Ünnepélyes puritanizmus

Csontos János
2008. 01. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak építészeink az újabb nemzedékekből, akik már nem feltétlenül a háromdimenziós, röghöz kötött anyagi világ felől közelítik meg a szakmagyakorlást. Ez nem jelent jobb vagy roszszabb hozzáállást a gyakorlati tervezéshez, csupán merőben más megközelítést: szemléletükben nagyobb szerepet kap például a formatervezés, a dizájn. Szokolyai Gábor egyik legújabb megbízása, a Corvinus egyetem társadalomtudományi karát és központi könyvtárát magában foglaló monstre épülettömb belsőépítészeti tervezése jól mutatja ezt az érzékelhető elmozdulást. A domináns kísérőszínek, a zöld és a narancssárga szisztematikus alkalmazása az előadótermekben, folyosókon, mellékhelyiségekben, sőt mélygarázsszinteken; az órafunkciót óriási, egész falat mátrixos lámpaplasztikaként betöltő XXI. századi szimbolika; vagy akár a Losonczi Áron-féle üvegbeton beépítése a földszinti portáspultba és a nagyelőadó tanári asztalába: mind-mind a hagyományos építészet fogalmának kiterjesztésére tett, a társterületek eredményeivel feldúsított izgalmas kísérlet.
Szokolyai első igazán nagy figyelmet keltett épülete az úgynevezett Fekete Ház volt. A budafoki családi házas övezetből, a kifejezetten konvencionális közegből sötétszürke tónusával kiemelkedő, rendhagyó építészeti konstrukciót egyes kritikusai lakószobornak nevezték, ami szintén a társművészetek iránti fogékonyságról árulkodik. A szokatlan, a tradicionális skáláról tüntetően lemondó színhasználat meg a kompakt forma szinte jelzésszerűvé teszi ezt a családi házat, nagy üvegfelületekkel adva át a falakat a fény játékának. Szabályos geometriai síkok határolják a meglehetősen sokkoló méretű épülettömböt, s még a helyiségbeosztás is végletesen racionális. Ugyanez vonatkozik a kertre, amely semmiféle organikus attrakcióval nem vonja el a figyelmet magáról a házról. A belső kialakításnál felbukkan korunk minőségi építészetének egyik viszszatérő divatjegye, a látszóbeton is – ebben az esetben azonban ezt a másutt olykor funkciótlannak tűnő gesztust is helyénvalónak találja a szemlélődő.
A tervezésben az uralkodó elem kétségkívül a tégla, annak is egy kifejezett kerámiahatást keltő, sötétszürke változata. Ez az ünnepélyes puritanizmus a nagy üvegfelületekkel ellensúlyozva úgy próbálja befogadni a házba a fényt és a jelképes természetet, hogy az épület mindeközben meg sem próbál beolvadni a joviális környezetbe. E szürke világegyetemben semmilyen engedmény nincsen: még a főhomlokzat fehér rolói is csupán az ellentételezést szolgálják.
A Fekete Ház nyilvánvaló dacolás a némiképp provinciálisnak ható hazai trendekkel – nemcsak magyarországi előzményeit bajos találni, de kimutatható követői sem igen vannak. (S ez még magára Szokolyaira is vonatkozik: szemlátomást ő sem ezt az utat folytatta.) Egyesek a japán kortárs építészetben keresgélik a lehetséges párhuzamokat, de valószínűbb, hogy ez esetben egy igen ritka zárványépítészettel van dolgunk.
(Szokolyai Gábor: Fekete Ház, Budafok.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.