Egy formai ellenforradalmár

Olga Tokarczuk az utóbbi tíz év lengyel irodalmának egyik legizgalmasabb és legsikeresebb alkotója. A lengyel mágikus realizmus fő képviselőjének tartják, érdemeként ismerik el, hogy a kilencvenes években kortársaival együtt a lengyel prózában sikerült visszahelyezni jogaiba a történetmondást. A Lengyel Intézet meghívására Budapesten járt, s bemutatta Sok dobon játszani című elbeszélés-gyűjteményét, amely 2006-ban a Napkút Kiadó gondozásában jelent meg.

Tölgyesi Gábor
2008. 01. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Olga Tokarczuk 1962-ben született a sziléziai Zielona Górában. Bár tizenhat éves korában már több elbeszélését publikálta a Na Przelaj ifjúsági folyóirat, egy ideig úgy tűnt, karriert klinikai pszichológusként fog építeni. Első regénye, az Őskönyv nyomában 1993-ban avatta íróvá. A kritikusok az év legjobb első köteteként értékelték gyönyörű, sejtelmes meséjét, amely az örök értékek utáni folyamatos kutakodás allegóriája. Olga Tokarczuk azóta nem csak a kritikusok kedvence, a fiatalabb generációk körében a legolvasottabb íróvá vált. Kötetei, amelyekben az emberi lélek irracionalitása visszatérő téma, Európán túlra is eljutottak. Az írónőt számos díjjal, többek között a legrangosabb lengyel irodalmi elismeréssel, a Nike-díjjal is jutalmazták. A legnagyobb sikert A nap háza, az éj háza című regénye aratta, legutóbbi könyve, a Begunok tavaly jelent meg.
– Pszichológusként hasonló dolgok motiváltak, mint most íróként – meséli. – Inkább a periferiális, mintsem a hétköznapi jelenségek érdekelnek, minden furcsaság, ami kívül esik a megszokott valóságtól. Amikor pszichológus voltam, megtanultam az embereket meghallgatni, odafigyelni minden momentumra, s írásaimban ezt kamatoztatom. Ugyanakkor azt is szem előtt tartom, hogy a valóság talaján maradjak, a valós történeteket formáljam át új valósággá.
Bár korai regényei az esszéisztikus leírásokat sem nélkülözik, az írónőt a lengyel mágikus realizmus fő képviselőjének tartják, és érdemeként ismerik el, hogy a kilencvenes években a lengyel prózában sikerült visszahelyezni jogaiba a történetmondást. A „formai ellenforradalmárok” újra a történetmesélést helyezték középpontba, a hagyományos prózaírói erényekkel szálltak szembe a dokumentarista, önéletrajzi írásmóddal.
– Ez egy nagyon tudatos törekvés – mondja Olga Tokarczuk –, úgy vélem, hogy a kommunikáció legmagasabb formája a fikció. Míg az esszé csupán az intellektuális diskurzusnak teremt lehetőséget, a fikció ennél többet is adhat az olvasónak: hangulatot, sejtéseket, képeket közvetíthet. Ráadásul nem csak az olvasónak lehet élmény, az írónak is nagy kaland. Pillanatnyi krízisnek tartom, hogy az irodalom eltávolodott a fikciótól.
Lengyelország uniós csatlakozásakor Olga Tokarczuk egy esszében számba vette a lengyel mítoszokat, s némi humorral fűszerezve azt is felsorolta, mi az, amit a világ Lengyelországnak köszönhet. A kávézás kultúrájának elterjesztésén, az első bécsi kávéház megnyitásán vagy a baseball feltalálásán túl a lengyelek érdemének tartja a kommunizmus következetes és diszkrét szétverését is. A közép-európaiság eszméjét viszont teljes komolysággal vallja. – Fontosságunkat mi itt nem érezzük. Amikor Skandináviában jártam, kiderült, ott nagyon is figyelnek arra, mi történik például Közép-Európa irodalmában. Mint egy vulkán, olyan Közép-Európa: nemcsak emigránsokat adott a kontinensnek, hanem folyamatosan árasztja magából az eszméket is. Azt tartják rólunk, hogy lehet, mi borongósabbak vagyunk, mint a világ többi része, nagy a lelkünk, ám a valóságfelfogásunk is reálisabb, az okoknak és az okozatoknak jobban a tudatában vagyunk.
Olga Tokarczuk regényei, elbeszélései sikerének tartják, hogy az írónő a pszichológiai és filozófiai mélységeket könnyed nyelvi eleganciával kombinálja. Mégis úgy tartja, egy írónak nem az irodalmi nyelvezet a legfontosabb. – Mindennél előbbre való a képalkotás képessége – véli. – A képalkotáshoz pedig elsősorban bátorság kell, hogy a nem tipikus jelenségeket merjük észrevenni, valamint az ismert dolgokra képesek legyünk új perspektívából tekinteni. Ha az íróban megvan ehhez az adottság, akkor írásaiban a jól ismert dolgok először különössé, majd újra megismerhetővé válnak. A nyelvet igyekszem a legegyszerűbben használni, s szeretnék az olyan írók közé tartozni, akik képesek úgy láttatni a valóságot, hogy egy-egy regényük után az olvasó már semmit sem lát a megszokott módon.
S hogy miért vonzódik olyan leküzdhetetlen erővel a szokatlan jelenségek ábrázolása iránt? Mert az ember nem csak idegen a világban, a tudata, a reflexióra való képessége miatt már önmagában is szokatlan jelenség. – Csak az ember különleges képessége az, hogy átérezheti a szenvedés igazságtalanságát, s lázadhat ellene – mondja végezetül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.