Valódi itt

A világ számtalan országa után 2007. november végén Magyarországra is ellátogatott Pierbattista Pizzaballa, a ferencesek szentföldi kusztódiájának, őrségének elöljárója, hogy a Közel-Kelet keresztényeinek helyzetéről tájékoztasson. Bár a 2002-es betlehemi katonai blokádhoz képest ma sokkal rendezettebb a helyzet, gazdasági téren gondok vannak. Öt évvel ezelőtt negyven szentföldi ferences olyasmit tett, amire sok száz éve nem volt példa: saját életüket kockára téve igyekeztek megvédeni a szent helyeket, amikor izraeli fegyveresek több hétre körülzárták a Születés templomát, ahol mintegy kétszáz ember, köztük gyermekek és nők rekedtek élelem és orvosi ellátás nélkül.

Fáy Zoltán
2007. 12. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte minden keresztény álma, hogy egyszer eljusson a Szentföldre. Az ön papi, szerzetesi hivatásának alakulásával is együtt növekedett ez a vágy?
– Nem egészen. Észak-Itáliában születtem, és gyermekkorom óta ferences szerzetes papnak készültem, ezért kisszemináriumba is jártam. Tizennyolc évesen léphettem be a rendbe, először noviciátusba kerültem, majd teológiát tanultam Olaszországban. A szemináriumban több misszionárius tanított, akik távoli országokból, Kínából és Dél-Amerikából tértek vissza. Az ő hatásukra lett fontos számomra, hogy misszionárius legyek. Első a papi-szerzetesi hivatásom volt, de hamar kibontakozott előttem a szerzetesi élet misszionáriusi formája minden szépségével és nehézségével együtt. Tanáraim példája nyomán én is a dél-amerikai és ázsiai régióban gondolkodtam. Amikor pappá szenteltek, valóságos sokkhatásként éltem meg, hogy a tartományfőnököm a szent engedelmesség jegyében a Szentföldre küldött. Ezt nem terveztem soha életemben, nem is nagyon örültem a lehetőségnek, de kiutaztam, és kint folytattam a tanulmányaimat. Jeruzsálemben még két egyetemet végeztem el, a ferences egyetemen biblikumot tanultam, az állami zsidó egyetemen pedig hebraisztikát. Így közelebbről megismerkedtem a héber világgal és nyelvvel, a mai zsidósággal, kultúrájával. Összességében a történelmi és a mai Szentfölddel. Tizenkilenc éve élek ott. Megértem az első intifádát, az Oslo utáni eufóriát, majd a második intifádát és az öbölháborút.
– Ez úgy hangzik, mintha a Szentföldön az idő konfliktusok sorozatával lenne mérhető. Véget érhet mostanában ez a korszak?
– Ferences testvérként a hitet tartom a legfontosabbnak, és ez más dimenziót ad az emberi várakozásoknak. Hétköznapi emberként, realistaként azonban úgy vélem, hogy túlságosan mély a félelem és a gyűlölet az emberek szívében ahhoz, hogy békéről beszéljünk. Lehet szó megállapodásokról és fegyverszünetekről, de a béke olyan dolog, amelyet az emberek szívében, a lelkekben kell kimunkálni. Ehhez az egyik legjobb eszköz az oktatás, a gyerekekkel és a szülőkkel való rendszeres kapcsolattartás, a beszélgetések. Tizennégy iskolát tartunk fent a Szentföldön, ezek arab iskolák, amelyeknek fő céljuk, hogy megőrizzék a keresztény kisebbség helyzetét, összetartsák az idegen vallási közegben élő Krisztus-követőket. Nagy kihívás számunkra úgy megszervezni iskoláink működését, hogy betölthessék hivatásukat. Diákjaink nagy része keresztény, de nyitottak vagyunk mozlimok irányába is. Nagyon fontos, hogy öszsze tudjuk tartani a fogyatkozó számú keresztényeket, és felkészítsük őket azokra a próbatételekre, amelyek kisebbségi létük miatt érhetik őket. A palesztin közösség legnagyobb tragédiája az erőszak. Ez a mi szempontunkból semmiképp nem elfogadható, de megosztja magát a palesztin közösséget is.
– Egyes elméletek szerint mindkét oldalon vannak olyan erők, amelyek, talán anyagi, talán egyéb okokból érdekeltek a konfliktus fenntartásában, ezért nem születhet meg a tartós béke.
– Igen, kétségkívül vannak erre utaló jelek. Nem tudom, én túl kicsi vagyok ennek a megértéséhez. Az egyensúly rendkívül törékeny, rengeteg szenvedés halmozódott fel a térségben, és nagyon mély gyökereket eresztett a gyűlölet.
– Az arab világban sokkal kisebb az elvallástalanodás, mint Európában. Hogyan lehet megszólítani a vallási hagyományait erősen őrző népességet?
– A Szentföldön nagyon sajátos szerepe van a vallásnak, mert mind a három nagy közösség, a zsidó, a mohamedán és a keresztény a vallásán keresztül határozza meg identitását, így a vallás ad keretet az emberek életének. A hit mindenki számára érdekes és fontos kérdés, ennek a segítségével próbálják megérteni, kicsoda is az ember valójában. Így viszonylag könnyű vallási kérdésekben párbeszédet kezdeményezni, s a vallások közötti párbeszédnek nagyon jó lehetőségei vannak a Szentföldön, hiszen élő vallások állnak egymás mellett, hitüket és meggyőződésüket komolyan vállaló emberek, akik nyitottak a végső igazság keresésére. A szentföldi vallásosság nemcsak hitbeli, személyes döntés kérdése, hanem a társadalmi szerep természetes része is. Egyébként a vallásközi párbeszédet nem konferenciákon kell elképzelni, hanem a mindennapi élet szintjén, elsősorban az iskolákban, a kórházakban, a szegények támogatása közben, betegápolás során. Az iskolák mellett a keresztények kórházakat is fenntartanak a Szentföldön, a ferencesek egy szíriai kórházat gondoznak.
– Van szekularizáció a Szentföldön?
– Vannak nem hívők, főként a zsidó társadalom körében, de még az ateisták számára is fontosak a vallási gyökerek.
– Gondolom, ez is új keletű jelenség lehet, mint ahogyan a keresztények fogyatkozása is. Úgy tűnik, mintha a Szentföldön a változó helyzethez való alkalmazkodás vagy ennek hiánya súlyosabb következményekkel járhatna, mint a világon bárhol másutt.
– A ferences jelenlét – ezt nem személyes érintettségem miatt mondom – nagyon fontos a Szentföldön, hiszen nyolcszáz éves múltra tekint vissza. A keresztes háborúk lezárultával át kellett értékelni a ferences kusztódia, a misszió szerepét, és azóta is újra meg újra el kell gondolkodnunk a feladatainkon. Fontos döntés volt mintegy kétszáz évvel ezelőtt, hogy a ferencesek iskolákat nyitottak, mert a szentföldi mozlim világban ezek voltak az első iskolák, tehát ez hiánypótlás volt. Ma a Szentföld népességének egy százaléka keresztény, az iskolákon keresztül mégis a lakosság húsz százalékát tudjuk elérni. A keresztények javarészt arab származásúak, de vannak más országokból ideköltözött keresztények is. A zsidó keresztények aránya a teljes keresztény népesség körülbelül egy százaléka. Minden felekezetet figyelembe véve a Szentföldön a keresztények nincsenek többen százhetvenezernél. Ennek negyvenhat-negyvenhét százaléka római katolikus, negyvenhét-negyvennyolc százaléka ortodox, a maradékon pedig az összes többi felekezet osztozik.
– Hogyan oszlik meg a keresztény népesség Izrael és a palesztin területek között?
– Hatvan százaléka él Izraelben, negyven százalék a palesztin területen. Kulturális hátterük azonos, mégis jelentős különbség van a két régióban élő keresztények között, eltérő lehetőségeik vannak vallási, gazdasági és politikai vonatkozásokban. Izraelben nincsenek súlyos gazdasági veszélyeknek kitett keresztények. Mint kisebbség, természetesen nem problémamentes a megmaradásuk, őket is fenyegeti az asszimiláció, de gazdasági területen nincs hátrányuk. Egészen más a helyzet a palesztin területen. Betlehemben például a politikai élet válságát élik át, a krízis bénítóan hat az ország életére. A politikai hatalom csak nagy nehézségek árán tudja uralma alatt tartani a területet, és gazdasági nehézségekkel is szembe kell nézniük az itt élőknek. Az utóbbi években a puszta megélhetés került veszélybe.
– Megszűnt a munkalehetőség?
– A betlehemiek három forrásból tettek szert jövedelemre: az ingázással izraeli területeken vállalt munkából, a zarándoklatokból, vagyis a vallási turizmust kiszolgáló vállalkozásokból és kereskedelemből. A második intifáda idején, 2000 és 2005 között gyakorlatilag teljesen megszűntek a zarándoklatok, és ez csődbe juttatta a kiszolgáló vállalkozások nagy részét. A terrortámadások miatt felhúzott izraeli fal, a biztonsági zóna kialakítása rendkívüli mértékben akadályozza a mozgásszabadságot, nehezíti az izraeli munkavállalást és a kereskedelmet. A bajok miatt gyorsuló ütemű kivándorlás kezdődött, amely természetesen nemcsak a keresztényeket érinti, hanem a muzulmán vallásúakat is. Betlehem lakóinak 1967-ben hetven százaléka volt keresztény, ma ez a szám nem éri el a tíz százalékot. A csökkenés nem csupán a kivándorlás következménye, de az is befolyásolja a demográfiai tendenciákat, hiszen a mozlim népességen belül sokkal több gyerek születik.
– A karitatív munka mellett a ferenceseknek a diplomáciai feladatok is jó lehetőséget nyújtanak a párbeszéd elmélyítésére.
– Nyilvánvaló, hiszen történelmi jelenléte miatt, súlyánál fogva és nemzetközisége következtében is a ferences közösség kulcspozícióban van a Szentföldön, sőt bizonyos szempontból kizárólagos szerepe van, hiszen ez a rend az egyetlen igazán nemzetközi szervezet a térségben, a testvérek több mint harminc országból érkeztek. Értelemszerű, hogy közvetítői, diplomáciai feladatokat is el kell végeznünk. A keresztények és a szentföldi zarándokhelyek őrzőiként természetesen kapcsolatban vagyunk az izraeli és a palesztin hatóságokkal. De a Szentszék számára sem közömbös, hogy kit nevez ki a kisebb testvérek elöljárója a szentföldi kusztódia vezetőjének, ezért ezt megelőzően konzultál a Vatikánnal is ebben a kérdésben.
– A „kusztódia” kifejezés egy szervezetileg kevesebb önállósággal rendelkező területi egységet jelent, mint amilyen a provincia. Mi az oka annak, hogy a Szentföld sok száz év múlva is kusztódia és nem provincia?
– Ez tévedés, a Szentföldi kusztódia rendtartomány, vagyis provincia. A kusztódia, tehát „őrség” név a történelmi hagyomány miatt maradt meg, nem jogi értelemben, a ferencesek ugyanis a térség szent helyeinek az őrei.
– Mi a feladata a szentföldi ferencesek elöljárójának?
– Hármas feladatom van: annak megszervezése, hogy a kusztódia nevéhez híven őrizze a szent helyeket, megismertesse őket az ide látogatókkal és a nagyvilággal, és hogy ne csupán a köveknek, hanem az itt élő keresztény közösségeknek is gondját viselje. A ferencesek a világ minden részén igyekeznek előmozdítani a szentföldi zarándoklatokat, a látogatást azokra a helyekre, ahol Jézus Krisztus élt. Nem öncélúan vagy ismeretterjesztő szándékkal, hanem hogy elmélyítsék az emberekben Isten szeretetét, illetve hogy megértessék, úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött fiát adta érte.
– Mire számít, mi lesz Betlehemben karácsonykor? Nem ismétlődik meg az öt évvel ezelőtti incidens?
– Semmi különösre nem számítok. Rengeteg zarándok érkezik majd a világ minden tájékáról, hogy együtt ünnepeljük Krisztus születését. Tipikus mediterrán karácsony lesz, különleges atmoszférával.
– Mennyiben más a betlehemi karácsony és mondjuk a budapesti?
– A karácsony mindenütt karácsony, ez nem kétséges, de Betlehemben mégis különleges küldetése van ennek az ünnepnek. Ehhez hozzájárulnak a világ minden tájáról gyülekező zarándokok, akik révén talán könnyebb megérteni a megtestesülés egyetemességét, az egész emberiségre vonatkozó konzekvenciáit. A megváltás utáni felfokozott vágy és öröm talán jobban megérthető Betlehemben. Gondoljunk bele, hogy amikor elhelyezzük a kis Jézus szobrát a születés barlangjában, és elénekeljük a „hic puer natus est” kezdetű antifónát, akkor a „hic”, az „itt” kicsit mást jelent, mint a világ más pontjain, mert valóban itt, Betlehemben született a Megváltó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.