Két nézőt faggatunk az előcsarnokban, akik a Repeta Sarok Életszínház törzsközönségéhez tartoznak, és eddig minden előadáson itt voltak. Szerintük fantasztikus a társulat, és kíváncsiak arra, vajon Gyurcsány Ferenc felesége hogyan viselkedik egy ilyen szituációban. Ugyanis a színház Dobrev Klárával jubilált, ez volt a harmincadik előadás.
A „kihallgatószékben” előtte már helyet foglalt Palya Bea énekesnő, Szipál Márton sztárfotós és Schmidt Mária, a Terror Háza igazgatója is. Ezt már Sáfár Zoltán, a pszichodráma moderátora mondja kérdésemre. – Minden este van egy új tanulság. Az igazságot szeretnék megmutatni, felhozni a szívekből, az improvizatív dráma eszközeivel. Hogy mi fog történni a színpadon, azt most még senki sem tudja. Ettől szép az egész – válaszolja, mikor arról faggatom, miért hívták meg éppen Dobrev Klárát. – Tudunk róla valamit? – kérdez vissza. És azt is elmondja, számukra ez a meghívás eléggé félelmetes kihívás a jelenlegi gyűlölködő politikai légkörben.
A pszichodrámát egyébként – ha pszichiáter vezeti – gyógyításra használják, ugyanis a múlt traumáinak, örömeinek, konfliktusainak újrajátszása érzelmeket kavar fel, de utat is mutat, nemcsak a dráma alanyának, hanem a többi résztvevőnek is. Csakhogy ehhez elengedhetetlen az őszinteség. Ennek híján a rendezők legjobb szándéka ellenére is egyszerű show-műsorrá válik a „szeánsz”. Annyi bizonyos, hogy az Életszínház ifjú művészei (Vári-Kovács Péter – aki Gyurcsányt alakította mély beleérzéssel –, Galán Angéla, Janovics Sándor és Kiss Dia) elbűvölték a közönséget tehetségükkel, de sajnos Klára asszony is a szokott formáját hozta. Az újságíró, akit a sorsa arra kárhoztatott, hogy hivatali kötelességből többször részt vegyen Dobrev Klára fórumain, meggyőződhetett róla: pszichodráma ide vagy oda, most is ugyanazokat a mexikói szappanoperába illő történeteket hallja, amelyeket korábban már sokszor kénytelen volt meghallgatni.
– Mindig nagyszájú voltam, és ez nem tetszett a szüleimnek – hangzott el ismét a drámai felismerés a színpadon. Felrémlik az ember előtt, ahogy Dobrev Klárika, a nagy hatalmú Apró Antal tiszta szívű unokája a Kádár-rendszerben – mondjuk a középiskolában – lázadozik, mert nagy a szája. Rögtön meg is nyugszunk: valószínűleg nem fogják kirúgni a suliból. Így is történt. Sőt, Dobrev Klára szavaiból kiderül az is, hogy a közgazdasági egyetemen az első félévben – mivel szerelmes lett – mindössze 1,9 volt a tanulmányi átlaga. Azonban egy kicsit összezavarodunk, amikor szavai szerint ennek dacára felveszik a jogi egyetemre is, és ahogy meséli, mindkét egyetemet sikeresen átveri. Egyiken azt mondja, hogy a másikra jár, és viszont.
Közben pedig Indiában van szakmai tanulmányúton, ahol faxgépekkel házal. Ez az út nagy harc volt az életében – derül ki –, hiszen meg kellett küzdenie temperamentumos bolgár édesapja jóváhagyásáért.
A papával egyébként több gondja is volt. Például amikor megismerkedett a „Ferivel” – aki akkoriban kétgyermekes elvált férfiként tengette az életét, de már túl volt a lila öltönyös időszakon –, a Dobrev apuka jatagánnal, tőrrel a derekán és turbánnal a fején mutatkozott be leendő vőjének, ráadásul egy kitérdelt melegítőnadrágot vett fel mindehhez. De a „Feri” nem rettent meg, csuklóból lekezelte a helyzetet. Így aztán nem volt akadálya a násznak. Pedig amikor a „Feri” először találkozott Klárával, akkor még az volt az első szava leendő feleségéhez: vajon van-e rendes ruhája is, vagy csak ilyen rongyai, amik most rajta vannak?
A Repeta Sarok Életszínház művészei mély beleéléssel keltették életre e régi, ám annál fontosabb románc kezdeteit, a közönség nagy derültségére. Aztán pedig jött Toto kutya és a gyerekek, no és a mellrák elleni ádáz harc. Dobrev Klára ismét meghatóan ecsetelte, hogy milyen fontos a megelőzés, miközben tombol az egészségügyi „reform”, ami miatt az onkológiai betegek ellátása is veszélybe került. Klára asszony másik, számára legfontosabb közéleti tevékenysége a kistelepülések fejlesztésére alakult alapítvány segítése. Eksztatikus hangon beszélt arról, hogy különféle halmozottan hátrányos helyzetű, zömmel romák lakta zsákfalvakban hány számítógépet szereztek az alapítványon keresztül. „Van olyan falu, ahol jobb a számítógép-ellátottság, mint Hollandiában” – mesélt sikerélményeiről. Arról viszont nem esett szó, az adott településre vezető vasúti szárnyvonal vagy éppen az iskola megvan-e még, vagy a „Feri” felszámolta.
Az est fénypontját viszont kétségkívül az jelentette, mikor a moderátor megkérdezte Dobrev Klárától, hogy mi a legfontosabb számára az életben. Ekkor azt válaszolta: a mosoly, a mosolygásra való képesség. És egy szép történettel rukkolt elő. Eszerint nemrégiben egy rendezvényen találkozott egy 93 éves asszonnyal, akinek az arca csupa mosoly volt. Pedig megpróbálta az élet, a fél családját elveszítette Auschwitzban, de ő valahogy kijutott Amerikába. – Egy bizonyos kor után csak mosoly van, illetve azok tudják megélni ezt a kort, akik képesek mosolyogni – vonta le a következtetést Dobrev Klára.
És ebben igazat adhatunk neki. Bár az ország hangulata folyamatosan egyre borúsabb, azon az estén mi mindenesetre jót mosolyogtunk: a remek színházi játék okán, de azért is, mert az említett történetet például a tanulságokkal együtt az egyik kereskedelmi csatorna most futó népszerű filmsorozatában néhány nappal ezelőtt vetítették. Dobrev Klára, aki szintén végigmosolyogta az előadást, időnként azért láthatóan „megizzadt”, majd testőreivel együtt sietősen távozott.
Elázik a fél ország, kiadták a figyelmeztetést + videó
