány gratulált az Osztrák Szövetségi Vasutaknak, mert ők nyerték el a magyar vasúti teherszállítást, az osztrák Rail Cargo Ausztria és a GySEV Zrt. konzorciuma 102,5 milliárd forintot ajánlott a MÁV Cargo részvényeiért.
Alfred Gusenbauer – miközben láthatóan hallani sem akart a rábakeresztesi hulladékégető elköltöztetéséről – a magyar vasúti teherszállítás megkaparintása kapcsán hangsúlyozta: szeretnének hozzájárulni a klímavédelemhez, ez pedig csak akkor lehetséges, ha a lehető legtöbb terhet sínen szállítják.
A Mol–OMV-vitáról a felek úgy nyilatkoztak: az nem volt témája a megbeszélésnek, mert a két cégnek kell megállapodnia a megoldásról. Azonban mégis szót ejthettek az ügyről, hiszen közölték: az osztrák és a magyar kormány is a saját nemzeti álláspontjához érzi közelebb saját véleményét. A magyar állam törvénnyel (Lex Mol) akadályozná meg, hogy külföldi cégek szerezzenek jelentős befolyást stratégiailag fontos vállalatokban, Ausztria szerint ez ellentétes az európai jogrenddel.

Visszaállítják a Nemzeti Parkot. Fodor Gábor szakminiszter ma bejelenti, hogy visszaállítják az Őrségi Nemzeti Park (ÖNP) önállóságát. A nemzeti parkban fejlesztéseket is támogat a tárca, és megerősítik a természetvédelmi őrszolgálatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.