Tegyünk mindent a maga helyére!

Ludwig Emil
2008. 01. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Veszprémben vagy harangoznak, vagy fúj a szél – tartja a régi mondás. A közeli hegyekből alácsapó viharos szél valóban gyakran szította a város házait elhamvasztó tüzeket, de nagyobb pusztítást a megyeszékhely javaiban sem a hírhedt bakonyi szél, sem a tatár, sem a török, sem a muszka nem bírt tenni, mint Pap János. Ha tiszteletben tartanánk egy másik szólást, amely szerint halottról vagy jót, vagy semmit, itt véget is érne e cikk. Azonban aki még ma is értetlenül bámulja a veszprémi óvárosra ráerőszakolt otromba toronyházat, a buldózeres „városrendezés” sebhelyeit, a falanszterszerű panelközpontot, hadd tudja meg: mindennek a szocialista rontásnak-bontásnak is az a Pap János, Veszprém megyei MSZMP első titkár az okozója és felelőse, aki 1958-ban – a kádári megtorlás résztvevőjeként, a munkásőrség egyik alapítójaként – akasztófára juttatta Brusznyai Árpádot. Még a jó öreg püspöki székvárosnak is bűnhődnie kellett a miatt a szégyen miatt, hogy ’56 októberében egy gimnáziumi tanárnak kellett megóvnia a gyűlölt párttitkár életét a boszszúra szomjas felkelőktől.
A politikai rendszerváltozás után a város polgárai szabad demokrata polgármestert és liberális vezetésű képviselő-testületet választottak, készpénznek véve az SZDSZ verbális antikommunizmusát és ígéreteit. Dióssy László 1990-től 2006-ig négy cikluson át vezette a várost, budapesti pártja és a szövetséges MSZP hátszelével. Nem siker nélkül, azonban azzal a nem elhanyagolható helyzeti előnnyel, amit minden liberális politikus élvez a magyarországi pénz- és médiahatalom részéről. Ez úgy fest például, hogy amikor Dióssy – igen helyesen – kitakarította a Séd-parti öreg, műemlék házakból az önkényes, nagyrészt cigány lakásfoglalókat, akkor elmaradt az obligát pesti macskazene, ami pedig mindig megszólal, amikor ugyanezt jobboldali elöljáróság teszi. Valamit valamiért, a viszonosság jegyében magától értetődő, hogy amikor az SZDSZ-es vezetésű önkormányzat művészeti alkotást rendel a városnak, akkor a saját pártjának emberétől fogja megrendelni. Kéz kezet mos, a Rajk Laci egy kis pénzmaghoz is jut, végül is mibe kerül ez nekik?
Ha az embernek ügyei folytán időnként be kell utaznia a megyeszékhelyre, végig kell szenvednie a veszprémi belváros hétköznapi életét évek óta lebénító közlekedési dugót, és két éve különleges ingerfokozó látványban lehet része. Az Iskola utca felől a Brusznyai Árpád út (azelőtt Népköztársaság út) felé jobbra kanyarodván belátni a Színházkertbe, ahol egy fémtárgy vonzza magára a tekintetet. Az 1956 kerek évfordulójára, egyben a mártír tanár emlékére az ifjabb Rajktól 2006-ban megrendelt emlékműről van szó, amelyet az értékes fákkal beültetett, ám szűkös park sarkában helyeztek el. Sematikus, közhelyszerű, olcsó hatású, kellem és pátosz nélküli alkotás. Nemcsak a természetes környezetét „üti”, de rossz kontrasztot képez a vele szemközt látható, 1908-ban elkészült Petőfi Színházzal, amely a magyar szecessziós építészet egyik legszebb alkotása, egyben kiemelkedő műszaki emlékünk, Medgyaszay László műve, Latinovits Zoltán is játszott és rendezett benne az 1970-es évek elején. Nos, ezt a fémtárgyat szánták az ’56-os felkelés és Brusznyai Árpád mementójának Dióssyék.
A rosszul sikerült, értéktelen, méltatlan köztéri alkotások szemet, jó ízlést, arányérzéket, netán kegyeletet sértő mivoltáért sohasem az elkövetőjét kell hibáztatni. Minden művész olyant csinál, amilyent tud. Az ifjabb Rajk nem tartozik a világ nagy szobrászai közé, nem egy Caldwell, akinek valóban izgalmas, 1967-ben készült, szép ívű acélszobrát megfelelő helyen volt alkalmam megcsodálni: a chicagói belváros felhőkarcolói között. Az ott a helyén van.
Rajk fémalkotása ezzel szemben rossz helyen van, és rossz időben is, most már végképp, miután az 50. évforduló elszállt, és 2008. január 9-e, Brusznyai Árpád kivégzésének évfordulója óta van Veszprém polgárainak olyan emlékműve, amelyet méltónak tarthatnak az eredeti szándékhoz. Rajk személyesen ahhoz a hatalmat gyakorló politikai garnitúrához tartozik, amelyik 2006. október 23-án kezet és fegyvert emelt ártatlan és védtelen magyarokra (és külföldiekre) a főváros utcáin.
Az elhibázott döntésért és anyagi következményeiért a megrendelő városvezetés, az azóta megbukott Dióssy és társai a felelősek. Behajtani aligha lehet rajtuk, legfeljebb a kár enyhítése célozható meg. A Színházkertből tüstént el kell távolítani az okafogyottá vált, oda nem illő, irritáló – és máris korrodálódó – fémtárgyat. Szó van róla, hogy az egyik lakótelepre helyeznék át. Ez helytelen gondolat. A lakóövezetek parkjaiba játszótereket, szelektív hulladékgyűjtőket kellene telepíteni a jövő nemzedékének érdekében, nem pedig ízlésromboló, értelmetlen fémkonstrukciókat. Rajk művét fel kellene ajánlani megvételre a trendi köröknek és helyekre, díszítőelemnek a szintén általa tervezett, világrengetően posztmodern Lehel-piacra, vagy a bukott köztéri szobrok budai parkjába, esetleg a városligeti „Időkerék” mellé támasztéknak, nehogy az idő előtt az oldalára dőljön. S hogyha nem kell senkinek, az ördög sem veszi meg, akkor el kell adni a veszprémi MÉH telepen kilóra, az ötvözött anyagért elég jól fizetnek, még hasznos tárgy is készülhet belőle, a kapott pénzből pedig a város szegényeit kell megsegélyezni.
Így minden oda kerül, ahová való.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.