Veres, a nagy manipulátor

A költségvetés félretervezése és az államháztartási adatok manipulálása valóságos védjegyévé vált 2002 óta a szocialista–szabad demokrata koalíciónak. Az ehhez kapcsolódó munkában Veres János először a Pénzügyminisztérium államtitkáraként vett részt 2003 és 2004 között, majd a Miniszterelnöki Hivatal kabinetfőnökeként 2005 márciusáig. Pénzügyminiszterré 2005 áprilisában nevezte ki Gyurcsány Ferenc miniszterelnök, aki az áfavisszatartás és más trükközések botrányába keveredett Draskovics Tibor menesztése után döntött Veres személyéről.

Munkatársunktól
2008. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Veres János nevéhez fűződő legnagyobb horderejű törvénycsomag az az ötéves adócsökkentés program volt, amelyet a pénzügyi tárca 2005 szeptemberében készített el a magyar gazdaság teljesítményére alapozva. A 2006. január 1-jétől életbe lépő törvény összesen 1000 milliárd forintos adócsökkentést rögzített a magyar lakosság és a vállalkozások számára. Veresék ebben többek között a társadalombiztosítási járulékok jelentős csökkentését – 2006-ra a tételes egészségügyi hozzájárulás megszüntetését, 2007-re a munkáltatók járulékterheinek három, majd 2009-re további két százalékpontos csökkentését – ígérték. A törvénycsomag tartalmazta a személyi jövedelemadó-terhek enyhítését, a társasági adó mérséklését, valamint azt, hogy az adócentralizáció 2010-ben a GDP 34,8 százalékára csökken. (A legújabb konvergenciaprogram szerint az adóterhelés 2010-ben a GDP 37,6 százalékát teszi ki, azaz magasabb lesz a megszorításokat már tartalmazó 2006-os szintnél.) A pénzügyi tárca alá tartozó APEH az adócsökkentési programot két és fél millió példányban, a személyi jövedelemadó-bevallási papírokhoz csatolt ismertetőben népszerűsítette a lakosság felé, mindehhez társult a törvényt reklámozó közterületióriásplakát-kampány.
Óriási médiafelhajtás mellett készült el az a nyilatkozat is, amely 2005 augusztusában meghatározta a magyar gazdaságpolitika fő céljait. A 12 pontos dokumentum legfontosabb bekezdése az euró 2010-es bevezetését rögzítette. A kormány által „történelmi pillanatként” értékelt nyilatkozatot – egész oldalas hirdetések formájában – több napilap is közzétette. A közös uniós valuta 2010-es bevezetése mellett Veres János még 2006 márciusában is kiállt, jóllehet, ekkor hazánk már a pénzügyi válság közvetlen közelébe sodródott. A pénzügyminiszter a tavaly tavaszi parlamenti választásokig azt is következetesen képviselte, hogy a magyar gazdaság 2008-ra teljesíteni tudja az euró átvételéhez szükséges összes követelményt. Az államadósságra, a költségvetés hiányára, az inflációra és a kamatokra vonatkozó feltételekről csak jóval később derült ki: hazánk nemhogy az összes követelménynek, de egynek sem tud megfelelni. Az Európai Bizottság legfrissebb előrejelzése értelmében az új uniós tagállamok közül hazánk áll a legutolsó helyen az euróbevezetési versenyben, miután a magas államadósság, hiány és infláció miatt sem az idén sem jövőre egyetlen kritériumot sem tud teljesíteni. A drasztikusan romló makrogazdasági mutatóinkra a nemzetközi hitelminősítő intézetek egymás után hazánk leminősítésével válaszoltak. 2005 decemberében a Fitch a közepes adósoknak járó B kategóriába sorolta vissza hazánkat, ami tíz éve először fordult elő. A kormányzati kommunikáció válasza ekkor még az volt: a leminősítés bátorítást és ösztökélést jelent a megkezdett változtatások átfogóbb és mélyebb bevezetéséhez. A Fitch intézetet azonban hamarosan követte a Standard&Poor’s, a Moody’s és a Japan Credit Rating, amelyek a drasztikusan növekvő államadóssággal, a megugró hiánnyal és a sokasodó kockázatokkal indokolták lépésüket. Az S&P leminősítése után a pénzügyi tárca kommunikációja fordulatot vett, s a hivatalos álláspont szerint visszasorolásunkat maga Orbán Viktor, a Fidesz elnöke okozta, mert a tb-járulék csökkentésére tett javaslatai elbizonytalanították a piacot, kedvezőtlen képet alakítva ki a választások utáni gazdasági folyamatokról. Veres János egyenesen úgy vélekedett: a hitelminősítő azért rontotta le hazánk adósságkockázati kilátását, mert ezzel kívánta felhívni a figyelmet a kampányban elhangzott „felelőtlen gazdasági ígéretek” veszélyére.
A Veres János vezetése alatt beterjesztett költségvetések közös pontja, hogy a pénzügyminiszter valamennyit a felzárkózás büdzséjének nevezte. A „felzárkózás, a foglalkoztatottság és a fegyelem” elnevezésű 2006-os költségvetés bemutatásakor a pénzügyminiszter még azt ígérte, hogy a kormány 200 milliárd forinttal többet hagy a gazdaságban az adócsökkentések nyomán, a büdzsé nyertesei a családok lesznek, s hogy az államháztartás hiánya (nyugdíjkorrekcióval) 4,7 százalékra süllyed. Mindebből semmi sem valósult meg, sőt a deficit – a megszorítások bevezetése mellett – meg sem állt a GDP 9,2 százalékáig. Az idei büdzsé az „egyensúly, a felzárkózás és a felelősség” elnevezést kapta, annak ellenére, hogy leszakadásunk ebben az évben felgyorsult. A gazdaság idei évre várható 1,5-1,6 százalékos növekedése fényévekre van a versenytársak 7,7 százalékos átlagos teljesítményétől, de a 27 tagú EU átlagát sem éri el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.