Az orosz RKK Energia cég két évet töltött annak az űrhajónak a megtervezésével, amelynek prototípusát az angliai Farnboroughban mutatták be, az Air Show nevű kiállításon. A helyszín kiválasztása jelzi, hogy az Európai Űrkutatási Ügynökség (ESA) és az orosz űrkutatás irányítói között régóta folyó tárgyalások kezdik meghozni gyümölcsüket. Az új űrhajó az elképzelések szerint európai legénységet is szállítana. Az ESA francia–guyanai űrkikötőjéből, Kourouból indulhatna útnak a Kazahsztántól drágán bérelt Bajkonur helyett, amíg elkészül a tervezett oroszországi űrrepülőtér.
Az együttműködés azért is fontos, mert az új hajó rivalizálhat a szintén még csak a tervezőasztalon létező amerikai Orionokkal, amelyek segítségével a NASA vissza akar térni a Holdra – írta a BBC.
Az orosz űrhajó fedélzetén négy asztronauta utazhat majd a Holdhoz, Föld körüli pályát igénylő expedíciókhoz pedig hatot is felvehet. Ahhoz, hogy a bolygót elérhesse, nagyobb teljesítményű hordozórakétára lesz szüksége azoknál, amelyek a Szojuzokat pályára állítják. A kouroui űrkikötő ideiglenes használatát ez is indokolja, mert nincs kizárva, hogy az új hordozórakéta az európai Ariane–5 lesz, amely kisebb átalakítással alkalmassá tehető a feladatra. A Földre visszatérő űrjármű sima landolását ejtőernyő és fékező rakéták segítik majd.
Arra az esetre, ha az orosz–európai együttműködés mégsem alakulna a terveknek megfelelően, az EADS Astrium vállalat is bemutatta a közelmúltban saját személyszállító űrjárművének tervét. Az európai ATV teherszállító továbbfejlesztett változata az amerikai Orionnak is versenytársa lehet a BBC beszámolója szerint.
Zelenszkij így ássa alá a független igazságszolgáltatást
