Hihetetlen, milyen együgyű módszerekkel vágják át az autólízingcégeket a csalók: szerződéskötéskor hamis adatokat közölnek, vagy egy nincstelen papírjait használják fel, majd miután nem fizetik a költségeket, köddé válnak, az autóval együtt. A cégek a rossz adatok alapján hiába keresik az elkövetőket, vagy ha mégis megtalálják, akkor kiderül, hogy a tulajdonosnak semmije sincs, lehetetlen behajtani rajta a tartozást.
Egy hamis adatokkal felruházott személy akár több hónapig is garázdálkodhat, és akár 20-30 cégnél is próbálkozhat, mire felkerül az BAR-listára, és kiszűrik. Ha csak három-négy céget sikerül átejtenie, akkor is több tíz millió forintot tud összelopni. Ezekkel a módszerekkel a rendőrség adatai szerint körülbelül évi 1500 autót tüntetnek el, legalább négymilliárd forinttal megrövidítve a cégeket, amelyek egyelőre tehetetlenek. Miközben az autólopások száma csökken, a lízingcsalásoké nő.
Révész Tamás, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója szerint elejét lehetne venni az elharapódzó csalásoknak, ha a lízingcégek hozzáférnének a megfelelő adatbázisokhoz, és le tudnák ellenőrizni az adatok hitelességét. Egyelőre azonban ezt nem tehetik meg, így elsősorban a megelőzésben bízhatnak. – A szövetség már kezdeményezte a rendőrségen egy kifejezetten a lízingcsalások felderítésére szakosodó szervezeti egység kialakítását, de egyelőre nem történt előrelépés az ügyben – nyilatkozta lapunknak Mészáros György, a Magyar Lízingszövetség elnöke.
Az ellopott autók egy része bontóban végzi, ahol szétszedik, és alkatrészenként adják el, a többit pedig külföldre csempészik. Görögországban például száznál több magyar kocsi rója az utakat – derítette ki nemrégiben a rendőrség.
Lecsapott a NAV, csempészeket fogtak a reptéren
