Hamar lefújták a sztrájkot

Hírösszefoglaló
2007. 12. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem folytatódik a Liga Szakszervezetek és a Munkástanácsok által határozatlan időre meghirdetett sztrájk – jelentette be Gaskó István, a Liga Szakszervezetek elnöke, tegnap késő este, miután az Országgyűlés megszavazta az egészségbiztosítás privatizációjáról szóló törvényjavaslatot.
Előzőleg, tegnap reggel 6 órakor a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) által hirdetett határozatlan idejű munkabeszüntetéssel vette kezdetét az országos, általános sztrájk, amit az egészségbiztosítási törvény visszavonása érdekében és az új nyugdíjszámítási szabályok elleni tiltakozásul hirdetett meg a Liga Szakszervezetek. A VDSZSZ adatai szerint 3500 dolgozó nem vette fel a munkát, a sztrájk a belföldi és a nemzetközi vasúti közlekedésben késéseket, járatkimaradásokat, útvonal-rövidüléseket okozott. A MÁV közleménye szerint a vonatok 50 százaléka közlekedett, igaz, a társaság nem cáfolta a VDSZSZ állítását, hogy több szerelvényt üresen, a statisztika javítása érdekében indítottak el. A budapesti pályaudvarokon is érezhető volt a bizonytalanság. A Déliben rendszeresen bemondták, hogy a sztrájk miatt visszaváltják a jegyeket, néha meg arra buzdítottak, hogy érdemes elővételben jegyet váltani, mert az jobban megéri. A Keletiben egy órával a sztrájk kezdete után jelezték csak, hogy munkabeszüntetés miatt késnek a vonatok. Jól jellemezte a zavart, hogy a miskolci IC például elindult volna, mert a kiszolgáló személyzet nem sztrájkolt, de a műszaki ellenőrök már nem dolgoztak, így nem volt, aki fékpróbát végezhetett volna a vonatokon. Napközben a MÁV és a MÁV Start Zrt. kérelmet nyújtott be a Fővárosi Munkaügyi Bírósághoz a határozatlan idejű sztrájk jogellenességének megállapítása érdekében, az ügyben öt napon belül kell döntést hozni. A VDSZSZ viszont a munkaügyi főfelügyeletnél jelenti fel azokat a vasúti vezetőket, akik törvényellenesen meghosszabbították a korábban szolgálatban lévők munkaidejét. Az MTI információja szerint Sárospatakon, Halmajan, Szendrőn, Sátoraljaújhelyen, Celldömölkön, Tapolcán, Zalaegerszegen leváltották a sztrájkolókat, illetve túlmunkát rendelnek el a munkabeszüntetéshez nem csatlakozó vasutasok számára. Borsodban például „érkező műszaki vizsgálat” nélkül közlekedtették a vonatokat, ami azt jelenti, hogy az átlagosan 40 éves kocsik ellenőrzés nélkül hagyták el az állomásokat, illetve képesítés nélküli dolgozót küldtek a szerelvények közé.
A közutakon elsősorban a félpályás útlezárások okoztak fennakadást, mivel a típusfüggőségről szóló pénteki megállapodás miatt a legtöbb Volán-társaságnál a buszok időben elindultak. A veszprémi székhelyű Balaton Volánnál a sztrájkoló mintegy huszonöt buszvezetőt helyettesítették, a Körös Volán dolgozóinak mintegy 40 százaléka viszont sztrájkba lépett hajnalban, így a buszjáratok jelentős része nem indult el. A vidék ellehetetlenítése és az egészségbiztosítási törvény ellen tizenegy megyében közel negyven helyszínen tartottak félpályás demonstrációt, zömében a Magyar Gazdakörök Országos Szövetsége szervezésében. A legjelentősebb, háromnegyed órás várakozás Hódmezővásárhely és Szeged között alakult ki a 47-es főúton.
Ferihegyen menetrend szerint közlekedtek a repülőgépek az üzemanyag-kiszolgálók és a üzemeltetésen dolgozók kétórás sztrájkja alatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.