Környezeti kockázat ott, műélvezet itt

Ókovács Szilveszter
2008. 02. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hajtanak-e anyagi vagy bármilyen hasznot a gigakoncertek, amelyeket AIDS-esek, menekültek, éhezők vagy jelen esetben a globális felmelegedés nehézségei miatt szerveznek? Kétséges. A probléma-hírverés viszont működik, és ha jól szerkesztik, különleges zenei élményben lehet részünk. A Live Earth 2007/7/7 a legnagyobbak közül való, nézzük, mit tudtak belőle a korongokra kimenteni.
Az S. O. S. morzejel ostinatójára szívderítő dobolás szól a vadonatúj Wembleyben. Hátul három szerkós is beszáll a törzsi és más, néhol malomkerék nagyságú bőrök ütemes dübörgetésébe; Roger Taylor lenne az egyik? (Feliratozás nincs: Al Gore annyit mászkál fel a New Jersey-i színpadra, mint egy aránytévesztett politikus, tehát csak megismerem, de a konferálgató Cameron Diaz hosszú combjáról véteti magát észre madártávlati képeken. Ausztrál countrykedvencek, brazil rockerek nevét pedig kínvallatásban se tudnám elrebegni. Mégis egyszerűbb lett volna egy feliratsávval rajtunk könyörülni.)
Jönnek Collinsék, a tűző nap hendikepje ellenére erőteljesen; nem zsánerem a szűk frekvenciás tenorhang, de legyünk méltányosak: az eltelt húsz évben mit sem kopott. Az Invisible Touch langyos slágerzene, de minden fellépő igyekezett a témához illő nótát hozni, és a Genesis könnyen összehangolja vele a száz különböző irányzatot preferáló százezret.
A Nutini család sarja, Paolo viszont Armstrong halálra nyúzott Wonderful Worldjét a paródia és az indiszponáltság legrosszabb metszetében vezeti elő. Az amerikai térfélen Jon Bon Jovi bezzeg „életre-halálra” lírizál: hófehér ingben, visszafogottan tetovált társakkal, perfekt vokállal kultúrember benyomását kelti, fénypontja a tengerparti estnek.
Lenny Kravitz kőkemény rock and rollt nyom Rióban, tekerhetné a gitárt harminc éve harminc más országban is, de ez itt csak felértékeli, amit művel. Még mindig nem teljesen fogatlan a Metallica, zúznak-sikítoznak, magukat is kiröhögik a szén-dioxid-kibocsátás fékezése jegyében – de ha ők nincsenek, nem látjuk a londoni tömeget révülten csápolni. Simon LeBon és az ő Duran Duranja mit se változott: hasonlóan a Police-hoz, különös harmóniavilágú és ritmikájú újhullámuk ma is kilóg a sorból. (Stingék zseniális dobosa, Stewart Copeland felszerelteti amulettszerű kis cintányérját a Driven To Tearshez, úgyhogy tényleg minden a régi.)
Remekel még a kölykös Keane és egy Joss Stone nevű, kissé langaléta, mégis dögös angol tini, John Mayer, valamint James Blunt kötelező, ízes lassúit is megkapjuk. Ami pedig mindent visz: Roger Waters Fal-örökzöldje afrogyermekkarral és méretes lufidisznóval. Végül
Madonna előjátssza az ifjabb Iglesiasnak és más puhányoknak, hogy kell táncshow közben profin énekelni a La Isla Bonitát.
Ha a trackek közti zöldüzenetek termékeny talajra hullnak, élhetőbb lehet a jövő – vagy perzselő büdösség és lelketlen gépzörej uralja el. A jelennek még az élőzene marad. Élvezet itt, kockázat ott: mindig az unokáknak lesz nehezebb.
(Live Earth – Warner 2 DVD + CD 2007.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.