Tavasszal dőlhet el a privatizáció

Habár több helyen is megjelentek már a Volán-társaságok privatizációjának szükségességéről szóló hírek, erre tavaszig még biztosan nem lesz lehetőség. Az új vagyonkezelő szervezetnél ugyanis addigra ígérik a középtávú vagyonkezelési stratégia kidolgozását. Az értékesítés szándéka a vagyonkezelő részéről ugyan még nem hangzott el, de az új gazdasági miniszter már tényként kezeli azt.

Dékány Lóránt
2008. 01. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem privatizálják a huszonnégy hazai Volán-társaságot, amíg a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) ki nem dolgozta a középtávú vagyonstratégiát – tudatták lapunkkal az NVT sajtóirodáján. Ez a folyamat jelenleg is gőzerővel zajlik, így az első negyedév végére ígért határidő helyett már korábban is elkészülhet a dokumentum.
Az értékesítés tényét a vagyonkezelőnél még nem erősítették meg. Nagy János, az NVT elnöke, valamint Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. vezérigazgatója korábban azt hangoztatta, hogy az év első nagyobb feladatai között szerepel a Volán-cégek felülvizsgálata. Ám mindeddig arról beszéltek, hogy arra a kérdésre kell választ adni, miképpen érhet többet a távolsági közlekedési vállalat: állami tulajdonban tartással vagy privatizációval? Márciusig kerülhet a kormány elé a vagyonkezelőtől a megoldási javaslat. Ennek előkészítése már zajlik, az MNV megfelelő munkacsoportja jelenleg is tárgyalás a társaságokkal. Száraz Gábor, a vagyonkezelő szóvivője megkeresésünkre elmondta, hogy először felmérik a Volán-cégek vagyonának állapotát, de azt nem lehet tudni, ez mikor zárulhat le, mivel, mint fogalmazott, „sok cég van, és azok mindegyike más helyzetet testesít meg”.
A privatizációt leginkább Kákosy Csaba szakminiszter szorgalmazza, aki már tavaly decemberi székfoglalójában is hangsúlyozta a Volán cégek eladásának szükségességét. A HVG értesülése szerint ez úgy történne meg, hogy hat–kilenc regionális társaságba szervezve válnának meg a távolsági buszközlekedéstől.
– Nincs privatizációs kényszer, nem annyira gyenge gazdaságilag a cég, mint amilyennek lefestik – fejtette ki kérdésünkre Horváth László, a Volános Érdekvédők Egyesületének elnöke. Hozzátette: vannak problémák a társaságoknál, de ezek orvosolhatók. Horváthot meglepetésként érte, hogy számos vevőjelölt rajtra készen várja a privatizációs pályázat kiírását. A HVG szerint a Volánért bejelentkezett a Videoton-csoport személyszállítási leányvállalata és a GYSEV Zrt. Piaci pletykák szerint akadnak külföldi érdeklődők, mint a brit Arriva és a First Group, illetve az osztrák Blaguss. Ezek mellett ott van a Veolia leányvállalata, a Veolia Transport Magyarország Kft., amely honlapján hirdeti: „a társaság élénken érdeklődik a Volán-társaságok jövőjét illetően, valamint a regionális és elővárosi vasútvonalak működtetésével kapcsolatosan”. Horváth László arra emlékeztetett, hogy három évvel ezelőtt már megjelentek különböző magyar gazdasági érdekcsoportok a buszvállalatok körül, ám akkor a politika megakadályozta ezek előretörését. Jelenleg azonban nem tiszták az álláspontok ebben a kérdésben.
Vezércikk a 7. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.