Staféta

Tüskés Tibor
2007. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új irodalmi folyóirat friss példányát teszi a postás az asztalomra. Új irodalmi folyóirat? Akkor, amikor régi irodalmi lapok szűnnek meg (mint a veszprémi Új Horizont vagy a kaposvári Somogy), amikor mások súlyos anyagi gondokkal küzdenek (mint a Kortárs vagy a Lyukasóra)? Igen, a Pécsett szerkesztett Irodalmi Páholy két éve indult, és ez a friss száma immár a negyedik. Vagyis óvatosan kezdenek, félévente jelennek meg, és negyedévi kiadvánnyá szeretnének válni. De a nagyalakú, hatvanoldalas szám nem antológia, hanem külcsínre is, belbecsre is valódi folyóirat.
Amikor két éve az első számot kézbe vettem, kissé csodálkoztam. Irodalmi Páholy? Netán valamely titkos szabadkőműves-vállalkozás orgánuma? De abban a listában, amely a lap hozzáférhetőségét, árusítóhelyeit tartalmazta, ezzel a címmel találkoztam: Pécsi Hittudományi Főiskola könyvtára, Papnövelde u. 1–3. Akkor talán mégsem szabadkőműves-egyesület adja ki.
Azóta megismertem a lap főszerkesztőjét és felelős kiadóját, találkoztam a szerkesztőség tagjaival. A főszerkesztő, Bartusz-Dobosi László a pécsi cisztercita Nagy Lajos Gimnázium történelem szakos tanára, Pesten egyetemet és hittudományi főiskolát végzett. Fiatal ember, három gyermek édesapja. Felesége olasz szakos tanár, műfordító. Amikor először találkoztunk, meghökkentem: mintha negyven–negyvenöt évvel korábbi önmagamat láttam volna viszont benne. Tervei vannak, ötletei, elképzelései, s hozzá lendülete, akaratereje, munkabírása. Embereket, munkatársakat, közönséget vonz maga köré. Tájékozott az irodalmi hagyományokban, a kortárs irodalomban, az európai szellemi áramlatokban. Van hite. Hisz abban, hogy amit csinál, az értékteremtés, új irodalmi alkotások megszületésének a segítése, támogatása.
Forgatom az új szám lapjait. Egy félévente megjelenő periodikát nem jellemezhet az aktualitás. Ezért a szerkesztő úgynevezett tematikus számokat állít öszsze. Az új szám anyaga az út, az utazás, az utak találkozásának gondolata köré szerveződött. A szám gerincét két beszélgetés adja. Az egyik Jókai Annát mutatja be, a másik a Pécsről elszármazott Parti Nagy Lajost szólaltatja meg. Két különböző út, és megmutatásuk minő egyensúlyra törekvés, szerkesztői megfontoltság! Az interjúkat fiatalok készítették, és a szépirodalmi írások szerzőinek zöme is fiatal – Siófokról, Pécsről, Budapestről. Néhányuk egykor a Nagy Lajos Gimnázium diákja volt. A pályakezdők mellett „húzóneveket” is találunk: Gyurkovics Tibor, Szepesi Attila, Kerék Imre műveit. Ezek mértéket adnak a fiataloknak. Bartusz-Dobosi László, aki Pécsett a Virág utca 3.-ban lakik, annak a bácskai Tolnai Ottónak az alakját idézi meg, akinek Virág utca 3. címmel kötete jelent meg. (A pécsi Virág utca 3. lakói ismerik a könyvet – mondja. A házban évek óta kézről kézre adják az egymást követő beköltözők.)
Még egy látszólag jelentéktelen észrevétel. Ott, ahol a lap a szám szerzőit sorolja föl, a nevek után mindenütt a születési év és a szerző mai lakóhelye szerepel. Csupán a főszerkesztő neve és születési éve után áll lakóhelyként – Pécs helyett – születési helyének neve: Siófok. Amikor figyelmeztetem a következetlenségre, azt mondja: „Nekem ma is a szülőföld a fontos. Az a fölnevelő közösség, amely egy életre tartást adott.”
Még nem töltöttem be a harmincadik évemet, amikor Pécsett – a városban élő írók bizalmából – egy irodalmi és művészeti folyóirat szerkesztője lettem. E városban 1941 óta jelenik meg irodalmi lap. A Sorsunkat 1941-től 1948-ig Várkonyi Nándor szerkesztette. A három számot megért „első” Dunántúl szerkesztője Katkó István volt 1949-ben. A „második” Dunántúlt 1952-től 1956-ig Szántó Tibor szerkesztette. A Jelenkor első száma csaknem ötven éve, 1958 őszén látott napvilágot. Előbb a lap mellett működő lektorátust vezettem, majd bekapcsolódtam a folyóirat szerkesztésébe, és 1959-től 1964-ig főszerkesztőként jegyeztem a lapot.
Egy mai pécsi szellemi műhely kulturális folyóiratának, az Irodalmi Páholynak a lapjait forgatom, és egy félszázados irodalmi vállalkozás indulása jut eszembe. Az első gondolat természetesen a hála. Hogy megérhettem ezt a jubileumot. Ma – Szederkényi Ervin, Hallama Erzsébet, Csordás Gábor, Csuhai István után – ötödik utódom, Ágoston Zoltán neve szerepel főszerkesztőként a lapon. Aztán felelevenednek a hajdani küzdelmek, harcok, eredmények és viták. A mértéket adó és folyamatosságot jelentő Csorba Győző mellett az akkori pécsi fiatalok, Bertha Bulcsu és Lázár Ervin voltak a társak. Adyval szólva: „Volt egy szent szándékunk: gyönyörűket írni.” És „gyönyörű”, értékes folyóiratot szerkeszteni. A kéthavi után elértük a havi megjelenést. A lap egy tájegység, egy országrész szellemi, irodalmi organizálója kívánt lenni. A Dunántúlon akkor az egyetlen irodalmi és művészeti folyóirat a Jelenkor volt. Munkatársaink között ott szerepelt például a kaposvári Takáts Gyula, a szombathelyi Cs. Nagy István, a fehérvári Takács Imre. És fontos volt az elszármazottak megnyerése, Illyés Gyula, Kodolányi János, Mészöly Miklós, Németh László, Weöres Sándor közlése. A képzőművészeti rovatban Bálint Endre, Borsos Miklós, Ferenczy Béni jelentette a mércét.
Ma szinte érthetetlen, miért támadta a hivatalos irodalompolitika a Jelenkort a hatvanas évek első felében. Mi „csupán” egy vidéken megjelenő, de egyetemes esztétikai értékeket szolgáló, országos folyóiratot akartunk szerkeszteni. Olvasom a Népszabadság 1963. december 8-i lepedőnyi cikkét. Címe: Tévedések és torzítások. Olvasgatom az újabban előkerült dokumentumokat. Az MSZMP-kb archívumában talált szöveg: Följegyzés a Jelenkorról. (Huszár Tibor közölte.) A helyi, megyei pártbizottság jelentése a folyóirat „helyzetéről és problémáiról”. (A Zárt, bizalmas, számozott, II. című kötetben.) Melyek voltak a vádak? „Politikamentesség”, „a polgári irányzatok támogatása”, „egzisztencialista nézetek”, „modernizmus”… És a megoldás a problémákra? Az „ideológiai harc” eredménye? Mivel a bírálatok után sem mutatkozott jelentős javulás, ezért a dokumentum zárómondata, amely egyben a pártzsargon, a nyelvi eufemizmus remeklése: „Ebből viszont következik a főszerkesztőcsere indokoltsága.” Egyenesen fogalmazva: 1964 augusztusában kiakolbólítottak a Jelenkor szerkesztőségéből.
Azóta még egyszer módom volt irodalmi és művészeti folyóiratot szerkeszteni: a Kaposváron kéthavonta megjelenő Somogy című lapot 1994-től 2000-ig. Más helyszín, más idők, más célok, más gondok. Személyi és anyagi problémákkal átszőtt előzmények után kellett rendet teremteni. A tartalmi igényességet tematikus számok összeállításával igyekeztünk szolgálni. „Hátországot”, szerzőket és olvasókat a Berzsenyi Dániel Irodalmi Társaság adott. Évről évre növekvő gondot a pénzügyi háttér megteremtése okozott. Szerkesztés mellett pályázatokat írni, „kalapozni”: manapság ez is a szerkesztő feladata. Ha régen a hivatalos irodalompolitika béklyózta a jobbra törekvést, ma az anyagi-pénzügyi támogatás hiánya fojthatja meg a szellemi értékek szolgálatát.
Azok számára, akik nálunk az elmúlt száz évben irodalmi folyóiratot szerkesztettek, alighanem az „örök” példa és eszmény a Nyugat és első szerkesztője, Osvát Ernő volt. A Nyugat első száma lassan száz éve, 1908. január 1-jén jelent meg. A folyóiratnak is, Osvátnak is hatalmas irodalma, nem fakuló legendája van. Az újból és újból fölbukkanó kérdés: annyi hamvába holt, a századfordulón jelentkező kezdemény és folyóirat-kísérlet után (Magyar Géniusz, Jövendő, Figyelő, Szerda) miért éppen a Nyugat maradt életben, és ért meg – utódjával, a Magyar Csillaggal együtt – csaknem negyven évet? A több ok közül kettő mindenképpen szóba jöhet, és ezek máig érvényesek. Az egyik: a fiatal tehetségek korábban nem látott sokasága tömörült a lap körül. (Elérkezett a pillanat, amikor a sűrű sóoldatból kicsapódik a kristály.) A másik ok: a szellemi vállalkozásnak megvolt a biztos és bő pénzügyi-anyagi alapja. (Fenyő Miksa és a Gyáriparosok Országos Szövetsége. Hol vannak ma a gyárosok, a nagyvállalkozók az irodalmi lapok mecénásai között?)
Miben adott példát a Nyugat a későbbi és a mai szerkesztőknek? A tehetség fölkarolásában és a tehetség nevelésében. A lehetséges számos példa közül kettőt emelek ki.
A tehetséget nem fölfedezni, hanem fölkarolni és támogatni kell. Kodolányi János 1921 őszén Baranyából, az Ormánságból, Vajszlóról ifjú feleségével együtt megérkezik a fővárosba. Huszonhárom éves korában, három megjelent verskötete után, a nyomor legfenekén megírja Sötétség című elbeszélését. Témája a súlyos ormánsági probléma, az egyke pusztítása: kihal a magyar falu. A Piókás szüle által megkúrált, haldokló fiatalasszony füle hallatára beszéli meg a rokonság, hogy milyen koporsó és milyen temetés lesz az olcsóbb. A Móricz Zsigmondnak ajánlott és az ormánsági tájnyelv színeivel átszőtt elbeszélést Kodolányi elviszi a Nyugat szerkesztőségébe, megmutatja Osvátnak. És a fővárosi szerkesztő, aki állítólag a kávéház üvegablakán át szemlélte az életet, nem hárítja el az ízlésétől és saját élményvilágától nyilvánvalóan idegen írást és az ismeretlen szerzőt, hanem helyet ad a lapban az elbeszélésnek. A Sötétség a Nyugat 1922. szeptember 1-jei számában megjelenik, és elindul Kodolányi prózaírói pályája.
A tehetséget nem elég fölkarolni és támogatni, nevelni is kell. A 24 éves Illyés Gyula 1926-ban, a párizsi évek után hazatér Magyarországra. Bár francia nyelven is ír verset, nem válik francia költővé. Itthon is versei jelennek meg avantgárd lapokban, de nem lesz a művészeti mozgalom kizárólagos híve. Füst Milán 1927-ben az egyik hazai folyóiratban elolvassa Illyés néhány versét. Az akkor 40 éves, már a Nyugat vezető munkatársának számító Füst Milán levelet ír a lap szerkesztőinek, és fölhívja a figyelmüket az előtte ismeretlen fiatal költő tehetségére. „Jólesnék, ha tudnám, hogy figyelemmel kíséritek munkásságát.” Osvát Ernő azonban nem a költő Illyés Gyula előtt nyitja meg a Nyugat kapuit, hanem kritikák írására ad neki megbízást. Mintegy „levizsgáztatja”: csak az a költő hiteles számára, aki elemzőként, belülről, a születés, az anyagformálás felől is érti a költészetet. És miután Ilylyés kritikákat ír francia és hazai művekről, mutatja be a Nyugat a lírikus Illyést a lap élén, egyszerre három költeménnyel.
Két irodalomtörténeti adalék a száz éve indult, írónemzedékeket földajkáló Nyugat életéből. Amely lap és első szerkesztője ma is világító példa a most induló (és nem csak a most induló) folyóiratok és fiatal folyóirat-szerkesztők számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.