A magyar polgárok évente 24-25 millió palack pezsgőt vásárolnak. A fogyasztás nagy részét szilveszterre időzítjük, ilyenkor az éves pezsgőforgalom 60-70 százalékát adják el a kereskedők. Az esztendő utolsó napjaiban a boltokban fellelhető termékekből minden ötödik palack külföldről érkezett. Miközben az év nagy részében az importpezsgők 3-5 százalékot hasítanak ki a magyar piacból, az év végén – a nemzetközi kereskedelmi láncok tevékenységének köszönhetően – 15-18 százalékra ugrik fel ez az arány. Ilyenkor a kereskedelem vevőcsalogatónak használja a pezsgőt, mégpedig úgy, hogy 40-50 százalékos kedvezménnyel, palackonként 300–500 forintért kínálják a hazai piacon ismeretlen, alacsony kategóriás, olasz és német márkákat. Emellett középkategóriás spanyol pezsgők is érkeznek, amelyek jellemzően sokkal jobb alapanyagokból készülnek, és szebb csomagolásban kerülnek az üzletekbe. Ezek ára 800 és 3000 forint között mozog, mennyiségük pedig elérheti az egymillió palackot is.
Az ár szempontjából egyébként a pezsgőket három kategóriába sorolhatjuk be. Az olcsó alapkategóriába a palackonként a 300–500 forintért kapható pezsgők tartoznak, amelyek az összforgalom 20-25 százalékát adják. A legnagyobb – körülbelül 70-75 százalékos – piaci részesedésük az 500–1200 forintba kerülő, középkategóriás pezsgőknek van a piacon. E kategóriában már szerepelnek márkás termékek is, amelyeket a fogyasztók pontosan be tudnak azonosítani. A magyar termelésű pezsgőknél a prémium kategóriába a palackonként ezer forintért vagy e feletti áron kaphatókat sorolhatjuk, ezek piaci részesedése 5-10 százalékos. Látható, hogy a hazai kínálat bőséges. Így mindenki eldöntheti, hogy a jól ismert, megbízható minőségű, hazai pezsgővel vagy az ismeretlen, esetleg csalódást okozó gyöngyöző itallal vág neki a jövő esztendőnek.
Alexandra Szentkiralyi: We Will Fight the Battles Against Ideologically Driven City Leadership!
