Karácsonyra már miénk a Szabadság híd

Bár a korábban tervezett ütem szerint halad az ipartörténeti remekműként számon tartott Szabadság híd felújítása, az átadás mégis késhet a 4-es metró Fővám téri megállójának elhúzódó építése miatt. A forgalom várhatóan csak karácsony előtt indulhat meg a hídon, az ünnepekre pedig elkészülhet a díszvilágítás is.

Bodacz Péter
2008. 08. 03. 19:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez év végére visszakaphatják a budapestiek a Szabadság hidat. A Feketeházy János tervei alapján 1896-ban épült, 334 méter hosszú, korábban Ferenc Józsefről elnevezett iparművészeti jelentőségű műemléket először a II. világháború után, majd a nyolcvanas évek közepén renoválták, ám még a mostani munkálatokra is jutott a második világégés okozta sérülésekből. A jelenlegi felújítást a szigorú műemlékvédelmi előírások betartásával végzi a Hídépítő Zrt., a Vegyépszer Zrt., a Hídtechnika Kft. és a Közgép Zrt. alkotta Szabadság híd Konzorcium. A hídépítőknek a legnagyobb munkát a korrodálódott elemek és az útpálya alatt futó vízcsövek cseréje adja. Ezek jó részével már végeztek, számos feladat – így a korlátok restaurálása, a korrózióvédelem, valamint a pilonok felállványozása és festése, az aszfaltozás és a villamossínek lefektetése – még hátra van. A Fővám téri metrómegálló építése nemcsak a tervezett átadás időpontját tolja ki, de a híd restaurálását is nehezíti, mivel a Duna felett átívelő munkaterület a gépek és szállító járművek számára csak a budai oldalról közelíthető meg.
Mint azt Kovács László, a munkálatok egy részét végző Hídépítő Zrt. projektigazgatója elmondta, már a tavalyi év végére elkészültek a híd déli – Petőfi híd irányába eső – felének lakatos és festési munkálatai. Befejeződött a járda és az útpálya alatti vízvezetékcsövek cseréje, valamint a kocsiút betonozása is. Áprilisban pedig a híd pesti oldalán kezdődtek meg a munkálatok, itt még hátra van a járda acélelemeinek behelyezése, a betonozás és az aszfaltozás. Kovács László kiemelte, hogy a Szabadság híd pilléreihez érdemben nem kellett hozzányúlni, mivel azok állaga és alapozása nem szenvedett kárt az elmúlt több mint száz év során. Előre nem látható többletfeladatot jelent ugyanakkor, hogy a járda alatti tartóelemek a vártnál sokkal rosszabb állapotban várták a renoválást, ezek többségét cserélni kell. Nem más a helyzet a járda melletti korlátokkal sem, amelyekből a reméltnél többet kell kicserélni, ugyanakkor a pesti oldalon lévő, északi turul alatti csonkagúlából is szükséges újat készíteni, ez ugyanis még mindig a II. világháború nyomait hordozza magán, meglehetősen rossz állapotban van. – Két pilon beállványozása és festése, valamint a villamospálya lefektetése őszre marad. A festék, amellyel a hidat bevonjuk, egy „anti-graffiti” felületed ad, ami azt jelenti, hogy oldószerrel könnyedén eltávolítható lesz róla minden falfirka. A híd látképe főként az új köz- és díszkivilágításnak köszönhetően változik majd, a létesítmény műemlékhídhoz méltó kandelábereket kap – fogalmazott Kovács. A szakember közölte azt is, hogy az eredetileg tervezett október 30-i átadás biztosan csúszni fog. A fővárossal megkötött szerződés szerint ugyanis csak akkor kell forgalomba helyezni a Szabadság hidat, ha ezt a metró építése lehetővé teszi, a Fővám téri építkezés pedig csúszik. Kovács László szavai szerint a Városháza mostani elvárása az, hogy december 20-ra induljon meg a forgalom a hídon. A hídfelújítás során kiderült, hogy nemcsak az átadás határideje tolódik ki, hanem az eredeti költségkeretet is módosítani kell. A tervezett bruttó 4,8 milliárd forintos kiadás körülbelül hatszázmillió forinttal lesz több. A drágulás elsősorban a díszkivilágításnak köszönhető, ami önmagában negyedmilliárd forintba kerül.
A Szabadság híd feladatainak ellátásában ugyan ma már nem vesznek részt, mégis az építmény elengedhetetlen részeit képezik az őrházak, ezek renoválása a Vegyépszer Zrt. feladata. Mint arról korábban beszámoltunk, a kőszerkezet javítását és tisztítását, a vakolt felületek renoválását, a nyílászárók, kovácsoltvas előtetőtartók restaurálását, cseréjét kellett elvégezni, ezek mellett belülről is megújulnak az épületek, a közműveket is beleértve lesz teljes a rekonstrukció. Az északi hídőrház a felújítás befejezése után továbbra is kiállítási helyiségként működik majd, amelyben a híd történetéről mutatnak be állandó tárlatot. A déli hídőrházban ma a hídmester irodája működik, valamint innen lehet lejutni a rakpart szintjén lévő vízműházba, ahol a hídon átvezető ivóvízcsövek összekapcsolódnak a pesti oldal vízvezetékrendszerével.
A fővárosban a felújítás elindulása előtt a Szabadság híd volt a legrosszabb állapotú átkelő. A Gellért teret a Fővám térrel összekötő híd restaurálása, valamint az M0-s körgyűrű északi hídja, a Megyeri híd megnyitása után a Margit hídon a sor. A főváros másik, a maga nemében ugyancsak páratlan műemlék hídjának várhatóan a jövő év elején kezdődő felújítása minden valószínűség szerint lényegesen komolyabb közlekedési gondokat okoz majd, mint a Szabadság híd kieső kapacitása, a Margit hídon ugyanis sokkal nagyobb forgalom halad át. A szakemberek körében régóta köztudott tény, hogy az évről évre növekvő gépjárműforgalom szükségessé tenne egy újabb összeköttetést is Pest és Buda között. Az aquincumi híd építése ugyanakkor egyelőre nincs napirenden, a beruházás minden valószínűség szerint még az előkészítés szakaszába sem jut el 2010-ig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.