Az Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőségnél határozottan cáfolták, hogy hatástanulmány készült volna a tervezett gyöngyösi gumigyárról. – Nincs eljárás folyamatban – mondta lapunknak Godáné Csutorka Andrea sajtóreferens, ami annak fényében érdekes, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök az alapkőletételt április 13-ra jósolta. A környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése azonban több hónapos munka, ezt követően dönt csak a szakhatóság, és ezt még meg is lehet fellebbezni.
Ezzel kapcsolatban Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke lapunknak azt mondta: lassan pecsétnyomó szervezetekké züllesztik a zöldhatóságokat, noha a felügyelőségeknek a környezetvédelmi szabályok érvényesítése lenne a feladata. – A legdöbbenetesebb az egészben, hogy Indiából is hozzánk telepítik az úgynevezett alacsony hozzáadott értékkel bíró gyártást, amely ráadásul energia- és nyersanyagigényes, továbbá súlyosan környezetszennyező. Az elnök hozzátette: azokat a gyengébb minőségű anyagokat, amelyekből információi szerint az Apollo gyártja a termékeit, az Európai Unió 2010-től betiltja. (Kérdés, így kinek adják majd el az évi 7 millió gumiabroncsot, amelynek gyártását tervezik.) – A gyengébb minőségű gumi kopása következtében a levegőbe kerülő szénhidrogénekről, például a dioxinokról és benzolszármazékokról bebizonyították, hogy rákkeltő hatásuk van – állította.
Az általunk megkérdezett – nevük mellőzését kérő – gyöngyösi borászok ennek ellenére nem tartanak nagyfokú környezetszenynyezéstől, inkább örülnek a munkahelyeknek. Azt azonban elismerték, hogy az Országos Borminősítő Intézet csak a növényvédő szerek meglétét vizsgálja a boraikban, így az sem ismert, hogy a közeli visontai erőműből szálló méreganyagok megtelepednek-e a szőlőszemeken.
– A szlovákokkal voltunk versenyben a beruházásért, és annak ellenére is megszereztük, hogy 4 millió euróval kisebb ajánlatot tettünk – nyilatkozta Indiában a kormányfő. Az igazság azonban az, hogy – amint arról pozsonyi tudósítónk hétfőn hírt adott – északi szomszédunk utasította el udvariasan az indiaiak ajánlatát. Az ázsiai cég ugyanis a beruházáshoz a szlovák államtól tizenöt százalékos közvetlen támogatást várt el, és jelképes összegért (négyzetméterenként egy koronáért, azaz 7,50 forintért) akarták tulajdonba venni a kassai ipari park közművesített területét. A Kassa melletti Kenyhec – amelyhez közelebb esett volna a gyár – polgármestere, Konkoly József azt nyilatkozta: az indiai gyár komoly környezetvédelmi gondot okozott volna, az „előterjesztett dokumentumok és vizsgálatok alapján olyan nagymértékű szennyezés került volna a levegőbe, ami miatt lakosaink joggal bírálhattak volna bennünket”.
A beruházás így Szlovákia helyett a gyöngyösi ipari parkban valósulhat meg, két lépcsőben és összesen 300 millió euró értékben, és a hírek szerint 1500 munkahely jön létre. Gyurcsány Ferenc szerint áprilistól számítva 18-20 hónapon belül megindulhat a termelés. Lukács András úgy véli: a gyárat Gyöngyösön felépíteni szakmailag elhibázott döntés, ahogyan a közelmúlt ehhez hasonló (például a Szerencsre és Meggyesegyházára tervezett szalmaégető) döntéseit is nehéz észszerű érvekkel megmagyarázni, ha nem sejtünk mögöttük egyéb okokat.
Illés Zoltán, a Fidesz környezetpolitikusa kérdésünkre úgy nyilatkozott: új tendenciák figyelhetők meg. – Egyrészt az ázsiai cégek szondázzák, mely országok rendelkeznek nagy szén-dioxid- kvóta-többlettel, s ennek megfelelően helyezik ki gyártásukat, így szabadulva meg környezetszenynyező technológiáiktól, ekképp Magyarország szén-dioxid-kvótáját emésztik – mondta a politikus, és hozzátette: igaz, az sem elhanyagolható körülmény, hogy a termelést oda helyezik, ahol piac is van.
Az 1975-ben alapított Apollo Tyres napi tízezer gumiabroncsot állít elő üzemeiben, Indiában és Afrikában. A cég éves bevétele meghaladja az egymilliárd dollárt, ám hiába kérdeztünk meg több hazai gumikereskedést is, az Apollo nevét több évtizedes szakmai múlttal rendelkező kereskedők sem hallották. A tyrepress.com oldalon bukkantunk arra az információra, hogy az Apollo új téli abroncsaival az amerikai piacot szeretné megcélozni.
A horvát kormányfő óva intett a vámháborútól
