Gyurcsány mint zöldhatóság

Velkei Tamás
2008. 02. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségnél határozottan cáfolták, hogy hatástanulmány készült volna a tervezett gyöngyösi gumigyárról. – Nincs eljárás folyamatban – mondta lapunknak Godáné Csutorka Andrea sajtóreferens, ami annak fényében érdekes, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az alapkőletételt április 13-ra jósolta. A környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése azonban több hónapos munka, ezt követően dönt csak a szakhatóság, és ezt még meg is lehet fellebbezni.
Ezzel kapcsolatban Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke lapunknak azt mondta: lassan pecsétnyomó szervezetekké züllesztik a zöldhatóságokat, noha a felügyelőségeknek a környezetvédelmi szabályok érvényesítése lenne a feladata. – A legdöbbenetesebb az egészben, hogy Indiából is hozzánk telepítik az úgynevezett alacsony hozzáadott értékkel bíró gyártást, amely ráadásul energia- és nyersanyagigényes, továbbá súlyosan környezetszennyező. Az elnök hozzátette: azokat a gyengébb minőségű anyagokat, amelyekből információi szerint az Apollo gyártja a termékeit, az Európai Unió 2010-től betiltja. (Kérdés, így kinek adják majd el az évi 7 millió gumiabroncsot, amelynek gyártását tervezik.) – A gyengébb minőségű gumi kopása következtében a levegőbe kerülő szénhidrogénekről, például a dioxinokról és benzolszármazékokról bebizonyították, hogy rákkeltő hatásuk van – állította.
Az általunk megkérdezett – nevük mellőzését kérő – gyöngyösi borászok ennek ellenére nem tartanak nagyfokú környezetszenynyezéstől, inkább örülnek a munkahelyeknek. Azt azonban elismerték, hogy az Országos Borminősítő Intézet csak a növényvédő szerek meglétét vizsgálja a boraikban, így az sem ismert, hogy a közeli visontai erőműből szálló méreganyagok megtelepednek-e a szőlőszemeken.
– A szlovákokkal voltunk versenyben a beruházásért, és annak ellenére is megszereztük, hogy 4 millió euróval kisebb ajánlatot tettünk – nyilatkozta Indiában a kormányfő. Az igazság azonban az, hogy – amint arról pozsonyi tudósítónk hétfőn hírt adott – északi szomszédunk utasította el udvariasan az indiaiak ajánlatát. Az ázsiai cég ugyanis a beruházáshoz a szlovák államtól tizenöt százalékos közvetlen támogatást várt el, és jelképes összegért (négyzetméterenként egy koronáért, azaz 7,50 forintért) akarták tulajdonba venni a kassai ipari park közművesített területét. A Kassa melletti Kenyhec – amelyhez közelebb esett volna a gyár – polgármestere, Konkoly József azt nyilatkozta: az indiai gyár komoly környezetvédelmi gondot okozott volna, az „előterjesztett dokumentumok és vizsgálatok alapján olyan nagymértékű szennyezés került volna a levegőbe, ami miatt lakosaink joggal bírálhattak volna bennünket”.
A beruházás így Szlovákia helyett a gyöngyösi ipari parkban valósulhat meg, két lépcsőben és összesen 300 millió euró értékben, és a hírek szerint 1500 munkahely jön létre. Gyurcsány Ferenc szerint áprilistól számítva 18-20 hónapon belül megindulhat a termelés. Lukács András úgy véli: a gyárat Gyöngyösön felépíteni szakmailag elhibázott döntés, ahogyan a közelmúlt ehhez hasonló (például a Szerencsre és Meggyesegyházára tervezett szalmaégető) döntéseit is nehéz észszerű érvekkel megmagyarázni, ha nem sejtünk mögöttük egyéb okokat.
Illés Zoltán, a Fidesz környezetpolitikusa kérdésünkre úgy nyilatkozott: új tendenciák figyelhetők meg. – Egyrészt az ázsiai cégek szondázzák, mely országok rendelkeznek nagy szén-dioxid- kvóta-többlettel, s ennek megfelelően helyezik ki gyártásukat, így szabadulva meg környezetszenynyező technológiáiktól, ekképp Magyarország szén-dioxid-kvótáját emésztik – mondta a politikus, és hozzátette: igaz, az sem elhanyagolható körülmény, hogy a termelést oda helyezik, ahol piac is van.
Az 1975-ben alapított Apollo Tyres napi tízezer gumiabroncsot állít elő üzemeiben, Indiában és Afrikában. A cég éves bevétele meghaladja az egymilliárd dollárt, ám hiába kérdeztünk meg több hazai gumikereskedést is, az Apollo nevét több évtizedes szakmai múlttal rendelkező kereskedők sem hallották. A tyrepress.com oldalon bukkantunk arra az információra, hogy az Apollo új téli abroncsaival az amerikai piacot szeretné megcélozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.