Építő javaslatok

2008. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány évvel ezelőtt Daniel Libeskind, a megrendelésekkel elhalmozott építész azt mondta az amerikai
Time magazin ismert építészkritikusának, Richard Lacayónak, hogy soha nem dolgozna Kínában.
A lengyelországi Lodzban született amerikai építész ugyanezt a kijelentését nyilvánosan megismételte az idén februárban Belfastban.
Szó szerint így mondta: „nem dolgozom totalitá-rius rezsimeknek”.
Nincs könnyű dolga, mivel annak megítélése, hogy éppen melyik megrendelő esetében megalapozott ez a hozzáállás, olykor nem egyértelmű. Jelzi ezt, hogy Libeskind is meglehetősen önkényesen szelektál, amikor elveit igyekszik érvényesíteni.
Igaz, van miből válogatnia: Libeskind elkényeztetett, mondhatnánk kivételezett építész. Legismertebb tervei közé tartozik a berlini Zsidó Múzeum, az izraeli Bar-Ilan Egyetem és a denveri Művészeti Múzeum új szárnya. Valamint ő „nyerte el” a 2001. szeptember 11-én lerombolt Világkereskedelmi Központ új épületegyüttesére kiírt pályázatot.
Némi segítséggel.
A történet: a merényletet követően George Pataki, New York állam akkori republikánus kormányzója és Rudy Giuliani, New York városának akkori polgármestere létrehozta az Alsó-manhattani Fejlesztési Társaságot (LMDC), hogy tízmilliárd dollár összegben szövetségi alapokkal támogassák a leégett tornyok és Manhattan „alsó” részének renoválását.
Amerikában sokan már azt is vitatták, hogy az LMDC jogosan írhatta-e ki
a pályázatot, ugyanis az ingatlan tulajdonosa a New York és New Jersey szövetségi államok „Port Authority”-je, azaz azon hatóság, amely a térség tömegközlekedési infrastruktúrájának nagy részét igazgatja, beleértve az óriásváros kikötőjét. Ráadásul a merénylet áldozatává vált épületek olyan ingatlanon álltak, amelyet egy Larry Silverstein nevű úr bérelt. A bérleti szerződés pedig lehetővé tette neki, hogy ingatlanján újjáépítse az ikertornyot.
Az is képtelennek tűnt, hogy a pályázat nyerteseinek mindössze negyvenezer dollárt ígértek, amely
összeget több világhírű építész – ahogyan azt Frank Gehry, egyebek között a bilbaói Guggenheim Múzeum tervezője elmondta a New York Timesnak 2003. január 5-én adott interjújában – pimaszul nevetséges összegnek tartott, így ők tüntetően távol maradtak a versenytől.
Végül az LMDC Rafael Vinoly és irodája tervét hirdette ki a pályázat győztesének. Ezután Pataki kormányzó közbenjárására a megbízást a győztes építész helyett Libeskind kapta, aki elkészítette az épületegyüttes tervrajzát, beleértve az 541 méteres Szabadság-tornyot. Az a Libeskind, aki soha nem épített felhőkarcolót. (Érdekes magyar vonatkozás: a dugába dőlt budapesti kormányzati negyed, „a magyar Whitehall” pályázati terveit olyan zsűri elbírálására bízták, amelynek Daniel Libeskind tagja volt. Nyilván itt nem merült fel zavaró tényezőként, hogy 2006-ban Budapesten a magyar rendőrség diktatúrákra emlékeztető erőszakkal oszlatott fel tüntetéseket.)
Nem csupán az ikertornyok újjáépítése osztotta meg az építészszakmát, hanem Libeskindnek a cikk elején idézett mondata is. Nem egy építész képmutatással vádolta, ugyanis nemrég – a totalitárius rendszereknek vállalt munkát elítélő nyilvános kijelentését követően – saját cége vállalkozásba kezdett Hongkongban. Márpedig Hongkong a kommunista, „totalitárius” Kína része.
De menjünk tovább. Azt is Lacayótól tudjuk, hogy – amint sajnáltatta Libeskindet – nem Libeskind nyerte el azt a szentpétervári pályázatot, amelyet a Gazprom új felhőkarcolójára írtak ki, hanem a skót RMJM építészeti cég. Ugyanis Libeskind is pályázott az épület tervezésére. Márpedig Oroszország központosított rendőrállam, ha hihetünk a nyugati sajtónak, amely ezt előszeretettel emlegeti.
A lengyel-amerikai építésznek azonban nemcsak az orosz „rendőrállamban”, hanem a demokratikus Olaszországban sem volt szerencséje. Pár hete áll a bál amiatt, hogy amikor Berlusconi megpillantotta Libeskind rajzait, amelyeken erősen görbére tervezte a milánói művészeti múzeumot és irodatornyot, a csípős nyelvéről ismert olasz miniszterelnök könnyedén odavetette: „Milánó hemzseg a hervadt taggal járó emberektől. Legfeljebb lesz még valami, aminek Viagrára van szüksége.”
Libeskind azonnal – mi mást is tehetne? – lefasisztázta Berlusconit, és azt mondta: „A fasiszta Olaszországban mindent, ami nem volt egyenes, »perverz művészetnek« tekintettek. Tornyomat
Leonardo da Vinci munkája és a nagy olasz kultúra inspirálta. Berlusconi úrnak nem volt ideje vagy szellemi kapacitása arra, hogy ezeket tanulmányozza. Mint amerikai és Lengyelországban felnevelkedett zsidó, Berlusconit förtelmesnek találom. Felfogása a nacionalizmusról, a zárt határokról és mindannak a tagadásáról, ami más, visszataszító. Gyűlöli az idegeneket.”
Ezek után persze végkép nem érthető, miért dolgozik Libeskind Kínában. Ismeretes, hogy a pekingi olimpia vezető tervezője ifj. Albert Speer, Hitler egykori főépítészének fia, ami – főként az 1936-os berlini olimpiával vont párhuzamok
miatt – megütközést keltett, de emiatt nem jutott eszébe senkinek lenáciznia a város egyébként természetesen kommunista vezetését.
Daniel Libeskind belfasti nyilatkozatában tehát bírálta azokat az építészeket, akik hajlandók teljhatalmú rendszerek zsoldjába állni. Azt mondta: „Azt hiszem, hogy az építészeknek etikusabban kellene hozzáállniuk a kérdéshez… Zavar, ha egy építész azt tesz a helyszínnel, amit akar… Azt sem tudjuk, hogy egyáltalán volt-e nyilvános pályázat. Azt sem tudjuk, kié a hely, a ház, a föld.” Mondta a Hongkongban építő Libeskind, akit George Pataki „nyomott be” a Szabadság-torony és épülettársai építészének a pályázat nyertese helyett.
Kijelentése más szempontból is érzékeny témát érintett, ugyanis a világon ma a legmerészebb, legpompásabb építészeti tervek nem a Nyugat országaiban valósulnak meg, hanem Oroszországban, Közép-Ázsiában, Kínában, Iránban és a Perzsa-öböl dúsgazdag zsarnokságaiban.
Hogy milyen tervek ezek, azt szinte elképzelni sem tudják, akik olyan országokban élnek, mint Magyarország, ahol Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksé-
gének évei alatt egyetlen említésre méltó épület sem magasodott a föld fölé.
Ellentétben a „zsarnokság” országaival.
Aki látta a brit Norman Foster négymilliárd dolláros költséggel épülő moszkvai Kristályszigetét, ezt a gigantikus, de egyben meghökkentően kecses, „város a városban” projektet, tudja, miről van szó. A számok nyelvén: kilencszáz lakás, háromezer szállodaszoba, iskola, múzeum és egy sportközpont kap helyet a hatalmas területet lefedő, felfelé csavarodó, csúcsban végződő üvegszerkezet alatt.
Dubaiban – amely a földkerekség leggyorsabban fejlődő városa – ma a világ toronydaruinak mintegy egynegyede működik. Ott folyik földünk legnagyobb tengerparti építkezése is: több csatornát és mesterséges szigetet is kialakítanak, amelyek közül az egyik egyben a világ legnagyobbika. Jellemző, hogy a tervek része a 75 kilométeres Arab-csatorna, amely a parttól a sivatagig és egy nagyobb méretű kikötőig vezet majd.
Dubaiban szélsebesen épül „mellesleg” a világ
legmagasabb felhőkarcolója, a Burdzs Dubai, amely 1400 méterre, azaz a Libeskind által tervezett Szabadság-toronynál háromszor magasabbra nyúlik majd az égbe. És szintén Dubai ad otthont bolygónk egyetlen hétcsillagos szállodájának, a Burdzs al-Arabnak is. A minden demokráciát nélkülöző Egyesült Arab Emírségek Dubaijal szomszédos emirátusa sem akar lemaradni. Abu-Dzabiban, a Szaadijat-sziget kulturális központjában épül Frank Gehry tervei alapján a legújabb Guggenheim Múzeum. Az egész körzet a kulturális turizmus egyik nagy vonzásközpontja lesz.
Az új építészetben talán még az emirátusokon is túltesz az olimpiát váró Peking, ahol a számtalan új sportlétesítményen kívül valódi épületcsodák fogadják a látogatókat attól a pillanattól kezdve, ahogyan megérkeznek a Norman Foster tervei alapján megépült csillogó pekingi repülőtérre, illetve ennek épületébe, amely ez esetben is a világ legnagyobbika.
A turisták a kínai fővárosban egymás után pillanthatják meg Paul Andreu tojás alakú nemzeti színházát, Herzog és De Meuron stadionját, az uszodaközpontot, majd pedig a Libeskind-vitában leginkább érintett épületet, a kínai állami televíziózási tanács épületét, amelyet a holland Rem Koolhaas tervezett, és amelynek egymással összeépített, egymáshoz képest döntve elhelyezett formáit a világ nem egy építésze a szakember leginkább képzeletdús tervének tart.
De kik vethetik az első követ a pártpropaganda fellegvárát tervező európai építészre?
Az olaszok, akik gond nélkül telepítettek kormányépületeket Mussolini idején az 1942-re tervezett, de a világháború kitörése miatt elmaradt világkiállítási negyedbe? A németek, akik gond nélkül üzemeltetik pénzügyminisztériumukat a harmadik birodalom korábbi tengerészeti minisztériumában?
A magyarok, akik az 1990-es fordulat után szemrebbenés nélkül telepítették a pártokat az egykori ÁVO székhelyének épült Fehér Házba (tervező: az SZDSZ közeli rádiós Váradi Júlia apja), noha az épület pincéjében az ötvenes évek elején minden bizonnyal emberdaráló is működött?
Azoknak, akik támadják a zsarnoki rendszereknek tervező építészeket, arról sem szabadna elfeledkezniük, hogy amikor az akkori idők egyik legkegyetlenebb zsarnoka, az Amerika-barát iráni sah a hetvenes években pályázatot írt ki a teheráni könyvtárra, a világ hatszáz építésze – közöttük a vérszomjas sahhoz illő „brutális” stílust képviselő, már elhunyt Smithson házaspár – sietett részt venni rajta. Mint ahogyan a sok híres építész közül az amerikai Robert Venturi is részt vett az egyik bagdadi mecset pályázatán, amelyet a nyolcvanas években Szaddám Huszein írt ki.
Valóban azzal az építésszel lenne baj, aki zsarnoki rendszereknek épít? De mi volna a helyes magatartás? Ki kellene várniuk az építészeknek, ameddig a „talpig demokrata” Gyurcsány Ferenc magyar miniszterelnöktől vagy a szintén „demokratának” tekintett szófiai kormánytól kapnak fantáziájuknak szárnyakat adó megbízást?
Netán fordítsuk meg a kérdést: Oroszországban és Kínában szabad sört, autót és repülőgépet eladni, ott irodákban dolgozni, szupermarketeket nyitni, csak éppen épületeket tervezni nem?
A Hongkongban is építő Libeskind talán jobban tenné, ha a szakma megosztása és Berlusconi le-fasisztázása helyett azért küzdene, hogy a meglévő demokráciákban egyenlő esélyeik legyenek az építészeknek, és ne az ideológia győzelmének jelképe, hanem a szakmai hozzáértés és a képzelőerő ünnepe legyen egy-egy tervpályázat. Lett légyen az New York-ban, vagy éppen Budapesten, ahol – hogy a hazai lejtős pályára gondoljunk – a Makoveczek kirekesztéséről esik szó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.