Totális sztrájkra készül a német vasút

Akár korlátlan idejű sztrájkot is előrevetíthet Németországban az a kompromisszumképtelenség, amely az államvasutak (DB) vezetése és a mozdonyvezető-szakszervezet (GDL) legutóbbi tanácskozását is jellemezte. A szakszervezet szerint a vasúttársaság csak a megszokott átverési kísérlettel él.

Stefan Lázár
2007. 12. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tovább mélyült a DB és a GDL közötti ellentét azon a több mint tízórás megbeszélésen, amelyet Hertmut Mehdorn, a vasút vezérigazgatója és Manfred Schell, a GDL elnöke folytatott a minap. A két fél között uralkodó ellenséges viszony csak tovább mérgesedett, a DB-vezér ugyanis nem tartotta be a megegyezést, hogy a tárgyalásukról csak ma számolnak be a nyilvánosság előtt. A legnagyobb, még mindig állami tulajdonban lévő vállalkozás mereven visszautasította a szakszervezet alapvető követelését a mozdonyvezetőkkel kötendő külön tarifaszerződésre. A DB mindössze 8 és 13 százalék közötti fizetésemelésre lenne hajlandó. Mehdorn ezt a javaslatot hangoztatta még a kialkudott hírzárlat lejárta előtt, kiváltva ezzel tárgyalópartnere felháborodását.
Ezzel előtérbe került a személyszállításra és a teherforgalomra vonatkozó korlátlan idejű sztrájk lehetősége. A GDL elnöksége csak ma nyilatkozik hivatalosan, de egy befolyásos vezetőjének megnyilvánulása már jelzi a várható fejleményeket: „csak a már megszokott átverési kísérlettel állunk szemben, amely semmiben sem tesz eleget alapköveteléseinknek.” Az államvasutak nagy önbizalommal kifejtett bejelentése, hogy a megszakított hivatalos tarifatárgyalások újrafelvételét garantáló ajánlatról gondoskodik majd, üres szólamnak bizonyult. Schell levélben fordult számos politikushoz, figyelmeztetve őket arra, hogy a DB – a különszerződés jogosságának elutasításával – kihúzta az alapot minden további tarifatárgyalás alól.
Közben egyre több részlet lát napvilágot arról, mennyi stratégiai hibát vétett a DB a már 2005 óta érzékelhető feszültség feltartóztatására tett kísérleteiben. A minimálisan emelt bérekre épített, elodázó taktika, a sztrájkok megakadályozásá- ért indított – és megbukott – per, a végzetes visszhangot kiváltó hirdetésakció a GDL lejáratása végül azt eredményezte, hogy a taglétszámát tekintve apró szakszervezet élvezi a németek támogatását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.