Vizit az álmok kikötőjében

Stefan Lázár
2007. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mogis kapitány dióhéjra emlékeztető bárkáján huszonöt személy üldögél, amikor az apró lélekvesztő eloson a Grande America óceánjáró vörösre festett törzse mellett, és nekivág a hamburgi kikötőt a tengerrel összekötő Elbának. Úti célja Veddel-sziget, ahol az idén nyitotta meg kapuit a Hanza-város legújabb turisztikai érdekessége, a Ballinstadt nevű múzeum.
A múzeum emléket állít annak az ötmillió fős emberáradatnak, amely a legkülönbözőbb meggondolásokból és okokból 1850 és 1940 között hátat fordított Európának, és az „álmok kikötőjéből” nekivágott az Atlanti-óceánnak, hogy az Egyesült Államokban próbáljon szerencsét. A kivándorlók többsége az öreg földrész keleti vidékeiről érkezett. Magyarok is szép számban voltak közöttük, hisz – ahogy József Attila írta – „kitántorgott Amerikába másfél millió emberünk”.
Szegényparasztok – napszámosok, mezőgazdasági cselédek, zsellérek – mellett iparosok, kézművesek, a katonai szolgálat elől menekülő katonaköteles férfiak vették kézbe a vándorbotot a jobb életlehetőségek reményében. A kivándorlási láz első számú haszonélvezői a hajózási társaságok voltak. A XIX. század végén, a XX. század elején elsősorban német óceánjárók szállították a kivándorlókat a „világ kapujának” tartott Hamburgból New Yorkba, a Hudson folyó körülfogta szigetre, Ellis Islandre. A kilencmillió euróból felépített múzeum mindenekelőtt ennek az időszaknak, a be-, majd kihajózás körülményeinek részleteit mutatja be. Ballinstadt azonban nem tartja magát megszokott értelemben vett történelmi múzeumnak. A kiállítás nem a történelem befejezett szakaszát dokumentálja: az emigráció ma is létező jelenség.
A múzeumnak nevet adó Albert Ballin az apjától átvett és a kivándorlók ügyeinek intézésére összpontosító utazási irodával hívta fel magára a figyelmet. A Hamburg–Amerikanische-Packetfahrt-Actiengesellschaft (HAPAG) nevű részvénytársaság 1886-ban erre a cégre bízta személyszállítási osztálya kivándorlás szervezésével foglalkozó részlegének vezetését. A hajózási társaság hamarosan jelentős problémával találta szembe magát, mivel magára vállalta azon személyek visszaszállításának költségeit, akik előtt az Egyesült Államok bevándorlási hivatala nem volt hajlandó megnyitni a „végtelen lehetőségek” földjének kapuit. A visszautasító döntésnek általában két indoka volt: egészségügyi meggondolások, illetve az – a legtöbb bevándorló előtt ismeretlen előírás –, hogy megtagadható a beutazás, ha az óhazából megszervezett, írásban is rögzített munkaviszony az amerikai munkavállalók érdekeit sérti.
Az indulásra várók és a csalódottan visszaérkezettek csoportjai arra késztették a HAPAG-ot, hogy szálláshelyet rendezzen be számukra. Az 1400 személyre tervezett „kivándorlási barakk” 1892 júliusára készült el, és hat éven át működött. Ekkor a város visszakövetelte a cég rendelkezésére bocsátott telket, és alternatívaként Veddel-szigetet kínálta fel a HAPAG-nak. Az ott felépült létesítmény két, viszonylagos kényelmet szolgáló szállodát, négy barakkot, tágas éttermet, mosdót, orvosi rendelőt, zsinagógát, a két keresztény egyházat szolgáló templomot és irodaházat foglalt magában. A kapacitást azonban folyamatosan bővíteni kellett. A továbbfejlesztés végén Ballinstadt összesen 36 épületből állt. Hamburg a kontinens legnagyobb kivándorlókikötőjévé nőtte ki magát, 1891 és 1924 között majd kétmillió személy szállt itt hajóra.
Albert Ballin kezdeményezése óta száz esztendő telt el, a múzeum a jubileumi megemlékezés célját szolgálja. A vendégeket szállító bárka a hajdani tervek alapján rekonstruált barakképületeknél búcsúzik a látogatóktól, akik azután a modern médiatechnika segítségével idézhetik fel, mi fogadta az ide érkezőket a nagy kivándorlás évtizedeiben. Különböző gombok indítják a video- és hangfelvételeket, az onnan áradó információk sokasága kemény próbára teszi az érdeklődők koncentrációs készségét. Az ünnepélyes megnyitást követően megjelent tudósítások józanul leszögezik: „A kiállítás nem való türelmetlen embereknek!”
A kivándorlókat felidézendő, fekete ruhába öltöztetett, fából faragott asszony ül a bejárat melletti padon, fején fekete főkötővel, ölében kopott barna bőrtáskával, és hangszalagról hallható a története: Oroszországból jön, ahol meggyilkolták Sándor cárt. A felelősséget a zsidókra hárítják, ezért kellett neki is elmenekülnie, és nekivágnia az Amerikába vezető útnak.
Egy hajókabinról mintázott helyiségben Charlie Chaplin tolmácsolja a múzeum üzenetét. A zseniális színész és rendező némafilmje (A bevándorló) megrázóan, de a tőle megszokott kesernyés humorral foglalja össze az emigránsok reményeit, kínlódásait, csalódásait és sikereit.
Ismételt gombnyomásra két és fél méter átmérőjű világtérkép mutatja be a kivándorlók szülőföldjét, rávilágítva az ott uralkodó életkörülményekre. A 3-as számot viselő épületben megnyugtató csend honol, az egykori hálóterem emlékét idézve: akkurátusan felsorakoztatva állnak egymás mellett az egyszerű vaságyak. Mellettük nyitott bőröndök, iratok, levelek, amelyek betekintést nyújtanak a kivándorlók életébe.
A múzeumban megtekinthetők a fennmaradt és digitális technikával rögzített utaslisták is. A világ legnagyobb ilyen gyűjteménye a családfakutatás egyedülálló forrásának számít. Az 1850 és 1934 között készült listák az utasok nevét, szülőhelyét, lakhelyét, foglalkozását és az őket szállító hajókat tartják nyilván. Az Ancestry cég – megfelelő honorárium ellenében – interneten (ancestry.de) keresztül forgalmazza a listákat, amelyek nélkül például aligha derült volna ki, hogy a híres hollywoodi színésznő, Angelina Jolie elődei német származásúak voltak. Dédapja, Josef Kamp szabómester harmincéves fejjel emigrált 1893-ban.
Dokumentum igazolja azt is, hogy 1850 májusában itt szállt a Helene Sloman fedélzetére az akkor ötvenhárom esztendős Heinrich Engelhard Steinweg, és érkezett harmincnapos út után feleségével és hét gyermekével együtt az Egyesült Államokba. Három évvel később a Harz hegységből származó hangszerkészítőből Henry E. Steinway lett, és fiaival együtt megalapította azt a zongoragyárat, amelynek hangszerein világklasszis művészek ármádiája aratja még ma is sikereit.
A zeneszerző és karmester Gustav Mahler 1908-ban szánta el magát, hogy családjával nekivágjon az Újvilágnak. Az Amerika nevű gőzössel együtt elindult karrierjének új szakasza is: ő végül a New York-i Metropolitan operában kötött ki.
Porosz behívó elől menekülve emigrált 1870-ben Emil Berliner, a hanglemez és a gramofon feltalálója, aki testvérével közösen alapította meg a Deutsche Grammofon Gesellschaftot, a Német Gramofontársaságot.
Magyar nevek után kutatva olyan személyre találunk, aki a kivándorlók nagy többségével ellentétes körülmények között került fel a hamburgi hajólisták egyikére. A zuglói Komócsin utcából indulva érkezett az Államokba az akkor még csak kilencéves Németh Marika. Édesapja, Ferenc hősi halált halt az orosz fronton 1914-ben. A mama – Halász Erzsébet – másodszor is férjhez ment, és csak nehezen, a kalandvágyó új élettárs unszolására szánta el magát az útra. De óvatos asszony volt, és az új férjet előreküldte, hogy tapasztalja ki Amerikát. A biztató hírek hatására adta be a derekát, ám továbbra is elővigyázatos volt. „Anyám a kelengyéjének és ékszereinek minden darabját eladta. A pénzen téliszalámit és csokoládét vásárolt azzal a felkiáltással, hogy ezzel az egész útra bebiztosítottuk magunkat. Vonattal érkeztünk Hamburgba, és szálltunk fel az Aquitania hajóra. Nagyon nyugtalan utunk volt, engem a tengeribetegség gyötört!” – emlékezett vissza a hajdani eseményekre 1992-ben a már majd nyolcvanesztendős Németh Mária a vele készített interjúban.
A hamburgi kiállítás nem feledkezik meg az első amerikai tapasztalatokról sem, sőt széles teret biztosít New Yorknak, anélkül hogy dicshimnuszt zengene az „amerikai álomhoz vezető bejáratról”. Éppen ellenkezőleg! Nem titkolja a bevándorlók csalódásait, a rideg, hűvös fogadtatást, a különböző nemzeti csoportok összekeveredéséből adódó zűrzavart, a Barge Office (bevándorlási hivatal) munkatársainak szigorúságát, akik a munkára alkalmatlannak, prostituáltnak, anarchistának vagy analfabétának minősített személyeket könyörtelenül visszatoloncolták a hajókra. Hasonlóan azokhoz, akiknek iratai között rábukkantak az előre megkötött munkaszerződésre. A Magyarországról érkezettek túlnyomó többsége maradhatott, mindössze a töredék részüktől, mintegy fél százaléktól tagadták meg a bevándorlási engedélyt.
Olasz emigráns feljegyzéseiből idéz a múzeum az álmok és a józan tények közötti különbség példájaként: „Előzőleg azt hittem, hogy itt az utcák arannyal vannak kirakva! Először is: ez nem felelt meg a valóságnak; másodszor: egyáltalán nem létezett útburkolat; és harmadszor: nekem kellett volna kikövezni őket!”
A hamburgi kiállítás új oldalról világítja meg a kivándorlásról alkotott elképzeléseinket. A jelenséget Németországban először a másik nagy forgalmú kikötőváros, Bremerhaven igyekezett információkkal új megvilágításba helyezni. Az idén az „év európai múzeuma” címmel kitüntetett, két évvel ezelőtt létesített német kivándorlóház és most a Ballinstadt mégis különböző szemszögből vizsgálja e társadalmi jelenséget. „Ott mindenekelőtt az áthajózás körülményeivel ismerkedhetnek meg a látogatók, mi ezzel szemben az emigrációba induló emberek származásával és indítóokaival foglalkozunk. Így Bremerhaven és Hamburg múzeumai kiegészítik egymást” – hangoztatta Ursula Wöst történész, a Ballinstadt tudományos igazgatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.