A törvény fölfeslő szövedéke

Néző László
2008. 02. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberek nem értik ezt az egészet, viszont félnek – ez derül ki azokon a fórumokon, amelyeket civil szervezetek az egészségbiztosítási törvénnyel kapcsolatban hívtak, hívnak össze szerte az országban. E rendezvényekre a térség kormánypárti országgyűlési képviselőit is invitálják, és becsületükre legyen mondva, néhányan közülük el is mennek. Igaz, mi mást is tehetnének? Ha nem mennek el, az a gyávaság nyilvános beismerésén túl olyan, mintha szemen köpnék saját választóikat. Persze sokan vannak kormánypárti honanyák és -atyák, akik e szembeköpősdin már rég túl vannak, bátorságuk pedig a kormánynak éppen megfelelő parlamenti szavazógomb megnyomásával ki is merül. Dehogyis mennek ők a nép közelébe!
Ezeken a gyűléseken a lakossági nem értésen és félelmen túl egy dolog derül még ki igazán: a kormánynak és képviselőinek nincsenek hatásos érveik a törvény mellett. Legfőbb érvük, ultima ratiójuk, hogy az emberek félelmeit a szerintük „elfogadott, de ki nem hirdetett” törvényben lévő garanciák teljes mértékben eloszlathatják. Nem nő a társadalombiztosítási járulék, a pénztárak nem válogathatnak a jelentkezők között, nem szakad szét gazdag és szegény egészségügyre a rendszer – sorolják –, mert hisz benne van a törvényben, hogy nem. Talán eszükbe sem jut, hogy jogra, törvényi garanciákra hivatkozni Magyarországon, éppen e kormány képviseletében, egyenlő a vereséggel, nem egyéb, mint kommunikációs melléfogás. Az MSZP–SZDSZ-kormány idejének hat éve ugyanis arra mindenképpen megtanította a magyar polgárokat, hogy Magyarországon a jog, a törvény uralma erősen megbicsaklóban van, ahogy József Attila írta: „a törvény szövedéke mindig fölfeslik valahol”.
Társadalmunk ugyan elöregedőben, de annyira még nem szenilis a kollektív emlékezet, hogy elfelejtené, hányszor tiporta sárba, köpte le cinikusan a jogszabályokat a Gyurcsány-kormány. A példákat sorolni egy egész újságnyi terjedelem sem lenne elég, így csak néhány e gyalázatos tettek közül. Törvény, méghozzá a kormány szájízének megfelelő – ellenzéki javaslatok sutba vágva, senkit nem érdekel – törvény születik minden évben az ország költségvetéséről. Ezt illene betartani, ám ha nem sikerül, a kormánynak kötelessége, különösen a választás évében, nyilvánosságra hozni a valódi költségvetési adatokat. „Szabál, szabál, embert zabál” – gondolhatta a kormány, és nemhogy megismertette volna az ő népével a hiteles adatokat, hanem egyenesen hamis számokkal operált, és a kedves pénzügyérünk – aki egyébként is messze földön híres törvénytisztelő barátairól – kifejezetten megtiltotta az igazi adatok közlését. Nehogy már a népet megzavarja, fejbe kólintsa a valóság! Nem csupán jogszabályi, de erkölcsi kötelessége is a kormánynak, amelyet a magyar nép választott, és a kormányzati hiedelmekkel ellentétben ő van értünk, és nem mi érte, az igazmondás, a hitelesség, a kiszámíthatóság. Ehelyett mit kaptunk? „Úgy őriztük a titkot, hogy miközben tudtuk, és ti is tudtátok, hogyha el fog jönni a választási győzelem, utána nagyon neki kell állni, hogy soha ilyen problémánk nem volt… Nyilvánvalóan végighazudtuk az utolsó másfél-két évet. Teljesen világos volt, hogy amit mondunk, az nem igaz… Hazudtunk reggel, éjjel meg este” – hallhattuk a hírhedett őszödi beszédben.
Törvényi garancia? Ebben az országban? – kérdi szomorúan a magyar, aki emlékszik még, hogy a parlamenti választások előtt a kormány nyilvánvalóan szemfényvesztésből, parasztvakításból ötéves adócsökkentési programot fogadtatott el, amit aztán a választási győzelem után gyorsan vissza is vont, megfejelve a pofátlanságot egy kis adóemeléssel is. Az már csak egy picit szaporítja szívdobbanásaink számát, hogy a számonkérő szavakra többnyire csak Horn Gyula-féle válaszokat kapunk, ha kapunk: Na és?
Jogszabályi védelem? – kérdezzük szívszorongva, mert rögtön az agyunkba villan 2006 szeptember–októbere, a kilőtt szemek, a széttört álmok és csontok, a rendőrbotokkal fejbe vert fiatalok és öregek, az ilyen-olyan udvarok sötétjében megtérdepeltetett és megalázott tüntetők. S ha ezek az egész demokráciára, a Gyurcsány által oly szemforgató módon ájulásig tisztelt „köztársaságra” nézve tragikus események nem lettek volna elegendőek, a joguralomba vetett utolsó hitünket is szertefoszlatta az azóta eltelt másfél esztendő. A csonkításoknak, a veréseknek, a rendőri brutalitásnak egyelőre csak áldozatai vannak, felelősei nincsenek sehol. A jogállam arról ismerszik meg, hogy a törvények mindenkire egyforma súllyal vonatkoznak, be nem tartásuk pedig következményeket von maga után, legyen bár a bűnös egyszerű polgár, rendőr vagy éppenséggel nagyságos miniszter úr. „Ahol véget ér a törvény, ott kezdődik a zsarnokság” – írta Locke. Jogállamban az is lehetetlen lenne, hogy egy olyan szervezett és parancsra cselekvő fegyveres testületnél, mint a rendőrség, azonosíthatatlanok maradjanak a bűnelkövetők. Ha mégis, akkor a jogállamban, ahol él a törvény, elővennék a parancsot kiadókat és a nekik parancsolókat is, végső soron magát az illetékes minisztert és a kormányfőt is, mert mindannyiuk felelőssége fennáll. Akár felbujtóként, akár mondjuk a Nemzetbiztonsági Hivatal jóvoltából elhíresült pszichikai bűnsegédként is elmarasztalhatók lennének azok a rendőrök például, akik 2006. október 23-án ott voltak a veréseknél, de nem tettek semmit, sőt ilyen-olyan alakzatokkal védték a kameráktól, a bámész szemektől csonttörő elvtársaikat, támogatva bennük azt az elhatározást, hogy helyesen cselekednek. Épp így pszichikai bűnsegélyt nyújtottak Gergényi és Gyurcsány urak is, hiszen még utólag is helyeselték, amit a tüntetőkre uszított verőlegények elkövettek. Nyilván a verések és lövések közepette is, ellenkező esetben egy szavukba került volna az állami erőszak leállítása. Egyetértésüket később kitüntetésekkel is kifejezték. De hol van az az ügyészség, amely meggyanúsítaná ezeket a bűnsegédeket és felbujtókat, hol az a bíróság, amelyik el is ítélné őket?
Hogyan bízzon az állampolgár a törvényi garanciákban, ha ebben a következmények nélküli országban még bűncselekményt is el lehet követni felelősségre vonás nélkül, kormányzati segítséggel? Hihetjük-e egyetlen szavát, ígéretét is a hatalomnak ilyen előzmények után? Most persze vannak bizonyos „garanciák” az egészségbiztosításról szóló törvénytervezetben – amelyet nagy valószínűséggel újra elfogadtat majd a kormányzati gőzhenger –, de arra vajon mi a garancia, hogy egy hónap, fél év múlva nem kerülnek ki ezek a fékek, nem módosítják majd a törvényt nagy sietve? Sőt: ki a fene hiszi már el ezeknek, hogy egyáltalán betartják, betartatják az elfogadott törvényt? Azt hiszem, ebben az országban majdnem senki, valószínűleg ők maguk sem. Senki sem vitatja: a gazdaságban, az egészségügyben, az oktatásban stb. változásokra – ha egyeseknek ez a szíve vágya: reformokra – van szükség. Nem kis részben azért, hogy helyrehozzuk azokat a „böszmeségeket”, amelyeket éppen ez a balogliberális kormány „csinált”. A változások élére, a mi erősen bizalomhiányos társadalmunkban viszont nem állhatnak hiteltelen, lejáratódott és hazug vezetők, mert a szükséges változások éppen miattuk szintúgy hiteltelenné, támogathatatlanná válnak. Reformra szükség van. Mindenekelőtt erőteljes és mélyreható, mondhatni radikális kormányzati reformra. Ez kezdődhetne azzal a bátor lépéssel, hogy Gyurcsány Ferenc és kormánya lemond. Gyerünk, barátaim: húzzatok bele!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.