Napjainkban az érdeklődés középpontjában áll az M6-os autópálya építése. Részt vesznek-e ebben a munkában?
– Cégünk a Mecsek Autópálya Konzorcium egyik tagja, a Colas SA közvetlen alvállalkozójaként egy 3,3 kilométeres szakasz teljes körű földmunkáját végzi. A konzorcium tagja még a Strabag AG, a Bouygues SA és az Intertoll Europe Zrt. is. Számunkra több szempontból szakmai kihívás ez a feladat. Legelőször azért, mert mint mindannyian tudjuk, 2010 tavaszára, a pécsi Európa kulturális fővárosa rendezvényekre el kell készíteni a sztrádát. Emellett nekünk, mint a közelben homok- és kőbányát művelő cégnek, külön feladatunk, hogy gondoskodjunk róla, mindig a megfelelő mennyiségben álljon a munkaterületen rendelkezésre az útépítési alapanyag. Ez rendkívül fegyelmezett logisztikai hangolást kíván. Éppen ezért gépparkunk – amely megközelítően száz teherszállító és talajmunkagép a legmodernebb nyomkövető és üzemanyag-ellenőrző rendszerrel felszerelve –, valamint húsz- fős műszaki irányító csapatunk, benne főmérnökkel, építésvezetőkkel, művezetőkkel, jórészt a helyszínen dolgozik. Mindent elkövetnek, hogy a ránk bízott szakaszt, amelynek töltése helyenként 15 méter magasságig emelkedik – utóbbi a Sió hídjához kapcsolódik majd – a lehető legjobb minőségben és időre elkészüljön. Az év végén át kell adnunk a munkaterületet.
– Hogyan ítéli meg a cég piaci helyzetét?
– A tavalyi „fekete esztendő” után idénre megélénkült a piac, de rendkívül feszítettek a vállalási árak, és rövidek a határidők, ezért csak olyan cég maradhat talpon, amely sokoldalú, és komplex műszaki feladatok elvégzésére képes. A mélyépítési piac meghatározó szereplője, a Híd Transz Kft. is arra törekszik, hogy új területeken jelenjen meg, és innovatív technológiákat sajátítson el. Példaként megemlítem a fővárosi metróépítésben való részvételünket. Három állomás építésében is közreműködünk, és ennek során kifejlesztettünk egy földkiemelő konténeres technológiát, amelynek segítségével nagy mennyiségű földet vagyunk képesek gyorsan, nagy mélységből, akár 30 méterről a felszínre juttatni.
– Milyen stratégiai tervekkel készülnek a jövőre?
– Új tevékenységi területeink közül kiemelném a vasúti alépítmények készítését, jelenleg is építünk az ország több pontján új, nagy sebességű vasúti pályához töltést. Ez is nehéz és komplex feladat, ugyancsak a szoros határidő miatt. Részint pedig azért, mert a munkát a meglévő és működő vasúti pálya közvetlen közelében kell végeznünk, méghozzá úgy, hogy csak a MÁV által biztosított rövid vágányzár idején dolgozhatunk a meglévő vágányokon. És végül azért, mert a nedves, mocsaras altalajon hagyományos technológiával nem lehet vasúti alépítményt készíteni, ezért a tervezett hagyományos technológia helyett korszerű stabilizációs módszert alkalmazunk, amit svájci know-how-t alkalmazó partner bevonásával a helyi talajviszonyokhoz igazítva kísérleteztünk ki. A vasútépítés mellett hulladéklerakók földmunkáit is végezzük, emellett egészen új feladatként csatorna- és vízelvezető rendszerek komplex kivitelezésébe is belevágtunk.
Bóka János: az Európai Bizottság költségvetési javaslata nem mutat utat a versenyképesség helyreállításához
