Ez év végére visszakaphatják a budapestiek a Szabadság hidat. A Feketeházy János tervei alapján 1896-ban épült, 334 méter hosszú, korábban Ferenc Józsefről elnevezett iparművészeti jelentőségű műemléket először a II. világháború után, majd a nyolcvanas évek közepén renoválták, ám még a mostani munkálatokra is jutott a második világégés okozta sérülésekből. A jelenlegi felújítást a szigorú műemlékvédelmi előírások betartásával végzi a Hídépítő Zrt., a Vegyépszer Zrt., a Hídtechnika Kft. és a Közgép Zrt. alkotta Szabadság híd Konzorcium. A hídépítőknek a legnagyobb munkát a korrodálódott elemek és az útpálya alatt futó vízcsövek cseréje adja. Ezek jó részével már végeztek, számos feladat – így a korlátok restaurálása, a korrózióvédelem, valamint a pilonok felállványozása és festése, az aszfaltozás és a villamossínek lefektetése – még hátra van. A Fővám téri metrómegálló építése nemcsak a tervezett átadás időpontját tolja ki, de a híd restaurálását is nehezíti, mivel a Duna felett átívelő munkaterület a gépek és szállító járművek számára csak a budai oldalról közelíthető meg.
Mint azt Kovács László, a munkálatok egy részét végző Hídépítő Zrt. projektigazgatója elmondta, már a tavalyi év végére elkészültek a híd déli – Petőfi híd irányába eső – felének lakatos és festési munkálatai. Befejeződött a járda és az útpálya alatti vízvezetékcsövek cseréje, valamint a kocsiút betonozása is. Áprilisban pedig a híd pesti oldalán kezdődtek meg a munkálatok, itt még hátra van a járda acélelemeinek behelyezése, a betonozás és az aszfaltozás. Kovács László kiemelte, hogy a Szabadság híd pilléreihez érdemben nem kellett hozzányúlni, mivel azok állaga és alapozása nem szenvedett kárt az elmúlt több mint száz év során. Előre nem látható többletfeladatot jelent ugyanakkor, hogy a járda alatti tartóelemek a vártnál sokkal rosszabb állapotban várták a renoválást, ezek többségét cserélni kell. Nem más a helyzet a járda melletti korlátokkal sem, amelyekből a reméltnél többet kell kicserélni, ugyanakkor a pesti oldalon lévő, északi turul alatti csonkagúlából is szükséges újat készíteni, ez ugyanis még mindig a II. világháború nyomait hordozza magán, meglehetősen rossz állapotban van. – Két pilon beállványozása és festése, valamint a villamospálya lefektetése őszre marad. A festék, amellyel a hidat bevonjuk, egy „anti-graffiti” felületed ad, ami azt jelenti, hogy oldószerrel könnyedén eltávolítható lesz róla minden falfirka. A híd látképe főként az új köz- és díszkivilágításnak köszönhetően változik majd, a létesítmény műemlékhídhoz méltó kandelábereket kap – fogalmazott Kovács. A szakember közölte azt is, hogy az eredetileg tervezett október 30-i átadás biztosan csúszni fog. A fővárossal megkötött szerződés szerint ugyanis csak akkor kell forgalomba helyezni a Szabadság hidat, ha ezt a metró építése lehetővé teszi, a Fővám téri építkezés pedig csúszik. Kovács László szavai szerint a Városháza mostani elvárása az, hogy december 20-ra induljon meg a forgalom a hídon. A hídfelújítás során kiderült, hogy nemcsak az átadás határideje tolódik ki, hanem az eredeti költségkeretet is módosítani kell. A tervezett bruttó 4,8 milliárd forintos kiadás körülbelül hatszázmillió forinttal lesz több. A drágulás elsősorban a díszkivilágításnak köszönhető, ami önmagában negyedmilliárd forintba kerül.
A Szabadság híd feladatainak ellátásában ugyan ma már nem vesznek részt, mégis az építmény elengedhetetlen részeit képezik az őrházak, ezek renoválása a Vegyépszer Zrt. feladata. Mint arról korábban beszámoltunk, a kőszerkezet javítását és tisztítását, a vakolt felületek renoválását, a nyílászárók, kovácsoltvas előtetőtartók restaurálását, cseréjét kellett elvégezni, ezek mellett belülről is megújulnak az épületek, a közműveket is beleértve lesz teljes a rekonstrukció. Az északi hídőrház a felújítás befejezése után továbbra is kiállítási helyiségként működik majd, amelyben a híd történetéről mutatnak be állandó tárlatot. A déli hídőrházban ma a hídmester irodája működik, valamint innen lehet lejutni a rakpart szintjén lévő vízműházba, ahol a hídon átvezető ivóvízcsövek összekapcsolódnak a pesti oldal vízvezetékrendszerével.
A fővárosban a felújítás elindulása előtt a Szabadság híd volt a legrosszabb állapotú átkelő. A Gellért teret a Fővám térrel összekötő híd restaurálása, valamint az M0-s körgyűrű északi hídja, a Megyeri híd megnyitása után a Margit hídon a sor. A főváros másik, a maga nemében ugyancsak páratlan műemlék hídjának várhatóan a jövő év elején kezdődő felújítása minden valószínűség szerint lényegesen komolyabb közlekedési gondokat okoz majd, mint a Szabadság híd kieső kapacitása, a Margit hídon ugyanis sokkal nagyobb forgalom halad át. A szakemberek körében régóta köztudott tény, hogy az évről évre növekvő gépjárműforgalom szükségessé tenne egy újabb összeköttetést is Pest és Buda között. Az aquincumi híd építése ugyanakkor egyelőre nincs napirenden, a beruházás minden valószínűség szerint még az előkészítés szakaszába sem jut el 2010-ig.
Szijjártó Péter: a Közel-Keleten is Donald Trump a béke neve, akárcsak Ukrajnában
