Miközben Karácsony Gergely a pride megtartása miatt ünnepeltette magát szerdán az Európai Parlamentben, újabb fontos beruházás elmaradása okoz gondot Budapesten az uniós források befagyasztása miatt, amihez nagyban hozzájárult a főpolgármester által is képviselt baloldali politika.
Új villamosok, hiányzó infrastruktúra
Ezúttal az új, alacsony padlós és légkondicionált CAF-villamosok kapcsán derült ki, hogy hiába érkezik 51 darab korszerű jármű a fővárosba, a forgalomba állításukhoz szükséges infrastrukturális beruházásokra nincs pénz, mert az állítólagos jogállamisági problémákra hivatkozva az Európai Bizottság évek óta visszatartja az úgynevezett helyreállítási alapból (RRF) hazánknak járó uniós forrásokat. Az új villamosok szélesebbek, mint a korábbiak, nem férnek el bizonyos pályaszakaszokon és remízekben.
A járművek beszerzése a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 2030-ig szóló villamosfejlesztési programjának része, amely átfogó célkitűzéseket tartalmaz a járműpark korszerűsítésén túl a hálózat bővítésére és a megállók akadálymentesítésére is – ezt maga Karácsony Gergely írta a közösségi oldalán. Ugyanakkor cáfolta azokat a sajtóhíreket, amelyek szerint a főváros nem készült fel az új villamosok érkezésére, mivel sem a hálózat bizonyos szakaszai, sem a kocsiszínek nem alkalmasak a CAF-járművek forgalomba helyezésére. A főpolgármester arra hivatkozott, hogy „az infrastrukturális fejlesztések – így a vonali fejlesztések és a kocsiszínek is – bekerültek az RRF-forrás helyreállítási tervébe, a hozzájuk kapcsolódó, összesen 96,4 milliárd forintos támogatással. A BKK erre alapozva készítette elő a BKV-val és a fővárossal is szoros együttműködésben a szükséges fejlesztéseket.”
Betervezték, de nem érkezik az uniós forrás
Erről írt a közösségi oldalán Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője is, azt taglalva, hogy
az infrastruktúra hiánya nem szakmai hiba, hanem politikai és finanszírozási okokra vezethető vissza.
„A helyreállítási alapból betervezett összegek – a jogállamisági viták miatt – Magyarország számára nem váltak elérhetővé. Bár a járművek költségeit végül a kormány más uniós forrásból mégis kifizeti, a kapcsolódó infrastruktúra-fejlesztésekre nincs fedezet, vagy ha van is, az Európai Bizottság befagyasztotta” – fogalmazott Vitézy.