„A Nemzeti sehol sem avantgárd színház”

A hét elején kezdte meg tevékenységét a Nemzeti Színházban az új főigazgató, Alföldi Róbert, aki az év közepéig együtt irányítja a teátrumot a leköszönő Jordán Tamással. Kerényi Imre rendező azt mondta: Alföldi valóban tehetséges, de vesse le magáról az egyoldalúságot, vagy távozzon, ha nem képes erre. Makovecz Imre építész azt emelte ki: az ország legelső színpadának kiegyensúlyozott szellemi világot kell képviselnie. Ide kapcsolódik Pozsgai Zsolt drámaíró véleménye, aki szerint nagyon sajnálatos, hogy a színházi szakmában átjárhatatlan klikkek vannak, és nem biztató, hogy Alföldi Róbert máris az egyik jól ismert csoporthoz tartozó íróktól rendelne drámákat. – Ha betartja a pályázatában leírtakat – véli Szakonyi Károly író –, talán a vezetői munkáján sem fog érződni művészi egyoldalúsága.

Pethő Tibor
2008. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar kulturális élet néhány nagynevű, konzervatív személyiségét arról kérdeztük, hogyan tekintenek a kinevezésre, mit várnak Alföldi Róberttől, a Nemzeti Színház új főigazgatójától.
– Nagyon tehetséges ember Alföldi Róbert, de eddigi munkássága alapján nem tartom szerencsésnek, hogy a miniszter őt nevezte ki a Nemzeti Színház főigazgatójává – felelte kérdésünkre Kalász Márton író, a Magyar Írószövetség nemrég leköszönt elnöke. – Elismerem, hogy van létjogosultságuk a kísérleti színházaknak, de kell egy hely, ahol nemzeti klasszikusokat játszanak kiérlelt és bevált módon. A leendő főigazgató által meghívott írók listáját (Esterházy Péter, Nádas Péter, Spiró György) kiegészíthetnénk a hagyományos értelemben véve is nemzeti gondolkodású művészekkel. A másik oldalon állók tehetségét természetesen elismerem, de politikai-publicisztikai megnyilvánulásaik kételyeket idéznek elő bennem, főként akkor, ha egyesek a miniszterelnök őszödi beszédét a retorika csúcsának tartják. A jelenlegi feszült helyzetben csak őket hívni hazánk első színházába azért is helytelen, mert ez erősítheti a tragikus, országos méretű megosztottságot.
– Extravagáns stílusú, nagy tehetségű ember Alföldi Róbert. Ha betartja a pályázatában leírtakat, talán a vezetői munkáján sem fog érződni művészi egyoldalúsága. Láthattam tőle a Faustot – kiváló rendezés volt, és az Ahogy tesszük című, a közelmúltban bemutatott, kifejezetten rossz színpadi munkát. Meg kell várni, milyen munkát fog végezni, mindenesetre remélem, a színház élgárdáját meg fogja őrizni – mondta Szakonyi Károly drámaíró.
Kerényi Imre rendező, a Madách Színház volt igazgatója a következő nyilatkozatot adta lapunknak: – E politikai pillanatban a Nemzeti Színház ballib bizomány. Miniszter Hiller számára szabad a csók, aki a Heti hetes című televíziós műsor időnként szőke hajú ballib sztárját tartotta megfelelőnek. E műsor arról híres, hogy szereplői sok pénzért magyaroznak. Igaz, Alföldi tehetséges ember. Ezért a magam részéről adok neki esélyt. Egyetlen esélyt. A tehetséges Alföldi élje át megbízatása étoszát. A név, az intézmény és az eszme szellemét. És eszerint cselekedjék. Húzza le a rolót, és kezdjen új fejezetet. Ha képes erre, minden rendben van. Ha azonban Alföldi előadásaiban továbbra is a sajátosan agresszív nemiség kifejezése dominál, ha közszerepléseiben a továbbiakban is a magyarozás az adu ász, ha műsorpolitikájában a magyar kultúra egy szeletének kizárólagosságát valósítja meg, akkor a kormányváltás után – reményeim szerint – rövid úton menesztve lesz.
– Nagy örömmel olvastam Alföldi úr bemutatkozását, azoknak a mai szerzőknek a nevét, akiken kísérletezni kíván. Én, hál’ istennek, nem tartozom közéjük. A múlt század korszenvedélye volt a mengeleizmus: az emberkísérlet másokon, egész népeken, a nemzeti és nemzetközi szocializmusokban és az emberiség nagyjain a színházakban, koncerttermekben. Az igazi kísérletező a mengeleistákkal szemben olyan, mint az éhségsztrájkoló Hofher József és Vértesaljai László, akik önmagukon kísérleteznek. A kísérletek közül csak ezt a fajtát tudom tisztelni – nyilatkozta lapunknak Czakó Gábor író.
– A Nemzeti nem avantgárd színház sehol a világon. Az ország legelső színpadának kiegyensúlyozott szellemi világot kell képviselnie. Ettől függetlenül szükség van valódi avantgárd kísérletező műhelyekre, mert ez fontos előmozdítója lehet a szellemi megújulásnak. Hogy főigazgatóként tudja-e teljesíteni Alföldi egy kiegyensúlyozott, de progresszív szellemiség követelményeit, erre ő tudna autentikus választ adni, amennyiben őszintén beszél – felelte lapunknak Makovecz Imre építész, majd hozzátette: – A magyarországi kulturális életben kíméletlen kontraszelekció érvényesül, különösen jellemző ez a színészvilágra, a rendezőkre és a televízióra. A valóban tehetséges emberek – nyugodtan mondhatjuk – kis, eldugott művelődési otthonokban próbálják érvényesíteni igaz értékkel bíró szellemi termékeiket. Sajnálom, hogy a szellemi életben, akár a gazdaság világában ugyanúgy az illetéktelenül megszerzett jogok alapján uralkodnak egyesek.
Pozsgai Zsolt drámaíró, rendező szerint a Nemzeti Színház igazgatói posztjára éppen azok nem pályáztak, akik a leginkább alkalmasak volnának a nemzet első teátrumának vezetésére. – Most magukra vessenek, akik Alföldi Róbert kinevezése miatt háborognak. Lehet, hogy nem ideális erre posztra, ám ebben a pályázatban ő volt a legjobb választás. Lehetőséget kell adni neki, hogy bizonyíthasson. Sok rendezését láttam, az ő világa nem az én világom, ám amit csinál, az színtiszta művészet. Pozsgai Zsolt szerint minden művész, rendező és színidirektor a saját ízlését tarja legfőbb mércének, csak legfeljebb nem mondja ki. – Ha a színházi szakmában túllépünk az előítéleteken, láthatjuk, miféle művészi értékek, határok, csoportok és alkotók vannak hazánkban. Alföldi színházához nincs közöm, valószínűleg neki sem az enyémhez, és nem hiszem, hogy direktorsága alatt megtaláljuk a közös hangot. Ám ezt nem is a nagyon különböző művészeti kérdésekben vallott különbségek miatt tartja szinte lehetetlennek Pozsgai Zsolt. – Nagyon sajnálatos, hogy a színházi szakmában átjárhatatlan klikkek vannak, bizonyos kritikusi és politikusi közegek nem teszik lehetővé, hogy együtt dolgozzunk. Jordán Tamás direktorsága alatt sem volt igazán tere a kortárs magyar drámának, ami pedig alapvető volna a Nemzeti Színházban. Tartok attól, hogy eztán se lesz. Csak mi lettünk kiszorulva a Nemzetiből, élő magyar írók. Ami nem biztató: Alföldi Róbert kinevezése után említett néhány divatos, klikkhez tartozó írót, akiktől drámákat rendelne. Egy ideális direktor inkább azt jelenti be, talált három olyan új drámát, amelyet szeretne színre vinni, nem nézve, hogy azokat kik írták.
– Az egész magyar kultúrára odafigyelő vezetőre lenne szükség a Nemzeti Színház élén. Pozitív csalódás lenne számomra, ha Alföldi Róbert megfelelne ennek a feladatnak. Örülök, hogy a politikailag elfogult Heti hetes című bulvárműsortól megvált, de figyelembe kell vennie azt is, hogy pozíciójában egyetlen közéleti irányzat mellett sem exponálhatja magát – nyilatkozta L. Simon László író, a Magyar Írószövetség titkára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.