Célleszállás

A légcsavar a pilóta hűtésére szolgál, mondják. Ha megáll, a pilóta azonnal elkezd izzadni. Azonban létezik a pilótaizzasztásnak kifinomultabb módja is, olyan versenyszám, amely a repülés hőskorának körülményeit idézi. Mindössze térképpel, iránytűvel és stopperórával kell nekivágni az ismeretlennek úgy, hogy a repülők a hírhedt harcászati rakétákat megszégyenítő pontossággal kövessék az előírt útvonalat. A becsapódás persze itt elmarad, helyette valamelyik repülőtéren kijelölt zsebkendőnyi helyre kell leszállni.

2008. 08. 26. 13:47
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Július végén a Nemzetközi Repülőszövetség égisze alatt megrendezett 16. rali- és 18. precíziós repülő-világbajnokságnak a felső-ausztriai Ried sportrepülőklub adott otthont. A mostoha időjárástól eltekintve pompás körülmények fogadták a versenyzőket: a Ried melletti kis falu, Kirchheim repülőtere jelentősen kibővült a felkészülés két éve alatt. Épült irányítótorony, aszfalt kifutópálya és gurulóutak, további hangárok, tájékoztató-eligazító központ a pilóták számára, biztonsági rendszer és nem utolsósorban étterem, a Fly-Inn. A fejlesztésekkel együtt a verseny szervezésére mintegy hétszázezer eurót (175 millió forint) költöttek el. Jó példája ez annak, hogy az emelkedő üzemanyagárak és költségek ellenére sem engedik elsorvadni a kisgépes repülést; összefogással és beruházásokkal a klub növelni tudja tagjai, pilótái számát és repülőtere forgalmát. Ehhez kiváló lehetőséget kínált a világbajnokság megszervezése, hiszen két héten át ez a hely szolgált az osztrák és a nemzetközi motoros repülés központjául.
Eredmény: tízezer látogató. A vendéglátói szolgáltatásairól is méltán híres tartományban a repülőtér több tíz kilométeres vonzáskörzetében csaknem minden szálláshely elkelt. Igaz, a legtöbb látogatót a nyitó- és a záróünnepség vonzotta, a koncertek és a légi parádé – de egy pillanatig sem szorult háttérbe a repülés ünnepe. Ha másként nem, hát úgy, hogy a kezdetben remegő kezű növendékeket atyai jóindulattal terelgető repülőoktatók esténként beálltak csaposnak.
A precíziós és ralirepülés közös jellemzője, hogy a pilóták általános rendeltetésű motoros repülőgépekkel versenyezhetnek, azaz szemben a műrepüléssel, itt nem speciális építésű, hanem a legelterjedtebb két- és négyüléses úgynevezett kisgépek állhatnak rajthoz. (A rali- és a precíziós verseny közötti különbség legfőképpen az, hogy a rali esetében ketten vannak a fedélzeten, a pilóta és a navigátor, míg a precíziós repülés egyszemélyes versenyszám.) A versenyfeladat is leginkább a hétköznapi útvonalrepülés vagy ha úgy tetszik, sétarepülés végrehajtásához mérhető. A győztes az, aki a legpontosabban követi az előírt útvonalat, a legkevesebb hibával oldja meg a repülés előtt, közben, illetve végén kitűzött további feladatokat. A repülés előtti feladat a követendő útvonal térképre szerkesztése. Az útvonalat az erre a feladatra kijelölt sportbíró eszeli ki; ugyanő utasításokat ad a versenyzőknek, amelyek alapján elkészítik saját repülési tervüket. Felszállás előtt húsz perc áll a rajthoz állók rendelkezésére, hogy megfejtsék a sportbíró szándékát. A repülési terv birtokában a repülőgépnek az előírt időpontban kell felszállnia, és az útvonalrepülés során lehetőleg minden pillanatban, de az ellenőrző pontok fölött mindenképpen másodpercre pontosan kell átrepülnie. Ha siet vagy ha késik, egy-egy másodperc eltérés két hibapontot ér.
Hogy nagyobb legyen a kihívás, húsz vagy akár harminc légi fotót is adnak az útvonal mellé; minden indulónak ezeket kell azonosítania és a térképen a helyét bejelölnie. Kétféle fotó létezik: az egyiknek a helyét kell megtalálni és rögzíteni, a másik pedig egy ismert hely fényképe, ám ez lehet az útvonalhoz nem illő fotó is. Tehát itt azt kell megállapítania a versenyzőknek, hogy az útvonalon található-e a képen látható hely. Olyan ez, mint egy memóriajáték, hiszen a műszerfalra aggatott tucatnyi fényképet szüntelenül össze kell vetni a háromszáz méter magasságból megfigyelhető táj darabkáival, keresve az egyezés jeleit. És közben pontosan navigálni, pontosan repülni, követni az útvonalat. A legkisebb figyelmetlenség vagy az összpontosítás lanyhulása, esetleg a pilóta és a navigátor közötti félreértések tisztázása is hibapontokat eredményezhet.
A versenyútvonalon repülő versenyzőknek annyira oda kell figyelniük a részletekre, hogy leszállás után, eredményhirdetés előtt hosszan képesek beszélni arról, hogy az egyik fotón látható erdőszéli gazdasági épületet ki hol vélte felfedezni, és hogy volt-e bekötőút, vagy nem, illetve hogy nyitva volt-e a garázsajtó, arról viszont csak halvány emlékük van, hogy amúgy merre is jártak pontosan.
Az útvonaltervezés, a repülőgép vezetése, a navigáció és a megfigyelési feladatok mellett minden futam tartogat még egy utolsó próbatételt, a célleszállást. Ennek a feladatnak a hibátlan teljesítése azt jelenti, hogy a repülőgépnek a pályára felfestett egyméteres sávban kell földet fognia elpattanás nélkül. Ha a kitűzött időpontnál korábban vagy később érnek földet a kerekek, a hibapontjait gyarapítja a versenyző.
Talán már érthető, miképpen lehet leadni pár kilót fizikai megterhelés nélkül egy-egy versenyútvonal másfél órája alatt. A futam győztese az, aki a legkevesebb hibapontot gyűjti össze; a világbajnoki címet legalább két értékelhető futam összesített eredménye alapján nyeri el a versenyző (vagy a páros).
Az ausztriai ralirepülő-világbajnokságon huszonhárom nemzet képviseletében összesen 54 versenyzőpáros – pilóta és navigátor – mérhette öszsze tudását, a magyar sportrepülőket a tizenkét versenyzőből álló nemzeti válogatott hat párosa képviselte. Összetettben – lengyel győzelem mellett – a mieink a hetedik helyet szerezték meg. Ezüstéremmel tért haza a cseh küldöttség, a dobogó alsó fokára a franciák állhattak. Egyéniben szintén lengyel győzelem született.
Sokáig úgy tűnt, a motoros repülésben az egyedüli versenyzési forma a műrepülés marad. Ám ebben a sportban csak azok vehetnek részt, akik tartósan bírják azt a terhelést, amely az egyes műrepülő-figurák közben éri a pilótát. Tovább korlátozta a lehetőségeket az is, hogy a műrepülésre speciális, erre a célra tervezett gépekkel lehet felkészülni és versenyre indulni. Az anyagi lehetőségek korlátot szabtak a korszerű gépek beszerzésének, fenntartásának és az iszonyúan drága sport finanszírozásának. Így sok tehetséges pilóta még távolabb került a versenyzés lehetőségétől. A nyugatról jött ötletek meghonosításával szemben enyhülő szigor a nyolcvanas évek közepétől lehetővé tette, hogy a sport elkötelezett hívei meggyőzzék az akkori Magyar Honvédelmi Szövetség (MHSZ) vezetőit: ugyanúgy, mint nyugaton, az „átlagos” rendeltetésű repülőgépekkel is lehessen versenyeztetni a klubok pilótáit. Néhány évet vett még igénybe, hogy valóban elkezdődjön a hazai versenyzés. Először nemzetközi versenyeken szerepeltek magyar pilóták tapasztalatgyűjtés céljából (három évvel később már az erős nemzetközi középmezőnyben jegyezték a magyar pilótákat). Ideje volt hát gondoskodni hazai versenyprogramról is, hisz kellenek új „titánok”, és egyértelmű volt, hogy az utánpótlást csak valamilyen versenyrendszerben lehet kinevelni. Először 1991-ben írták ki az azután évenként megrendezett nemzeti bajnokságot. Nehezítette a munkát, hogy a rendszerváltás után a repülés is olyan sorsra jutott, mint nagyon sok sportág: az állam minimális támogatást sem fordított a repülősportokra. A Magyar Repülőszövetség 1998-ban vezette be a most működő éves pontszerző versenyzést. Évente hat–nyolc alkalommal különböző repülőtereken mérhetik össze tudásukat a pilóták. Ez lehetővé teszi az egységes felkészülést a nemzeti bajnokságra, esetleg egy-egy nemzetközi versenyre is. A versenyeredményeken, a versenyzés izgalmán túl a sportolókat a sporttársakkal való találkozás öröme is vonzza ezekre a versenytalálkozókra, és ezt látva elmondható, hogy eredményes volt a sportág meghonosításáért folytatott küzdelem. Ezt jelzi az is, hogy a versenyeket saját erőből szervezik és rendezik meg a lelkes repülők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.