2008: a civilizáció szerzői joga lejárt

E N C I K L O P É D I A É N E Z E R

Sebeők János
2008. 01. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tanárnő szabad. Osztályában Mohamednek mertek hívni egy plüssmackót. A szudániak ezért kivégezték volna, de a nemzetközi nyomás hatására végül is szabadon bocsátották. A fetva ezúttal elmarad. A szudáni hatóság számára épp elég Dárfúr. Nem kell nekik még egy tanárnő is, akiért a fejlett világ naponta tüntet. Salman Rushdie – a vendégünk volt a minap – ugyancsak szabad. Az érte járó fejpénzt Iránban eleddig senki sem vehette át, Bászrában a fundamentalista iszlám szabadcsapatok mintegy negyven nőt mészároltak le az utóbbi hónap során nyugatias öltözködésük vagy viselkedésük miatt. Ők nem szabadok, hanem halottak. Már a Malacka-ügy kapcsán megírtam: a mohamedán világot a nyugati világtól a humorhatár választja el. Emlékeztetőül: brit mohamedánok síkraszálltak a Micimackó betiltásáért, hisz szerepel benne Malacka, vagyis egy disznó. Mondhatnók, a humorérzék a mekkai nagy fal. Ami tőle nyugatra vicc, az tőle keletre blaszfémia. De tegyük hozzá tüstént: a mohamedán világot a nyugatos világtól és nem a keresztény világtól választja el ez a humorhatár, hisz meglehet, a keresztény hívőnek is idegesítő volna egy Jézus nevű maci, csak épp a XXI. századi Európában ezért már nem jár máglyahalál.
A huszonegyedik században a görög tűz és a kaliforniai bozóttűz a menő. S a XXI. század első évtizedének vége felé az olimpiai láng.
Ha őszinte akarok lenni önmagamhoz, akkor most a leginkább ettől félek. Az olimpiai láng felcsapásától. Félreértés ne essék, nem attól, hogy valami szörnyű terrorcselekmény fogja elhomályosítani a pekingi olimpia világraszóló diadalát. Én a pekingi olimpia világméretű diadalától félek, márpedig a siker borítékolható.
A nemzetközi terrorizmusnak nem célpontja Peking, hisz Kína nem a Nyugat. Kétszeresen is Kelet. Kelet mint szocializmus, és Kelet mint Ázsia. Egy fehérek közt is európai embernek nehéz ezzel mit kezdeni. Ha elhallgat bennünk a diplomata, aki szerint ugyebár Kína ma a legnagyobb realitás, akkor kellemetlen kérdések támadnak.
Mi, magyarok úgy tudjuk, hogy a hamis közmegegyezés előbb-utóbb érvényét veszti, s a temetetlen halottak egy adott pillanatban zombiként előjönnek a szőnyeg alól: a Kossuth tér és Mosonmagyaróvár áldozatai. A kínaiak ma úgy tudják, hogy a Tienanmen téren eltiport forradalom hallottai sohase fognak előbújni a szőnyeg alól. Úgy tudják, hogy a hamis közmegegyezés fenntartható, s a nemzetközi közösség is így tudja. Kína nemzetközi elfogadottsága egy demokratát óhatatlanul a konszolidált Kádár-rendszer és a brezsnyevien pangó Szovjetunió nemzetközi elismertségére emlékezteti, hogy az Elena Ceausescunak a legnevesebb nyugati egyetemek által adott különböző díszdoktori címekről ne is beszéljünk. Attól, hogy a rendszerváltás megállt Kína, Kuba, Észak-Korea és Vietnam határainál, s a létező szocializmus a Chávez-romantika képében ismét időszerű, egy demokrata vajon elfogadhatja-e morális realitásnak a kommunizmus különböző szinten konszolidált változatait, és asszisztálhat-e jó lélekkel egy szoftmaoista totalitarizmus mennybemeneteléhez, az efféle mennyei békéhez?
Eddig ’89-es évjáratú demokrataként gondolkodtam, a budapesti kínai nagykövetség elé 1989-ben szervezett Fidesz-tüntetés emlékeitől átjárva, most viszont 2008-as évjáratú publicistaként gondolkodom tovább, hisz a kínai sikertörténet csak egy a demokrata és européer lélek számára nehezen feldolgozható sikertörténetek közül.
Évekig az iszlám terrorizmustól, az új középkor árnyaitól rettegtem, igen. Most, 2008-ra tekintve érzem először úgy, hogy mégsem ez az európai életérzést fenyegető legnagyobb veszély. Az európai életérzést fenyegető legnagyobb veszély a felvilágosodás eseményhorizontján túl bekövetkező gazdasági siker.
A fundamentalizmus tartalékai mintha kimerültek volna, bár ne tévednék. A feszültséghez képest túl nagy a csönd, 2001. szeptember 11-e óta az Egyesült Államokban az Al-Kaida nem volt képes újabb terrorakcióra, s a fenyegetés egy rövid lélektani pillanattól eltekintve nem tudta átrajzolni a nyugatosság természetét, viszont az annapolisi folyamat még átrajzolhatja a Közel-Kelet természetét. Oszama bin Laden piszkos bombájánál, meglehet, veszélyesebb a dubai turistaparadicsom. A dübörgő – és tényleg dübörgő – kínai gazdaság. Az indiai csoda. Indonézia. Vagy épp Japán. Ezek a modellek rendre bizonyítják, hogy létezik egyfajta bypass modernizáció. A felvilágosodás áthidalásával is növekedhet a gazdaság. Amit mi a jólét szükségszerű feltételének tekintünk: a szabadság, a demokrácia és a szociális igazságosságra való törekvés, az csupán a jólét technológiájáig vezető saját történelmi utunk. A mobiltelefon gyártásához és működtetéséhez nem kell ismerni se Leonardót, se Voltaire-t, se Laplace-t. Leonardo, Voltaire, Laplace – a mi ügyünk, a reneszánsz és a felvilágosodás a mi történetünk, de a mi mobiltelefonunk az ő mobiltelefonjuk is, a mi internetünk az ő internetjük is.
A gyarmati kor most ér véget. A szerző mindig is rettegett attól, hogy ellopják a tudást. A Rosenberg házaspárt azért ítélték halálra, mert átadták az atomtitkot a Szovjetuniónak. A fehér ember is retteg, ha idegen kezekbe kerülnek nagy titkai, márpedig az indiai kéz, az indián kéz, a kínai kéz – idegen kéz. Ha Afrikát, Amerikát, Indiát, Ausztráliát nem hódítja meg és nem gyarmatosítja a fehér ember, ott vélhetőleg az évszázadokkal korábbi állapot uralkodik. Láthatjuk, hogy a fehér ember által nem érintett törzsek, társadalmak önmaguktól sohase lépnek a „lenini útra”, sohasem lépnek rá a tudományos-technikai forradalom útjára, nem kezdenek el maguktól „fejlődni”. Ha tetszik, ha nem, mindaz, amiért most verseny folyik, mindaz, ami ma elterjedt és uralkodó, az antibiotikumoktól kezdve a repülőgépig, a számítógépektől kezdve a részecskegyorsítókig, mindaz, ami miatt a világ sohase ugyanaz, mint ami tegnap volt, egy jól meghatározható kultúrkörből indult ki. A primer daganat: a reneszánsz Európa. Ez képezett világszerte áttéteket.
Az onkológia szerint az áttét mindig visszautal eredetére, így aztán tudni lehet, hogy egy tumor honnét indult ki. A veserák mint agyi áttét is veseszerű marad. A gyarmatosítás korában is nyilvánvaló volt, hogy nem a nyúl viszi a puskát. A reneszánsz és felvilágosodott Európa – majd Észak-Amerika – úgy gondolta, hogy mivel ő adta az egész világnak azt, ami civilizáció címszó alatt el van terjedve, az eredetiség okán igényt tarthat bizonyos szerzői jogokra. Copyright Prométheusz.
Nos, kérem, a tudományos-technikai forradalom szerzői jogai ötszáz évig tartottak. A civilizáció szerzői joga lejárt, és miképp nem írhatjuk ki most már egy termékre, hogy Made in Hungary, csak azt, hogy Made in EU, a civilizációra se írhatjuk ki többet, hogy Made in Europe. Felhalmozott ismeretanyagunk hovatovább az egész világ „martaléka” – osztályrésze – lesz, áttétekről és primer tumorról, ötletgazdáról és felhasználóról beszélni egyre nehezebb. A fejlettség, ez az általunk megteremtett moloch kezd kicsúszni a kezeink közül, s kezdi másképp gondolni el magát. Korántsem a mi szánk íze szerint.
A közkéz, a közkincs és a közérdek olyan arányai bontakoznak ki, amely arányokhoz mérve a mi demokráciaélményünk és utópista reneszánsz esztétikánk csak egy bantusztán. A XXI. század vélhetőleg arról fog szólni, hogy a világnak nincs vezető hatalma, vezető eszméje, de leszűrhető és megszívlelendő tanulsága se lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.