A cethal hátán

k ö n y v e s h á z

Munkatársunktól
2008. 01. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nehéz lehet Érmindszentről monográfiát írni, gondolná az ember Benák Katalin könyvét lapozgatva, hiszen azonkívül, hogy ott született a magyar irodalom egyik géniusza, nem sok említésre méltó adatot jegyeztek fel a krónikák az isten háta mögötti kis partiumi faluról. Előzményként legfeljebb Petri Mór zilahi gimnáziumi tanár Szilágy vármegyéről írott monográfiájához (1901) lehet fordulni. Eszerint 1319. december 13-i dátummal említi először oklevél „Mendzenthet”, amikor is Vrdung Andrást beiktatták birtokába. A későbbi adóösszeírásokból csöndes, kitartó gyarapodásra lehet következtetni, mígnem Várad török kézre kerülése, azaz 1660 után, hasonlóan sok más faluhoz, Mindszent is elpusztult. A török után lehetett mindent elölről kezdeni: visszaszivárogni, újjáéleszteni, benépesíteni a romokat. A XVIII. század elején újra kipusztították a magyarságot a háborús idők. A betelepítések során sváb, tót, román, később zsidó családok kerültek a faluba. A római katolikusok 1767-től vezették az anyakönyvet, a református egyházközség 1776-tól a jegyzőkönyvet, 1773-ban már görög katolikus fatemplom is épült.
Ady Lajosné így írta le a tájegységet Az ismeretlen Ady című könyvében: „Az Érmellék, a nyúlvány, a mezsgye a nagy magyar Alföld mostohagyermeke. Neki már nem osztottak istenáldotta termőföldet, olyat, mely az aranybúzát valósággal magától termi meg. Az Érmellék keleti-délkeleti határa szélén, széles karéjban már ott húzódnak a hegyek. Talaja már szikes-agyagos, gazdanyelven félig kötött, meglehetősen sovány föld, amelynek sokat kell adni, hogy valamit is visszaadjon. A gazda itt nem akkor vet, amikor vetni kell, hanem akkor, amikor lehet.”
Innen kellett adót fizetnie, katonaságot élelmeznie, fegyverforgatókat kiállítania a föld népének. Így kellett templomot, iskolát építeni, harangot beszerezni, sőt művelődési célokra adakozni. Szinte máig érezni, mekkora erőfeszítésébe került mindez külön-külön a kis falu lakóinak. Akiknek még az is nagy-nagy erőpróbát jelentett, hogy ősztől tavaszig eljussanak a közeli Tasnádra vagy Nagykárolyba a kocsitengelyig érő sárban. (A legalább évszázada vágyott hét kilométernyi kövesutat csak 1977-ben kapták meg, Ady Endrének, a falu nagy szülöttének centenáriumi ünnepségére.)
Két világégés után következtek a legújabb kori megpróbáltatások: a falu sváb eredetű fiatalságának malenykij robotra hurcolása; az egyházi személyek ortodox vallásra kényszerítése. Ujvári Gáspár református lelkész így számol be a prezsbitériumnak 1948. október 24-én: „Elnök jelenti a közgyűlés tagjainak, hogy az egyházközség állami adójáért a feleségének a stafírungját, bútorzatát s neki a télikabátját vitte el a persekutor, mivel az idei és hátralékos állami adó [olvashatatlan] lejt tesz ki.”
A téeszesítés úgy szétverte a falut, mint a török vész: a hetvenes évektől nincs plébános, a nyolcvanasoktól lelkész, az utolsó konfirmálást 1989 szeptemberében tartották. Végképp bezárt a korábban is csak időszakosan működő posta, elnémult az iskola, aki tehette, elvándorolt, a falu a kihalás szélére került.
Vagyis a baj, a keserűség, a nyomorúság minden nemzedéket gyorsabban elért itt, mint a nyugalom, a derű, az öröm percei. „Óh, Istenünk, borzasztó Cethal, / Sorsunk mi lesz: ezer világnak? / Roppant hátadon táncolunk mi, / Óh, ne mozogj, síkos a hátad.”
(Benák Katalin: Érmindszent, Ady Endre szülőfaluja. Hód–Biotech, Szeged, 2007. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.