Csökken a ferihegyi forgalom

Kismértékben növekszik ugyan a Budapest Airporton megforduló utazók száma, a le- és felszállások mennyisége folyamatosan csökken – azaz egy-egy repülőgép több utast szállít, mint korábban. Az ágazatot is érintő olajár-emelkedés a légitársaságokat takarékoskodásra ösztönzi, a repülőtereken pedig az utasforgalom helyett egyre inkább a szolgáltatások jelentik a fő bevételi forrást.

Bodacz Péter
2008. 08. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kiadások csökkentése és a kihasználtság maximalizálása egyre fontosabb a légitársaságoknak. Az olaj árának eddigi és várható emelkedése takarékosságra ösztönöz, de egyre gyakrabban fordul elő az is, hogy a kevésbé gazdaságos járatokat egyszerűen megszüntetik. Így tett nemrégiben az egyik első fapados szolgáltató, a SkyEurope, amely kivonult a Budapest Airport-ról (BA), de ideiglenesen erre kényszerült a Ryanair is. A diszkonttársaság a magas üzemanyagárak miatt november 4-től december 19-ig szünetelteti budapesti járatait – összesen 180-at.
Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője a világszerte és idehaza egyaránt érzékelhető tendenciával kapcsolatban érdeklődésünkre kifejtette: a csökkenő repülőforgalom és a növekvő utaslétszám nem új keletű, hanem az elmúlt 2-3 évben egyre erőteljesebben tapasztalható jelenség, amelyre csak ráerősít a kőolaj árának emelkedése. – Ilyen helyzetben a BA is kedvezményekkel próbálja csábítani a cégeket. Ha egy légitársaság új célállomással növeli a Ferihegyről elérhető városok listáját, akkor egy éven keresztül egyáltalán nem kell leszállási díjat fizetnie, a második évben ötvenszázalékos, a harmadik évben pedig huszonöt százalékos kedvezményben részesül – fogalmazott Szollár Domokos, hozzátéve: a közlekedési bevételek helyett egyre inkább a kereskedelmi szolgáltatásokból befolyó haszonra próbálnak játszani, a fejlesztések is ezt a célt szolgálják.
A nehéz időszak drasztikus lépésekre készteti a Malévot is. Mint arról korábban beszámoltunk, 400 fő elbocsátásáról döntöttek, emellett a légitársaság a téli menetrendtől kezdődően végleg kivonja flottájából két Boeing 767-es gépét, megszüntetve ezzel hosszú távú járatait. Öt Boeing 737-esét más légifuvarozóknak ad bérbe, októberben pedig négy kis fogyasztású, légcsavaros gépet állít forgalomba. – Bár a Malév csökkenti kapacitását a téli menetrendi időszakban, ez nem érinti a Malév európai és közel-keleti útvonalhálózatát, azaz minden eddigi télen megszokott célállomás elérhető lesz – fogalmazott érdeklődésünkre a légitársaság sajtóreferense. A takarékoskodás tetten érhető a legnagyobbaknál is: a British Airways, az American Airlines és a spanyol Iberia tegnap írta alá azt az együttműködési megállapodást, amelynek értelmében közösen üzemeltetnek járatokat az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada, illetve az Európai Unió, Norvégia és Svájc között. Az együttműködéstől – mint arról a távirati iroda beszámolt – a költségek csökkenését és az utasforgalom bővítését várja a három cég.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.