Ég és föld közé feszített felvetőfonalak

Azokhoz az ideákhoz kíván visszatérni az Iparművészeti Múzeum, amelyek megalakulásakor, a XIX. század végén meghatározták a tevékenységét: a legjobb kortársak alkotásainak bemutatásával élő kapcsolatot teremteni a múlt és a jelen művészete, a különböző művészeti ágak, műfajok, a múzeum és a társadalom között. E gondolat jegyében rendezték meg Péreli Zsuzsa Élet-kép-regény című tárlatát.

P. Szabó Ernő
2008. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fonalakkal fest Péreli Zsuzsa; tenyérnyi rajz alapján kezd munkába, a benne régen formálódó belső vízió jelenik meg, kap végső alakot a gobelinen, amelyet minden esetben maga sző. Ritka jelenség ez a kortárs művészet világában, Péreli számára azonban a lehető legszemélyesebb műfaj a kárpit művészete, amelynek tradícióit hűségesen őrzi, ugyanakkor számos új elemmel gazdagítja is. Az összetettebb színhatás érdekében keveri például a különböző anyagokból készült fonalakat, máskor viszont a minimumra szorítkozik, üresen hagyja a felvetőfonalat, amelyet ég és föld közé kifeszített. Idegen anyagokat, talált tárgyakat applikál a műbe, érméket, ikon fedőlapot vagy éppen egy flakont, máskor meg kilép a térbe, felhasznál egy kidobott kerti széket, kétoldalas művet készít, hogy megmutathassa a dolgok színét és visszáját, motollára sző gobelint, amelynek figurái az élet örök körforgását jelenítik meg.
Nem véletlen, hogy jó húsz évvel ezelőtt Frank János úgy fogalmazott: a gobelin szinonimája Péreli Zsuzsa. Ugyanakkor, tette hozzá a kiváló kritikus, tárlatrendező. Péreli szinonimája nem csak a gobelin, hiszen dolgozott más műfajokban, és azokban is jelentőset alkotott, s alkot majd a jövőben. Nos, ahogyan az Iparművészeti Múzeumban látható életmű-kiállítás mutatja, Frank, mint szinte soha, ebben az esetben sem tévedett. Péreli Zsuzsa művészete úgy teljesedett ki, hogy nemcsak hazai, de a műfaj legjelentősebb külföldi szakértői szerint is a gobelin egyik legjelentősebb kortárs mesterévé vált, amelyet az is mutat, hogy néhány évvel ezelőtt a műfaj legfontosabb központjában, a franciaországi Aubussonban nagyszabású tárlatot szenteltek műveinek. Közben egyre jelentősebb helyet foglalt el munkásságában a hetvenes évek óta jelenlévő grafika, a kilencvenes évektől papírmunkákat, sajátos papírplasztikákat is készített, az ezredforduló után pedig megjelent művészetében a saját alkotásaira reflektáló kollázs is.
Régen érett már tehát a mostani tárlat, amelyen a gobelinek és a hozzájuk kapcsolódó grafikák egymás mellett jelennek meg, s amelynek a Kogart alapítvány által kiadott katalógusa (írta: Semsey Réka, bevezető: Forgács Éva) részletesen bemutatja a műcsoportokat, idéz az egyes művekre vonatkozó szakirodalomból, érzékelteti az életmű részei közötti összefüggéseket. Harmadrészt – vagy épp elsősorban – azért kiemelkedő jelentőségű a bemutató, mert főművek láncolatán át mutatja be azt a nagy ívű pályát, amelyet Péreli Zsuzsa 1968 óta bejárt, amikor is találkozott Tarján Hédivel, aki megtanította szőni, előkészítve a főiskolára.
A tárlat első gobelinje, az 1973-as Márkus Emília még a diplomázás előtt született. Mint más akkori darabjait, szövőszék hiányában képkeretre szőtte a művész, a régi fotó inspirálta alkotást széles, színes bordűr veszi körül. Olyan úton indult el akkor Péreli Zsuzsa, amely napi aktualitásoktól, művészeti irányzatoktól függetlenül vezetett a művészi fejlődés öntörvényei szerint azok felé a tájak felé, amelyek tiszták és tágasak, gazdagok szép növényekben és békés emberekben. Az Aranykor világa után azonban sorra jöttek azok a főművek, amelyek azt mutatták, a rendszerváltozások és polgárháborúk, tönkretett tájak és a tönkretett tájból is elüldözött emberek, a század- és ezredvég eseményei nem hagyták érintetlenül Péreli Zsuzsa munkásságát sem. Ilyen volt a Tájkép XX. század vége című 1990-es munka, vagy például a romániai forradalomra reagáló 1989 karácsonya, az aranyszálakkal átszőtt ikonnal, offertákkal, érmékkel – és töltényhüvelyekkel.
Azután – vezeti tovább a látogatót a következő fejezet – a metafizikus művek következtek, magam azonban nem igazán hiszek ebben a csoportosításban, mert az olyan főművek, mint a Sentinella vagy az Aequilibrium, aligha sorolhatók be ide vagy oda. Tény, hogy a konkrét utalások a jelenvalóra megritkultak az ezredforduló utáni években. A Himnusz, az Éjjeli nap, nappali Hold, a Pompeji ablak a művészet és az élet örök kérdéseit boncolgatja újra. Azt az utat keresi, sejteti a mű nézőjével, amelyet azután mindannyiunknak magunknak kell megtalálni, hogy teljesíthessük a küldetést, amelyet Hamvas Béla így fogalmazott meg: „Az embernek most vissza kell vinnie a természetet ősállapotába, s a földet újra Paradicsommá kell tennie, mint ahogy az eredetileg is volt… A természetet a megvilágosodott ember emeli fel, és a megvilágosodott természet az ember igazi hazája. Ez a világosság az Asha.” Asha – ezt a címet adta legújabb, a kiállításra megalkotott, az eddigi életmű egészét mintegy összefoglaló gobelinjének Péreli Zsuzsa, s valóban, a távolban emelkedő hegyek lábánál egy utat látunk, amely kanyarogva tűnik el a dombhajlat mögött. Ezen az úton kell elindulnunk? Nem tudjuk, pontosan merre, csak azt sejtjük, nagyon távolra vezet. És hogy jó felé: léptünket a nap és a hold járása, évszakok váltakozása vezeti.
(Élet-kép-regény. Péreli Zsuzsa életmű-kiállítása az Iparművészeti Múzeumban, szeptember 15-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.