Néhány mobiltulajdonos megdöbbenve tapasztalja, hogy késedelmes számlafizetésnél a szolgáltató előzetes értesítés nélkül korlátozza a kimenő hívásokat. Holott erre a hírközlési törvény kötelezi. A tartozások komoly problémát jelenthetnek a társaságoknak, mivel két évvel ezelőtt létrehoztak egy közös adatbázist, amely a nagyobb adósságot felhalmozott, esetleg fizetni nem hajlandó ügyfelek adatait tartalmazza.
A hírközlési törvény pontosan szabályozza azokat a lehetőségeket, amelyeket késedelmes befizetések esetén alkalmazhatnak a társaságok. Márton György, a Nemzeti Hírközlési Hatóság szóvivője elmondta: lehetőség van a szolgáltatás korlátozására, erről azonban a törvény szerint minimum harminc nappal korábban tájékoztatni kell az ügyfelet. Amennyiben a megadott időszakban a tartozását rendezi, a felszólítás érvényét veszíti. Harminc napon belül csak kivételes esetben csökkenthető a szolgáltatás, ilyen például a túlhasználati díj: a szolgáltatók adatbázisaikban minden előfizető havi forgalmát rögzítik, s ha ettől nagymértékben eltér a várható költség, akkor részszámlát küldhetnek, illetve korlátozhatják a hívásokat.
Szankcionálhatják azt is, ha a mobilinternet-használók egy portról több állomást kapcsolnak a világhálóra. Márton György a társaságok úgynevezett feketelistájáról elmondta, hogy az legális, s üzleti szempontból teljesen indokolt a használata. A szolgáltató azonban minden esetben köteles értesíteni az ügyfelet arról, ha belekerült a bázisba, s adatai az elévülésig kezelhetők – tette hozzá. A listáról tizenkét hónap múlva az is lekerül, aki nem fizeti meg tartozását, de fent marad, ha a cég bírósági eljárást kezdeményezett vele szemben. A szóvivő szerint évente körülbelül ezer panasz érkezik a hatósághoz a társaságok tevékenysége miatt, de vizsgálat eddig csak a részszámlák miatt indult.
Lapunk megkereste a nagy magyarországi mobilszolgáltatókat, hogy milyen módszerekkel kezelik a késedelmes vagy vitatott költségeket. Hammang Henrik, a T-Mobile kommunikációs menedzsere úgy nyilatkozott, hogy cége számlatartozásnál a korlátozás életbeléptetése előtt harminc nappal értesíti az ügyfeleit a tartozásról, illetve a nemfizetés esetén a várható következményekről. Először telefonon és SMS-ben, majd kétszer levélben szólítja fel partnereit. Majorosi Emese, a Pannon sajtó- és információs igazgatója lapunknak elmondta, ők a fizetési határidő letelte utáni 30. naptól állítják le a kimenő hívásokat. Ezt megelőzően levélben, a korlátozás előtt 48 órával pedig SMS-ben figyelmeztetik az ügyfeleket. A Pannon nem kommentálta azt az előfizetőktől származó információt, hogy a 48 órás határidőt nem minden esetben tartja be, és korábban letiltja a kimenő hívást.
A Vodafone a korlátozás előtt harminc nappal, ajánlott levélben és SMS-ben értesíti ügyfeleit, s csak részleges szolgáltatást nyújtanak, ha az előfizető átlépi az egyedi értékhatárt – tájékoztatta lapunkat Dalosi Ágnes account director.
A mobilcégek visszakapcsolási díjat számolnak fel a korlátozások után, ennek mértéke mindháromnál változó. A társaságok által létrehozott közös adatbázisról Hammang Henrik elmondta, hogy 2006 januárja óta működik. Azok az ügyfelek kerülnek fel rá, akik legalább ötezer forintos tartozást halmoztak fel, és a bejövő és kimenő hívásaikat is letiltották.
Az őzek párzási időszaka miatt van veszély az utakon
