Hét végén elmaradt a Légimentő Kht. ügyvezető igazgatójának sajtótájékoztatója. Az esemény a Székely Tamás egészségügyi miniszterrel történt tárgyalás után hiúsult meg. Magyarázatként a tárca lapunknak annyit mondott: nem tartják ildomosnak, hogy azelőtt tartson bárki is ez ügyben tájékoztatást, amíg zajlik a vizsgálat. A közlekedésbiztonsági szervezet jelentésére viszont előreláthatólag heteket kell várni.
Az ügy előzménye, hogy egy ember meghalt, hárman pedig megsérültek múlt csütörtökön, amikor lezuhant egy mentőhelikopter a Pest megyei Kiskunlacháza és Apajpuszta között. A jármű Paksról Budapestre tartott egy kétéves égési sérült gyermekkel és édesanyjával. Őkés a gépen tartózkodó orvos és a pilóta életben maradtak, az ápoló azonban a helyszínen meghalt. Túri Péter tegnap már nem akart nyilatkozni lapunknak, de pénteki sajtótájékoztatóján azt mondta: a balesetet valószínűleg az okozta, hogy mindkét hajtómű leállt.
Székely Tamás a múlt héten kijelentette: típushibáról szó sem lehet. Ezt azzal magyarázta, hogy ezer fölötti az európai térségben az ilyen típusú, hasonló céllal repülő gépek száma. Ezekkel pedig még nem fordult elő, hogy leállt a hajtóművük. A miniszter szerint így csak egyedi problémáról lehet szó. Szombaton viszont annak a helikopternek is leállt a hajtóműve, amelyet az összeroncsolódott gép helyettesítésére küldtek. Az új járművet szombat délelőtt az M3-as autópályára riasztották egy árokba borult gépkocsi utasainak mentésére. A baleset sérültjeit végül mentőkocsival szállították kórházba, a légi jármű segítségére nem volt szükség.
– Fogát összeszorítva dolgozik mindenki több mint két éve. Gyalázatosak a körülményeink, mégis minden reggel kinyílik a hangárajtó – panaszolják a szerencsétlenült járt ápolónak írt búcsúlevelükben kollégái. Hozzáteszik: „Ha nem nyílt, ha beszakadt a beton, ha befagyott az üveg, ha csöpögött a tankoló kocsiból a keró, akkor is repültünk, mentettünk, mert ez az életünk.” A miniszter szerint viszont nem áll fenn olyan körülmény a hazai bázisokon, amely megakadályozná a sikeres mentést. – A légi közlekedés nagyon pontos szabályrendszer alapján üzemel, ezért csak ott működhet mentőbázis, ahol megfelelő körülményeket tudnak biztosítani – vélekedett Székely Tamás.
Az Országos Mentőszolgálat közleményéből kiderül: a szombaton meghibásodott gép hibáját az észleléstől számított egy órán belül elhárították. A helyszínre érkező osztrák szakértők és a Légimentő Kht. megállapították, hogy a jármű üzembiztos, folytathatja munkáját.
Bóka János: az Európai Bizottság költségvetési javaslata nem mutat utat a versenyképesség helyreállításához
