Késedelmes fizetésnél is számít a határidő

Harmincnapos határidőt ír elő a hírközlési törvény a távközlési szolgáltatóknak arra az esetre, ha az ügyfél késik számlája befizetésével, ennél hamarabb nem korlátozhatják a fogyasztók telefonforgalmát. A magyarországi mobilcégek két éve közös listát hoztak létre, amely a törleszteni nem kívánók adatait tartalmazza.

Csibra Tibor
2008. 08. 21. 9:27
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Néhány mobiltulajdonos megdöbbenve tapasztalja, hogy késedelmes számlafizetésnél a szolgáltató előzetes értesítés nélkül korlátozza a kimenő hívásokat. Holott erre a hírközlési törvény kötelezi. A tartozások komoly problémát jelenthetnek a társaságoknak, mivel két évvel ezelőtt létrehoztak egy közös adatbázist, amely a nagyobb adósságot felhalmozott, esetleg fizetni nem hajlandó ügyfelek adatait tartalmazza.
A hírközlési törvény pontosan szabályozza azokat a lehetőségeket, amelyeket késedelmes befizetések esetén alkalmazhatnak a társaságok. Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság szóvivője elmondta: lehetőség van a szolgáltatás korlátozására, erről azonban a törvény szerint minimum harminc nappal korábban tájékoztatni kell az ügyfelet. Amennyiben a megadott időszakban a tartozását rendezi, a felszólítás érvényét veszíti. Harminc napon belül csak kivételes esetben csökkenthető a szolgáltatás, ilyen például a túlhasználati díj: a szolgáltatók adatbázisaikban minden előfizető havi forgalmát rögzítik, s ha ettől nagymértékben eltér a várható költség, akkor részszámlát küldhetnek, illetve korlátozhatják a hívásokat.
Szankcionálhatják azt is, ha a mobilinternet-használók egy portról több állomást kapcsolnak a világhálóra. Márton György a társaságok úgynevezett feketelistájáról elmondta, hogy az legális, s üzleti szempontból teljesen indokolt a használata. A szolgáltató azonban minden esetben köteles értesíteni az ügyfelet arról, ha belekerült a bázisba, s adatai az elévülésig kezelhetők – tette hozzá. A listáról tizenkét hónap múlva az is lekerül, aki nem fizeti meg tartozását, de fent marad, ha a cég bírósági eljárást kezdeményezett vele szemben. A szóvivő szerint évente körülbelül ezer panasz érkezik a hatósághoz a társaságok tevékenysége miatt, de vizsgálat eddig csak a részszámlák miatt indult.
Lapunk megkereste a nagy magyarországi mobilszolgáltatókat, hogy milyen módszerekkel kezelik a késedelmes vagy vitatott költségeket. Hammang Henrik, a T-Mobile kommunikációs menedzsere úgy nyilatkozott, hogy cége számlatartozásnál a korlátozás életbeléptetése előtt harminc nappal értesíti az ügyfeleit a tartozásról, illetve a nemfizetés esetén a várható következményekről. Először telefonon és SMS-ben, majd kétszer levélben szólítja fel partnereit. Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója lapunknak elmondta, ők a fizetési határidő letelte utáni 30. naptól állítják le a kimenő hívásokat. Ezt megelőzően levélben, a korlátozás előtt 48 órával pedig SMS-ben figyelmeztetik az ügyfeleket. A Pannon nem kommentálta azt az előfizetőktől származó információt, hogy a 48 órás határidőt nem minden esetben tartja be, és korábban letiltja a kimenő hívást.
A Vodafone a korlátozás előtt harminc nappal, ajánlott levélben és SMS-ben értesíti ügyfeleit, s csak részleges szolgáltatást nyújtanak, ha az előfizető átlépi az egyedi értékhatárt – tájékoztatta lapunkat Dalosi Ágnes account director.
A mobilcégek visszakapcsolási díjat számolnak fel a korlátozások után, ennek mértéke mindháromnál változó. A társaságok által létrehozott közös adatbázisról Hammang Henrik elmondta, hogy 2006 januárja óta működik. Azok az ügyfelek kerülnek fel rá, akik legalább ötezer forintos tartozást halmoztak fel, és a bejövő és kimenő hívásaikat is letiltották.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.