Ugyan a Közbeszerzési Döntőbizottság még nem tisztázta, hogy az M6-os autópálya építésére kiírt tender jogszerűen zárult-e le, Szabó Pál közlekedési miniszter és a győztes M6 Tolna Konzorcium tegnap aláírta a Dunaújváros és Szekszárd közötti 65,1 kilométeres szakasz megvalósításáról szóló projektindító memorandumot. A legdrágább ajánlatot tevő portugál Pentele Alisca Konzorcium sajtó-értesülések szerint azért támadta meg a döntést a testületnél, mert úgy vélik, a tender nem az előzetesen meghirdetett feltételek szerint zajlott; a határidő előtt három nappal még csak nekik volt érvényes ajánlatuk, a szaktárca azonban minden indoklás nélkül elhalasztotta a győztes kihirdetését. A pályázati szabályok szerint ugyanakkor az indulóknak csak egyszer lehetett volna hiánypótlást benyújtaniuk, ám a határidő kitolásával a többi ajánlattevő ezt még egyszer megtehette. További pikantériája a történetnek, hogy minden jel szerint az ügyet ugyancsak tegnap tárgyaló döntőbizottság sem siet kideríteni az igazságot, a fellebbezéssel kapcsolatos döntés meghozatalát ugyanis július 28-ra időzítette, majd ezt is kitolta tíz nappal, miközben közismert volt a szerződéskötés tervezett dátuma. A tegnapi megállapodást – a testületi döntés időpontjának megfelelően a vizsgálat lezárultáig – ugyanakkor ha akarta volna, megakadályozhatta volna a döntőbizottság. Ehhez mindössze annyi kellett volna, hogy ideiglenes intézkedést rendeljen el, mint ahogy más esetekben ez megszokott. Ez elmaradt, így van rá esély, hogy az egyébiránt legolcsóbb ajánlattal induló M6 Tolna Konzorcium munkagépei már úgy dolgozzanak, hogy a testület helyt ad a Pentele Alisca panaszának. A látszólag érthetetlen közbeszerzési döntőbizottsági óvatlanságról szerettük volna megtudni a testület álláspontját, ám többszöri próbálkozásunkra sem reagáltak.
A Dunaújvárost Szekszárddal majdan összekötő autópálya-szakaszról június 17-én hirdetett eredményt a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium. A PPP konstrukcióban, vagyis a köz- és magánszféra bevonásával megvalósuló beruházást jelen értéken 119,6 milliárd forintért vállalta az M6 Tolna Konzorcium, míg a Strabag vezette Tolna Autópálya Konzorcium hétmilliárddal drágább ajánlatot tett. A Pentele Alisca 154,5 milliárd forintért építette volna meg a 65 kilométeres autópályát. Mint ismert, az M6-os 2010-re kell hogy elérje Pécset, áprilisban ugyanis indul az Európa kulturális fővárosa rendezvénysorozat. Az építési szakaszon nyolc autópálya-csomópont létesül, négy pihenőhely és 57 híd épül, a munkálatok a tervek szerint még az idén nyáron elindulnak. A megállapodás szekszárdi aláírásánál – mint arról a távirati iroda beszámolt – jelen volt Gyurcsány Ferenc miniszterelnök is, aki szerint az építkezést „nem leállítani, nem felülvizsgálni kell, hanem ha lehet, akkor gyorsítani”.
Peszkov: Kijev és a Nyugat elutasítja a diplomáciai megoldást
