Szemfogak a sztrájknaplóban

Sztrájk idején valahogy sokkal kedvesebb arcát mutatja a budapesti Keleti pályaudvar, mint a hétköznapok rohanásában. A szolidaritás napján végre mindenkinek, utasoknak, jegyvizsgálóknak és seftelőknek is több idejük van odafigyelni a másikra. Ez a már-már idilli állapot azonban nem feltétlenül volt jellemző a vasutas-társadalomra: az ő soraikban ugyanis sztrájkolók és „orkok” vívták ádáz harcukat szerda délelőtt.

Tolcsvai L. László
2007. 12. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Véget ért az orkok és csapataink hatórás összecsapása – konstatálták elégedetten szerda délben a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) weboldalának szerzői, akik az internet adta lehetőségeket kihasználva kora hajnaltól kezdve percről percre tudósítottak a sztrájk alakulásáról.
Az ellenfélre alkalmazott ork kifejezés a www.vdszsz.hu magyarázata szerint magát munkáltatóijogkör-gyakorlónak becéző „emberszerű lényt” takar, akinek a szájából jókora szemfogak merednek ki. „Az orkokat gonosz, kegyetlen és vérszomjas lényeknek tartják. Életelemük a harc, ők sorakoznak fel csapatainkkal szemben” – folytatódik a magyarázat, több esetben nevén is nevezve a szolidaritás napjának „árulóit”.
Huszta Krisztián, az ötletgazda azt mondja, olvasmányélményeiből merített, amikor a blogszerű, eddig mindenképpen egyedinek mondható sztrájknapló dramaturgiáját kitalálta. A VDSZSZ munkatársa kifejti, a vasutasokat durva fenyegetések érték bizonyos szolgálati vezetők részéről, ezért is volt szükség az események dokumentálására. Ám mint mondja, a bejegyzéseket a helyükön kell kezelni.
A szakszervezet szerint mondvacsinált adatgyűjtések kezdődtek, amivel csak azt akarták a vasúttársaság részéről kideríteni, kik csatlakoztak már az elején a megmozdulásokhoz, hogy aztán az elbocsátandók listájára helyezhessék őket.
– Felelősségre szeretnénk vonni azokat, akik zaklatják az alkotmányos jogaikkal élő munkatársakat – mondja Huszta Krisztián. Mint hozzáteszi, mindig nevükön is nevezik azokat, akikre gondolnak.
Így tettek például az egyik dunaújvárosi vasúti vezetővel, Kecskés Györggyel is, akiről a blog a következőképpen fogalmaz: „Kecskés György helyi ork arra utasított két raktárnokot, hogy egy tehervonatnál végezzenek munkát anélkül, hogy a sztrájkoló forgalmi szolgálattevő erre engedélyt adott volna. Ezzel életveszélynek tette ki őket, mert a sztrájk végéhez közeledve az esetleg tolató szerelvények elgázolhatják őket. Szakszervezetünk a kelleténél hosszabbra nőtt szemfogak kihúzására készül, ez az eset sem marad következmények nélkül.”
Megkeresésünkre az érintett azt mondja, sosem hallott arról, hogy orknak neveznék a sztrájktörőket, nem is akarja különösebben kommentálni a minősítést. Nem volt szó utasításról, szerinte vezetőként egyszerűen csak munkát kellett adnia azoknak, akik nem akartak sztrájkolni. A vasutas-társadalmon belüli esetleges feszültségekről szólva úgy fogalmaz, „az emberek nem haragszanak egymásra, csak egyes személyek megpróbálják felfújni a történteket”. Maga a szakszervezet sem akarta, hogy mindenki beszüntesse a munkát, teszi hozzá, a sztrájkoknak szerinte lesz folytatásuk, s bőven elég, ha a szervezők a csomópontokat bénítják meg.
A VDSZSZ hírfolyamának köszönhetően tett szert (valószínűleg) nem kívánt hírnévre egy miskolci „viszszaeső” orkjelölt is, akiről a szakszervezet honlapján már szerda reggel hét órakor nem éppen kedvező megjegyzést olvashattak az érdeklődők: „Az, aki a miskolci Tiszai pályaudvaron a november 7-i sztrájk során csendben üldögélt, ezúttal is üldögél, de semmihez se tud kezdeni, mert a kocsivizsgálók egységesen sztrájkolnak. Most kaptuk a hírt, hogy a sarokban hálót szőtt, és bebábozódott a sztrájk első órája alatt, de még nem tudni, mivé alakul: ártalmatlan beltéri szoborrá, vagy inkább ork lesz belőle.”
Hogy megtekintsük az említett pókhálót, és hogy a nem túl kedves szavak után a főszereplő véleményének is teret biztosítsunk, helyi tudósítónk már fél nyolckor több újságíróval egyetemben a miskolci pályaudvaron toporgott. Itt kiderült, hogy a VDSZSZ felhívására Miskolcon egy, míg a MÁV Miskolci Igazgatóságának meglehetősen nagy vonzáskörzetéhez tartozó munkahelyeken tíz dolgozó nem csatlakozott a sztrájkfelhíváshoz.
Kovács Ferenc, a VDSZSZ területi vezető ügyvivője megerősítette a hírt, miszerint a borsodi megyeszékhely egyik forgalmistája ezelőtt két héttel is felvette volna a munkát, dolgozni azonban nem tudott, mert nem volt kivel. Többek között egy ludasi forgalmista sem csatlakozott a VDSZSZ mostani megmozdulásához, bár mint Kovács Ferenc elárulta: semmire sem mennek azzal, ha megpróbálják ellátni a nem létező feladatot. (A MÁV hierarchiája szerint a vasúti személy- és teherforgalom működtetéséhez nagyon sok ember összehangolt tevékenysége szükséges, ezért érthetetlen az igazgatóság tizenegy alkalmazottjának döntése.)
A miskolci Tiszai pályaudvaron megtudtuk: Krisztián (akinek teljes nevét személyiségi jogainak tiszteletben tartása miatt nem közöljük), a forgalmista kilóg a felhíváshoz csatlakozók sorából: ő egy vasutascsalád sarja, édesapja állomásfőnök volt, és úgy véli, a sztrájk nem megoldás a kialakult helyzet megváltoztatására, a szárnyvonalak bezárásának megakadályozására. A kollégák – miután kora reggel lapunktól tudták meg, hogy Krisztián nem vesz részt az akcióban – kinevették, illetve strébernek nevezték, majd többen arra buzdították, hogy ha már forgalmat nem irányíthat, akkor legalább a sínek között szedegesse a szemetet, vagy visznek be neki új ceruzákat, s hegyezgesse azokat. Ugyanakkor egy vasutas megértően úgy fogalmazott: munkatársa nem tekinthető sztrájktörőnek, mert meg sem próbálta átvenni a szolgálatot váltótársától, de ha mégis megpróbálta volna, nem ment volna vele semmire.
Igyekeztünk kontaktust teremteni Krisztiánnal, hisz távol áll tőlünk, hogy valakit rossz színben tüntessünk fel csak azért, mert a sztrájkról alkotott véleménye eltér a többi munkatársáétól. Az öntudatos forgalmista azonban – érthető okokból – elbújt a nyilvánosság elől, a rosszul informált vasutasok pedig nem tudták, hogy merre vette az irányt déli 12 óráig. A sztrájk lefújását követően újra próbáltuk a kapcsolatot felvenni a munkabeszüntetést ellenző Krisztiánnal, az irányítóközpontban viszont azt a választ kaptuk, hogy egyetlen újságíróval sem szeretne találkozni. A munkafelvétel egyéni döntése volt, éppen ezért senkinek sincs köze ahhoz, vajon mi motiválta, amikor így döntött.
A többieknek tiszteletben kell tartaniuk Krisztián akaratát, hangsúlyozta egyik közvetlen munkatársa, mindazonáltal nem volt népszerű a döntése. Emlékeztetett: a vasutasok nem maguk, hanem a magyar lakosságot sújtó szárnyvonalbezárások miatt sztrájkolnak, s ez a munkabeszüntetés a nemzet iránti szolidaritást jelképezi. Mint kiderült, a másképp gondolkodó forgalmista édesapja Nyékládházán teljesített állomásfőnöki szolgálatot, s a fiú szintén a papa nézeteit vallja, amelyek elsősorban a munkahely iránti hűségről, precízségről, valamint a MÁV szeretetéről szólnak. A forgalmi irodába nem nyertünk bebocsátást. Azt az üzenetet kaptuk: ne is próbáljuk megvárni, hiszen nem nyilatkozik, s amennyiben valaki lefényképezi vagy zaklatja, azonnal pert indít a személyiségi jogait figyelmen kívül hagyó újságírók ellen.
Ha másban nem is, abban, hogy nem utoljára álltak le a mozdonyok, szinte minden vasutas egyetért. A budapesti Keleti pályaudvar pihenőjében az egyik nemzetközi vezető jegyellenőr, Erika arról mesél, az ő környezetében mindenki eleget tett a szakszervezet felszólításának, s ha lesz folytatás, minden bizonnyal akkor sem lesz ez másként. A szobában tucatnyi vasutas várja az első sípszót, addig nézik a tévét, benne a tudósítót, aki éppen az ablakuk alól jelentkezik be. Azt mondják, szoros a kapcsolat a szakszervezettel, a szervezők mindennap itt járnak, dolgoznak közöttük. Tudják, hogy ők igazából csak eszközök a nagyok kezében, de érdekeik érvényesítéséért nem tehetnek mást, mint hogy követik az elviekben őket képviselő szervezet utasításait.
A fennakadások ellenére jó a hangulat, a többség itt ül a tévé előtt hajnal óta, elvégre a szabályok értelmében – sztrájk ide vagy oda – mindenkinek időben meg kellett jelennie a munkahelyén.
Odalent az egyik vágány végénél idős férfiak sakkoznak, egy nagy szakállú, hosszú fekete ruhát viselő, közel-keleti bazárosnak is beillő úr le-föl sétál a vagonok között, oldalt a szírek a kabátjuk alatt számolják a valutát, a berlini nemzetközi gyors ajtajában pedig a vonatra jegyet váltott fiatalok diskurálnak németül kísérőikkel – búcsúzkodásra most bőven van idejük.
Tizenkét óra után öt perccel aztán a szokatlan csendet a MÁV jól ismert szignálja töri meg, a hangosbemondón pedig felhangzik: „Személyvonat indul tizenkét óra húsz perckor Szolnokra a harmadik vágányról.”
Az orkok és a sztrájkolók csatája aznapra véget ért.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.