Decemberben még rossz viccként fogadták volna a Mitsubishi és a Volkswagen dakaros menői, hogy idén nem a Szaharában, hanem majd Magyarországon, a jutaspusztai és a táborfalvi lőtéren tapossák a gázpedált. Ám azután, hogy a 2008-as Dakar-ralit a viadal 1979 óta íródó történetében példa nélküli módon lefújták, mert a nyolc mauritániai szakaszon nem lehetett garantálni a versenyzők és a kísérők testi épségét, ez lesz a valóság. Mindazonáltal a Dakar-szériát nem ad hoc jelleggel indítja be a Dakar-rali jogtulajdonosa, a francia A. S. O. Jövőre mindenképpen bemutatkozott volna a sorozat, de a sajnálatos események miatt egy évvel előre hozták a rajtot.
„Az A. S. O. törekszik arra, hogy megmaradjon a folytonosság, s a csapatoknak, a versenyzőknek és a szponzoroknak is egyfajta kárpótlást nyújtson. Négy éve dolgozunk azon, hogy Magyarországon induljon a Dakar-rali, a jogtulajdonosok többször megfordultak nálunk, s tudják, Magyarországon és Romániában le lehet bonyolítani egy nagyszabású versenyt. Így jött létre e bizonyos Dakar-széria első versenyeként a Közép-Európa-Rali. A ralisportban meghatározó összes gyári csapat jelezte a részvételét, mégpedig teljes harci erőkkel. Stephane Peterhansel és Carlos Sainz idén a Veszprém melletti lőtéren gyilkolja majd egymást, mi pedig próbálunk a nyomukba eredni, amennyire tőlünk telik” – fogadkozik Bunkoczi László, a verseny Magyarországra hozatalában döntő szereppel bíró Szalay Dakar Teamből, nem mellékesen Szalay Balázs navigátoraként. Mint mondja, igaz, hogy az autókat alapjában véve sivatagi megméretésre készítik fel, ám amikor a Dakar-ralin elrajtolnak Lisszabonból, az utolsó marokkói szakasz végéig nem látnak homokot, addig murvás, köves talajú utakon mennek. A versenyautóknak erre is megvannak a megfelelő beállításaik.
A Közép-Európa-rali április 20-án Budapestről indul, és négy magyarországi, valamint három romániai, erdélyi szakasz után 26-án Balatonfüreden fejeződik be. A pontos útvonal Budapest–Nagybánya–Szováta–Debrecen–Veszp-rém–Balatonfüred, s a magyarországi gyorsasági szakaszokat a jutaspusztai és a táborfalvi lőtéren rendezik meg. A környezetvédelmet ugyanis maximálisan szem előtt tartják. „A Veszprémhez közeli jutaspusztai lőtér közel száz kilométer hosszan terül el, Közép-Európa legnagyobb katonai gyakorlóterülete, amit korábban az oroszok tapostak és lőttek, most pedig a NATO tart itt rendszeresen hadgyakorlatokat. A T–72-es tankokhoz képest egy raliautó igazán nem sok kárt okoz a talajban, de még az itteni gyorsasági szakaszokon is együttműködünk a környezetvédelmi szakemberekkel” – ígéri a Dakar-ralit már négyszer sikerrel abszolvált Bunkoczi László. Aki hangsúlyozza, hogy a Közép-Európa-rali nemcsak a verseny miatt kerülhet az érdeklődés középpontjába: „Arra törekszünk, hogy ne csak sportesemény legyen. Minden helyszínen kulturális fesztivál, koncertek kapcsolódnak a versenyhez. A rajtra pedig igazi ünnepet szeretnénk Budapestre varázsolni” – mondja. S csatlakozik hozzá Szamos Miklós, a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség elnöke is: „Elöljáróban le kell szögezni, az egész magyar autósport számára nagy elismerés, hogy megrendezhetjük ezt a versenyt. A Dakar-rali az elmúlt tíz évben az autósport egyik legrangosabb és legnépszerűbb eseményévé nőtte ki magát. A televíziós közvetítések révén milliókhoz jut el a viadal, és az idegenforgalmi jelentősége Európában óriási. Ezt mi is szeretnénk kihasználni, s a Közép-Európa-ralira több tízezer nézőt, a szomszédos országokból is rengeteg érdeklődőt várunk. Elvégre a legnagyobb sztárokat is testközelből lehet látni nálunk.”
Az A. S. O.-hoz eddig beérkezett jelentkezések alapján várhatóan mintegy 360 versenyző (100 autó, 100 motor, 20 kamion) indul el. Ami az anyagi hátteret illeti, az
A. S. O. idén különösen nagy terhet vállal a versenyből. Az egymillió eurós költségvetésből nyolcszázezret áll, ehhez a Magyar Turizmus Zrt. kétszázezret tesz hozzá, ami jelenlegi árfolyamon hozzávetőleg ötvenkétmillió forint. S az előzetes kalkulációk alapján ezt bőven fedezi majd a többletturizmusból fakadó adóbevétel. Lényeges, hogy a Dakar-széria közép-európai futama várhatóan a Dakar-raliéhoz hasonló publicitást kap. Az már eldőlt, hogy az Eurosport élőben közvetíti az eseményt, továbbá az
A. S. O. három nemzetközi hírszolgáltatóval is leszerződött, és háromszázezer eurós költségvetéssel készül a saját műsorkészítésre. Ez alapján kétségtelen, hogy a Dakar-szériáról szóló hírek révén Magyarország április közepén és végén kiemelt figyelmet kap a nemzetközi médiában.
Két óceán között. A Szahara helyett az Atacama sivatagban kell majd helytállniuk a 2009-es Dakar-rali indulóinak, de az Andok hegység is komoly kihívást jelent majd a mezőnynek, amely némileg a patagóniai szakaszokon pihenhet. Az Argentínában és Chilében rendezendő, az Atlanti- és a Csendes-óceánt is érintő, kilencezer kilométeres össztávú viadal rajtja és befutója egyaránt Buenos Airesben lesz. A január 3. és 18. közötti versenyen kilenc vagy tíz gyorsaságit Argentínában, négyet pedig Chilében bonyolítanak le. „A Dakar jövőre Dél-Amerikába látogat, de nem vesz végleg búcsút Afrikától” – szögezte le az A. S. O. sajtótájékoztatóján Etienne Lavigne versenyigazgató.
Elrontották a magyar többségi tulajdonú klub népünnepélyét, Szegeden kéne fordítani
