Sok gépkocsivezető Németországba vagy Ausztriába utazva tapasztalhatta meg, hogy a gázolaj Európában nem mindenütt vált drágábbá a benzinnél. Itthon ugyanis több mint fél hónapja ez a különös helyzet állt elő. Az ugyan az egész kontinensre nézve elmondható, hogy adók nélkül a dízel ára magasabb az ólommentes benzinénél, a végfogyasztói árat azonban az határozza meg, hogy a két üzemanyag forgalmazására mekkora adótétel rakódik. Általánosságban mindenhol a gázolajat terheli a kisebb jövedéki adó, de az eltérések tagállamonként jelentősek.
Jó példa ilyen szempontból Portugália, ahol az Eurostat december harmadikai adatai szerint ezer liter benzin alapáron 556,27 euróba került, míg ugyanennyi gázolajért 629,13 eurót kértek. Ugyanitt a 95-ös után 582,95 eurót kell befizetni a költségvetésnek adó formájában ezerliterenként, a dízel után viszont csak 364,41-et. A kettő közti különbség 218,54 euró, és ebből adódóan a portugál autósok több mint 176 euróval magasabb áron juthatnak ezer liter benzinhez, mint ugyanekkora mennyiségű gázolajhoz. Magyarországon ezzel szemben 426 eurónyi adót kell fizetni a benzin és 351,9 eurót a dízelolaj után, tehát a kettő között mindössze 74,1 eurós rés található. Így fordulhat elő, hogy nálunk ezer liter gázolaj körülbelül 13 euróval drágább, mint ezer liter benzin.
A benzin és a gázolaj jövedéki adója közt a legnagyobb különbség Belgiumban van. Ott ezer liter dízel után 289 euróval kell kevesebbet fizetni, mint ha ezer liter benzint vennénk. A jövedéki adó tekintetében az uniós mezőnyt Nagy-Britannia vezeti, ahol mind a dízelért, mind a 95-ösért 722,43 eurót kell betenni a költségvetésbe ezerliterenként. Mivel azonban a gázolaj adók nélkül drágább a benzinnél, utóbbi a megegyező mértékű jövedéki adó ellenére 65 euróval kerül kevesebbe a vásárlóknak. A legkisebb adót az ólmozatlan normál benzin után a Baltikumban, azon belül is Észtországban kell fizetni, a dízelesek pedig délen, Cipruson járnak a legjobban, olyan tagállam pedig nincs, ahol a gázolaj adója magasabb lenne a benzinénél. Adók nélkül Magyarország mindkét üzemanyag-féleség tekintetében a nyolcadik helyen áll az árrangsorban. A jövedéki adó mértékét nézve a dízel esetében a tizenharmadikak, a 95-ös esetében pedig a tizenötödikek vagyunk.
A dízel árának hirtelen megugrása egyfelől a világpiacon tapasztalható drága kőolajnak, másfelől a megnövekedett keresletnek köszönhető. Mivel a gázolaj korábban mindig olcsóbb maradt a benzinnél, így egyre többen választották az ilyen meghajtású autókat, ez viszont nagyobb mértékű áremelkedés formájában ütött vissza.
Szén-monoxid-mérgezés gyanújával vittek kórházba egy embert
