Nem privatizálják a huszonnégy hazai Volán-társaságot, amíg a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács (NVT) ki nem dolgozta a középtávú vagyonstratégiát – tudatták lapunkkal az NVT sajtóirodáján. Ez a folyamat jelenleg is gőzerővel zajlik, így az első negyedév végére ígért határidő helyett már korábban is elkészülhet a dokumentum.
Az értékesítés tényét a vagyonkezelőnél még nem erősítették meg. Nagy János, az NVT elnöke, valamint Tátrai Miklós, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. vezérigazgatója korábban azt hangoztatta, hogy az év első nagyobb feladatai között szerepel a Volán-cégek felülvizsgálata. Ám mindeddig arról beszéltek, hogy arra a kérdésre kell választ adni, miképpen érhet többet a távolsági közlekedési vállalat: állami tulajdonban tartással vagy privatizációval? Márciusig kerülhet a kormány elé a vagyonkezelőtől a megoldási javaslat. Ennek előkészítése már zajlik, az MNV megfelelő munkacsoportja jelenleg is tárgyalás a társaságokkal. Száraz Gábor, a vagyonkezelő szóvivője megkeresésünkre elmondta, hogy először felmérik a Volán-cégek vagyonának állapotát, de azt nem lehet tudni, ez mikor zárulhat le, mivel, mint fogalmazott, „sok cég van, és azok mindegyike más helyzetet testesít meg”.
A privatizációt leginkább Kákosy Csaba szakminiszter szorgalmazza, aki már tavaly decemberi székfoglalójában is hangsúlyozta a Volán cégek eladásának szükségességét. A HVG értesülése szerint ez úgy történne meg, hogy hat–kilenc regionális társaságba szervezve válnának meg a távolsági buszközlekedéstől.
– Nincs privatizációs kényszer, nem annyira gyenge gazdaságilag a cég, mint amilyennek lefestik – fejtette ki kérdésünkre Horváth László, a Volános Érdekvédők Egyesületének elnöke. Hozzátette: vannak problémák a társaságoknál, de ezek orvosolhatók. Horváthot meglepetésként érte, hogy számos vevőjelölt rajtra készen várja a privatizációs pályázat kiírását. A HVG szerint a Volánért bejelentkezett a Videoton-csoport személyszállítási leányvállalata és a GYSEV Zrt. Piaci pletykák szerint akadnak külföldi érdeklődők, mint a brit Arriva és a First Group, illetve az osztrák Blaguss. Ezek mellett ott van a Veolia leányvállalata, a Veolia Transport Magyarország Kft., amely honlapján hirdeti: „a társaság élénken érdeklődik a Volán-társaságok jövőjét illetően, valamint a regionális és elővárosi vasútvonalak működtetésével kapcsolatosan”. Horváth László arra emlékeztetett, hogy három évvel ezelőtt már megjelentek különböző magyar gazdasági érdekcsoportok a buszvállalatok körül, ám akkor a politika megakadályozta ezek előretörését. Jelenleg azonban nem tiszták az álláspontok ebben a kérdésben.
Vezércikk a 7. oldalon
Futótűzként terjed a neten a Magyar Nemzet leleplező dokumentumfilmje
