A filmezés a világ legjobb játéka

Mindegy, hogy ecsettel és festékkel vagy statívval és kamerával készül a kép, ha az nem csupán fizikai valóságában, hanem a néző fejében is megmarad. A fények játéka, a felszínes történések kibontása, rögzítése Pap Ferenc operatőr munkája, hivatása. Mindezekért a közelmúltban Aranyszarvas-díjjal jutalmazták. A pályájáról, a játékosságról és a képek valóságáról beszélgettünk.

Molnár Györgyi
2008. 02. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emlékszik arra a pillanatra, amikor először kamerát fogott a kezébe?
– Eredetileg fotósnak készültem, s akkoriban a képeimet beküldtem megannyi pályázatra. Így történt, hogy 1967-ben az egyik versenyen egy Kvarc 2M filmfelvevőt nyertem. Osztálykirándulásokon kezdtem kamerázni. Még akkor is fotóriporter szerettem volna lenni, hogy bejárhassam a világot, s egy nagykőrösi fényképész azt mondta, ehhez a legegyenesebb út a főiskola. Később épp indult a Színház- és Filmművészeti Főiskolán rendező-operatőr szak, s a ritka kivételek között, akiket csupán a tehetségük és nem a kapcsolataik miatt, felvettek. Itt ismerkedtünk össze, s végeztük el közösen a főiskolát például Dárday Istvánnal, Vitézy Lászlóval.
– Több mint negyven film elkészítésében vett részt, amelyek között dokumentum-játékfilmek és játékfilmek is szerepelnek. Mi a két műfaj között az alapvető különbség?
– A dokumentum-játékfilmek készítése, amelyet mindenki csak a Budapesti Iskola nevű irányzathoz köt, olyan valóság megalkotását célozza meg, amelyik minden jegyében, mozdulatában hiteles. Két kamerával dolgozunk, s a vágások számát is megpróbáljuk minimálisra csökkenteni. A játékfilm azonban darabokból összeállt, kreált valóságot mutat be. Például, ha a történés az, hogy valaki egy kápolnába belép, keresni kell egy szép bejáratot. Így van az, hogy a szereplő a János-kórház kápolnájának bejáratán lép be, de a makkosmáriai sekrestyébe érkezik, mert a belső tér ott impozáns. Tehát a játékfilm bemutat egy soha nem volt világot.
– Hogyan változnak a szereplők egyik és másik műfajnál?
– Elsődleges szempont a dokumentum-játékfilmnél, hogy amatőr szereplőket játszassunk, ahol magukat kell bemutatni, mert a dialógusok és a kontextus kizárólag akkor lesz hiteles, megkérdőjelezhetetlen. A játékfilmnél ellenben a színésznek, hiszen ez a hivatása, bármelyik pillanatban fel kell öltenie egy másik, képzeletbeli személy jellemét, tulajdonságait.
– Melyik műfajt kedveli jobban?
– Mindkettőt szeretem. Nem tudnék választani, mert mindkettő mást kíván meg tőlem. Dárdayval együtt készítettük a Tükröződések című filmet, amelynek egyetlen képkockája sem reális. Rendkívüli módon élveztem, mert a kreativitásnak semmi sem szabott határt. Ezzel szemben, amikor valós emberek valós élethelyzetét kell rögzíteni, úgy érzem, része lettem az életüknek. A világ legjobb játéka a filmkészítés.
– Mennyire könnyű vagy nehéz a rendezőkkel együttműködni?
– Rendezője válogatja. Mindig alkalmazkodom az elképzeléseikhez, s ha kitalálok valamit, ami nekik nem tetszik, lemondok róla. Nem csinálok belőle presztízskérdést, mert ha eltérés van a két elképzelés között, azt a néző rögtön észreveszi.
– Melyik a legkedvesebb gyermeke?
– Kedvencem nincsen, mert mindegyik egyformán kötődik hozzám. A Gyarmathy Líviával készített filmeket is másért szeretem, s a Dárday Istvánnal, Vitézy Lászlóval, Erdős Pállal, Tarr Bélával létrehozottakat is másért.
– Ön megismerkedett a török játékfilmek elkészítésének rejtelmeivel is.
– Három filmet forgattam Törökországban. Az elsőt, a Güle gülét 1998-ban. Lehetőség volt arra, hogy egy koprodukciós filmben vegyek rész. Rózsa János stúdióvezető ajánlott ki. Az első filmnél akadályokba ütköztem, mert csak én voltam magyar, s egy idegen nyelvi környezetben, idegen kultúrában, ahol egészen mást jelentenek a gesztusok, nehéz volt dolgozni. Az első időkben történt, hogy észrevétlenül megsértettem egy kollégát, s fogalmam sem volt, hogy mivel. Később azonban mindez megoldódott, azóta is rendszeresen dolgozom együtt velük.
– Bizonyára nem csupán a magatartásbeli, viselkedéskultúrájukban különböznek, hanem a filmezésben is.
– Képi elgondolásokban nincs különbség. Nem szeretném megbántani a magyar kollégákat, de a törökök sokkal felkészültebbek, alaposabbak. Mielőtt elkezdenek egy munkát, pontosan tisztáznak mindent, megrajzolt forgatókönyvet készítenek, s nem engedik meg maguknak, hogy hibázzanak.
– Mit jelent ön számára az a szó: kép?
– A legcsodálatosabb dolog a világon. Ha a történelemben visszatekintünk, képek tekintetében vagy akár csak egy kódex iniciáléját vizsgálva, bizonyára arról a korról, a kultúráról, a világnézetükről a lehető legtöbbet a kép által tudunk meg. Éppen ezért nagy felelősség, hogy a valóságnak mely részét keretezem be a négy vonal közé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.