Privatizáció helyett jobb az „ajándékozás”?

A települések szeretnék megkapni a privatizálhatóvá tett öt regionális vízközműtársaság tulajdonjogát – méghozzá ingyen. Erre ugyan a törvény lehetőséget ad, ám kérdés, eltekint-e a kormány a szolgáltató cégek koncesszióba adásáért remélhető tetemes összegtől. A szakma szerint megfelelő szabályozás esetén lenne létjogosultsága a helyhatóságok elképzelésének, ám a kormánynak még nincs az ügyben hivatalos álláspontja.

Dékány Lóránt
2007. 12. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Esztergom – 35 másik térségbeli önkormányzattal együtt – szeretne hozzájutni az Észak-dunántúli Vízmű Zrt. kisebbségi tulajdonához, ráadásul ingyen. Az érvényben lévő szabályozás szerint ugyanis – elméletileg – az állam mellett kizárólag az önkormányzatok szerezhetnek részvényhányadot a közműveket működtető társaságokban. Az új vagyontörvény létrejöttekor azonban az öt, még állami kézben lévő regionális vízműcég bekerült a szabadon privatizálható vagyont tartalmazó kalapba.
A regionális vízközművek által ellátott önkormányzatok elsősorban ellenőrizni akarják az állami társaságok működését, másrészt szerepet szeretnének játszani településük vízdíjának kialakításában is. – Jelenleg a vízellátás üzemeltetése teljesen külön működik az önkormányzatoktól – mondta megkeresésünkre Meggyes Tamás esztergomi polgármester, indokolván, miért vetettek szemet a társaságra. A város tavasz óta országosan már nagyjából kétszáz önkormányzatot gyűjtött össze, amelyek a többi négy regionális vízellátó üzemeltetésében vennének részt. Meggyes Tamás szerint a vízműveket hatékonyan lehetne működtetni önkormányzati társulásokban. Így nem aprózódna el a közművagyon, és a települések egymást ellenőrizhetnék. A polgármester attól tart, hogy amíg valós kormányzati szándék lesz a regionális társaságok átadására, addigra már hoszszú távra eladják ezek üzemeltetési jogát magáncégeknek.
Ányos József, a Magyar Víziközmű Szövetség elnöke szerint érdemes lenne tárgyalni az önkormányzatok keresetéről. – Egyszer már az állam átadta a közművagyon döntő többségét az önkormányzatoknak, így nincs érv arra, hogy a regionális ellátó-rendszerek és üzemeltetők az állam kezében lennének a legjobb helyen – hangsúlyozta. Úgy látja, nem feltétlenül egészséges az a helyzet, amikor az állam látja el a tulajdonosi, a szabályozási és az ármeghatározó szerepet is, pedig jelenleg ez történik. Ugyanakkor Ányos József véleménye szerint csak úgy lenne érdemes az önkormányzatok kezébe adni a regionális ellátókat, ha előtte levonnák az elmúlt 17 év tapasztalatát a települések vízközműkezelésében, és ez alapján megfelelő szabályozást alakítanának ki. – Ha például egy vízközműtörvény lefektetné a tulajdonos számon kérhető kötelezettségeit, akkor az önkormányzatok el tudnák dönteni, hogy képesek-e ezeknek megfelelni, tudják-e ezek alapján biztosítani az ellátást – mutatott rá a szakember. Mindemellett fontosnak tartaná azt is szabályozni, hogy az önkormányzat mint tulajdonos ne juthasson olyan bevételhez a vízközműből, amit nem a vízszolgáltatás fejlesztésére használnak fel.
Bár Esztergomot levélben értesítette a kormány az elképzeléssel kapcsolatos álláspontjáról – úgy tudjuk, hogy ez inkább elutasító volt –, lapunkkal a Miniszterelnöki Hivatal azt közölte, hogy jelenleg a vagyontörvény végrehajtásának szabályozását alakítják ki, s amíg ez nincs kész, hivatalosan nem tudnak reagálni az önkormányzatok tervezetére. Egy biztos: ha az önkormányzatok ingyen jutnának hozzá a közművagyonhoz, azzal a költségvetés jelentős bevételtől esne el. Ha viszont a településeknek tényleges áron kellene megvásárolniuk a szolgáltatótársaságokat, aligha tudnák kigazdálkodni a szükséges összeget.

Tíz százalékkal emelik a vízdíjat? A Magyar Víziközmű Szövetség (MVSZ) jövő évre vonatkozó ajánlásában legalább 10-12 százalékos vízdíjemelést tartana szükségesnek ahhoz, hogy – mint írják – az ágazatra vonatkozó, a kormány által is támogatott EU-célok megvalósításának esélyei megmaradjanak. Ezt többek között azzal indokolják, hogy a szolgáltatás terjedelmében és színvonalában is komoly változások jelentkeztek. Emellett felhajtja a tarifát az infláció alakulása, illetve a kiemelt költségelemek – mint például a villamos energia, gáz és üzemanyag – drágulása. Ráadásul számolni kell azzal is, hogy a 2007. évi díjtervezés időszakában előre jelzett makrogazdasági mutatók jelentősen eltértek a valóstól, így ezek a különbségek a tavalyi árképzésben nem jelentek meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.