A kiadások csökkentése és a kihasználtság maximalizálása egyre fontosabb a légitársaságoknak. Az olaj árának eddigi és várható emelkedése takarékosságra ösztönöz, de egyre gyakrabban fordul elő az is, hogy a kevésbé gazdaságos járatokat egyszerűen megszüntetik. Így tett nemrégiben az egyik első fapados szolgáltató, a SkyEurope, amely kivonult a Budapest Airport-ról (BA), de ideiglenesen erre kényszerült a Ryanair is. A diszkonttársaság a magas üzemanyagárak miatt november 4-től december 19-ig szünetelteti budapesti járatait – összesen 180-at.
Szollár Domokos, a Budapest Airport szóvivője a világszerte és idehaza egyaránt érzékelhető tendenciával kapcsolatban érdeklődésünkre kifejtette: a csökkenő repülőforgalom és a növekvő utaslétszám nem új keletű, hanem az elmúlt 2-3 évben egyre erőteljesebben tapasztalható jelenség, amelyre csak ráerősít a kőolaj árának emelkedése. – Ilyen helyzetben a BA is kedvezményekkel próbálja csábítani a cégeket. Ha egy légitársaság új célállomással növeli a Ferihegyről elérhető városok listáját, akkor egy éven keresztül egyáltalán nem kell leszállási díjat fizetnie, a második évben ötvenszázalékos, a harmadik évben pedig huszonöt százalékos kedvezményben részesül – fogalmazott Szollár Domokos, hozzátéve: a közlekedési bevételek helyett egyre inkább a kereskedelmi szolgáltatásokból befolyó haszonra próbálnak játszani, a fejlesztések is ezt a célt szolgálják.
A nehéz időszak drasztikus lépésekre készteti a Malévot is. Mint arról korábban beszámoltunk, 400 fő elbocsátásáról döntöttek, emellett a légitársaság a téli menetrendtől kezdődően végleg kivonja flottájából két Boeing 767-es gépét, megszüntetve ezzel hosszú távú járatait. Öt Boeing 737-esét más légifuvarozóknak ad bérbe, októberben pedig négy kis fogyasztású, légcsavaros gépet állít forgalomba. – Bár a Malév csökkenti kapacitását a téli menetrendi időszakban, ez nem érinti a Malév európai és közel-keleti útvonalhálózatát, azaz minden eddigi télen megszokott célállomás elérhető lesz – fogalmazott érdeklődésünkre a légitársaság sajtóreferense. A takarékoskodás tetten érhető a legnagyobbaknál is: a British Airways, az American Airlines és a spanyol Iberia tegnap írta alá azt az együttműködési megállapodást, amelynek értelmében közösen üzemeltetnek járatokat az Egyesült Államok, Mexikó és Kanada, illetve az Európai Unió, Norvégia és Svájc között. Az együttműködéstől – mint arról a távirati iroda beszámolt – a költségek csökkenését és az utasforgalom bővítését várja a három cég.
Több hétre bezár a Keleti pályaudvar
