Kristályosodás

Bár elvben már olyan akna is létezik, amelyet néhány év múltán baktériumok bontanak le, valójában a jelenleg dúló háborúk után is ugyanolyan veszélyes anyagok maradnak hátra, mint a korábbi nagy világégéseket követően. A Magyarországra hullott bombák mennyisége fölbecsülhetetlen, de sokatmondó szám, hogy a tűzszerészeket naponta öt-tíz alkalommal riasztják. A katonák azt mondják, a Ferencvárosban hétfőn előkerült kéttonnás bomba ártalmatlanítását is rutinfeladatként kezelték.

György Zsombor
2008. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolc hónapon belül a hazai tűzszerésztörténelem két rekordja is megdőlt: korábban soha nem találtak egyszerre annyi robbanóanyagot, mint tavaly november 21-én az Északi összekötő vasúti hídnál, s egyszer sem kellett olyan sok embert, mintegy tizenhatezret kitelepíteni a hatástalanítás idejére, mint július 29-én, kedden a Ferencvárosban. Az előbbi esetben az öt darab, egyenként ötszáz kilogrammos bombát a visszavonuló német csapatok helyezték el a pilléreknél, vélhetőleg 1944 végén, de csak a híd pesti oldalának egy részét robbantották fel, a budai oldal sértetlen maradt, a robbanószerkezeteket pedig hátrahagyták. A Ferencvárosban bonyodalmakat okozó német gyártmányú, SB–1000 típusú, akna hatású bombatestben nem volt ugyan sem töltet, sem gyújtószerkezet, a kiemelés előtt azonban nem lehetett tudni, mekkora a veszély. Hiába telt el ennyi idő, a szakértők szerint a szerkezetek hatástalanítása ma sem kockázatmentes, hiszen bár a rozsda szétmarta a burkolat felszínét, az esetek 98 százalékában még működőképes a robbanóanyag. Ha a ferencvárosi bomba detonál, kétszázötven méteres körzetben mindent lekaszál. Emlékezetes, nem sokkal korábban, július 16-án Angyalföldön találtak egy féltonnás bombát, amelyet nagy valószínűséggel az 1944. július 2-i nagy amerikai támadás során dobtak le, vagyis majdnem napra pontosan hatvannégy évvel azelőtt, hogy megtalálása miatt újból háborús hangulat lett úrrá a környéken.
Ami azonban a kívülállók számára rendkívüli helyzetnek tűnik, az a tűzszerészeknek rutinfeladat. Legalábbis ez derül ki a Magyar Honvédség 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Zászlóaljának kérdéseinkre adott válaszaiból. Mint tudatták, ezekben az esetekben is a szokásos eljárást követték, vagyis a helyszíni szemlét, felderítést követően elvégezték a hatástalanítással kapcsolatos feladatokat és az elszállítást. Közölték, mindig az aznapra tervezett járőrparancsnok feladata a hatástalanítás, így történt ez a Ferencvárosban is, igaz, kockázatosabbnak mutatkozó esetekben a zászlóaljparancsnok felteszi a kérdést a katonának, hogy vállalja-e a feladatot. A tűzszerésznek pedig joga és lehetősége van arra, hogy nemet mondjon. S hogy mik egy jó tűzszerész legfontosabb ismertetőjegyei? A jó tűzszerész higgadt, nyugodt, megfontolt, felkészült, magabiztos, mindemellett gyors döntési képességgel rendelkezik – szól az alakulat hivatalos válasza.
E tulajdonságokra szükségük is van a bombák ártalmatlanítóinak – derül ki Kovács Vilmos alezredes, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HIM) munkatársának szavaiból, aki szerint a veszélyt sosem szabad lebecsülni. Mint mondja, a robbanóanyagok egy idő után kikristályosodnak, ettől megbízhatatlanná válik a bomba, s bár gyújtószerkezet nélkül elvileg nem következhet be a detonáció, az évtizedeken át víz vagy föld alatt rejtőző hadieszközöknél semmi sem zárható ki. Mint meséli, nem csak a második világháborúból maradtak vissza veszélyes eszközök, hiszen sok hadianyagot elástak a trianoni diktátumot követően is, hogy elkerüljék az elrendelt fegyvermegsemmisítést.
A kutató szerint az Északi összekötő vasúti hídnál a pillér felrobbantása lehetett a cél, a bombák egymáshoz közeli lesüllyesztésével valószínűleg láncreakciót akartak beindítani. A katonatiszt szerint még mindig ezerszámra lehet fel nem robbant rombolóeszköz a föld alatt, hiszen 1944 áprilisát követően mérhetetlen mennyiségű bomba hullott az országra, megbecsülni sem lehet, hogy mennyi. (A hidak elpusztítása mellett az ipari, közlekedési csomópontok lerombolása a legfőbb cél minden háborúban, így volt ez a második világégés idején Magyarországon is.)
Az első nagy erejű bombatámadást 1944. április 3-án hajtották végre, a következő napokban, hetekben pedig szinte szünet nélkül folytatódtak a bevetések, éjszaka a britek, nappal az amerikaiak szórták gyilkos bombáikat. Roosevelt és Churchill 1943 januárjában, casablancai találkozójukon fogadták el az átfogó bombatámadások tervét, a CBO-t (Combined Bomber Offensive), amely révén 1944 nyaráig elérték az összes hazai hadiipari létesítményt. A tervben megállapították a támadásra kijelölt célpontok fontossági sorrendjét is, amely a következő volt: 1. repülőgép- és repülőgépmotor-gyárak; 2. tengeralattjáró-támaszpontok, hajógyárak; 3. vasúthálózat, állomások; 4. kőolajipari létesítmények; 5. harckocsigyárak, golyóscsapágygyárak; 6. alumínium- és gumiipar. A menetrendet a jelek szerint be is tartották, célpont pedig Magyarország geostratégiai helyzetéből adódóan bőven akadt.
Mind közül kiemelkedő jelentőségű volt a csepeli Weiss Manfréd Acél- és Fémművek (WM), amely egykor csaknem harmincezer embert foglalkoztatott. A gyárban eredetileg konzervdobozokat készítettek, de 1886 után fokozatosan a fegyvergyártásra tértek át, az első világháború idején pedig a WM az Osztrák– Magyar Monarchia második legnagyobb hadiüzemévé fejlődött. A fő megrendelő természetesen a hadsereg volt, amely számára autók és repülőgépek készültek Csepelen, majd a második világháború közeledtével megkezdődött a harckocsi- és terepjárógyártás is.
Amint Kovács Vilmos sorolja, az egykori Horthy-ligetet, ma Szigetszentmiklóst is nagy erővel támadták a Dunai Repülőgépgyár miatt, ahol Messerschmittek készültek, továbbá sok bomba hullt a közeli tököli repülőtérre. Rengeteg találatot kapott a budai Vár és környéke, az 1945. február 11-i kitörés során pedig a szovjetek erős tüzérségi és aknavetőtüzet nyitottak a főirányra, az akkor még Olasz fasornak hívott Szilágyi Erzsébet fasorra.
A tűzszerészeket mostanság naponta öt-tíz alkalommal riasztják – ezt helyettes parancsnokuktól, Horváth Tibortól tudjuk meg, aki szerint gyakran egészen meglepő helyekre kell kivonulniuk. Az idén július 31-ig összesen 1466 bejelentést kapott a Magyar Honvédség tűzszerészalakulatának ügyelete. A tavalyi évet 2466 bejelentéssel zárták. 2007. október 27-én például Szilágyi Erzsébet fasorban, a Moszkva tér tőszomszédságában bukkantak – emberi csontok mellett – világháborús bombákra a sínpálya felújítása során. Felettük évtizedeken keresztül naponta körülbelül kétszázszor haladt el a 18-as és az 56-os villamos. Alig egy hónappal később az Északi összekötő vasúti hídnál a búvárok szó szerint sötétben tapogatóztak a mintegy hétméteres mélységben, hiába volt ugyanis lámpájuk, nem láttak húsz centiméternél messzebbre. Amint akkor tanúi lehettünk, a kiemelésben egy markológép segítette a tűzszerészeket, amely karjával leért a vízfenékig. Mivel ezeket a bombákat eredetileg repülőgépről dobták volna le, tartóelemeket is szereltek az oldalukra, a tűzszerészek pedig ezekhez rögzítették az emeléshez használható vastag huzalokat. A munka gyorsabban ment, mint ahogy tervezték, reggel kilenc után néhány perccel már arra lettünk figyelmesek, hogy emelkedik a markoló karja, amelynek végén először egy fekete öltözékű búvár tűnt fel, majd megpillantottuk az első, több mint hatvan éven át a Duna mélyén pihent, rozsdától megbarnult ötszáz kilós rombolóeszközt. A békaembert kollégái segítették, hogy beszálljon a tűzszerészek közelben várakozó csónakjába, majd levették róla a nehéz felszerelést. Kimerültnek tűnt, messziről látszott rajta, hogy tapasztalt szakemberként is nagy megpróbáltatás volt számára palackkal a hátán lemerülni az akkor alig pár fokos, zavaros folyóvízbe, ahonnan egy mindaddig ismeretlen típusú és állapotú, épületmonstrumok elpusztítására alkalmas szerkezetet kellett kiemelnie. Ennek ellenére gördülékenyen folytatódott a munka, nem telt bele fél óra, s már a második bomba is a hadihajón feküdt. Az ötödik lemerüléskor – a budai partról nézve a harmadik pillérnél – nehézség adódott, a búvárok ugyanis, eltérően az előzőektől, gyújtószerkezetet is találtak a bombában. Ennek eltávolítása hosszabb időt vett igénybe, de a tűzszerészek délután kettőre az utolsó műveletet is sikerrel végrehajtották. A kiemelt robbanószerkezeteket a fővárostól néhány kilométerre északra található sződligeti központi gyűjtőhelyre szállították megsemmisítésre.
Horváth Tibor alezredes azt mondja, a robbanóanyag-előállító gyárak a háború közepette a mennyiségre és nem a minőségre összpontosítottak, ezért sok selejt is akadt közöttük. A mai modern bombák viszont szinte minden esetben felrobbannak a bevetés során, vagyis reménykedni lehet abban, hogy bár a huszonegyedik század háborúi sem vértelenek, legalább nem marad utánuk annyi veszélyes anyag a földben és a vizekben, mint a világégéseket vagy a balkáni harcokat követően. Az alezredes elmondása szerint például létezik olyan akna, amelyet néhány év elteltével baktériumok bontanak le, egyelőre azonban annyi a fel nem robbant régi eszköz, hogy a tűzszerészeknek bőven lesz munkájuk még. Kovács Vilmos viszont úgy véli, igaz, hogy a mostani eszközökben kevesebb a robbanóanyag, döntő többségük azonban hatvan-hetven év múlva is ugyanolyan veszélyes lesz, mint a mostanában fellelt világháborús bombák. Sőt mivel a háborúzó feleket az adott pillanatban általában csak a győzelem érdekli, nem jellemző, hogy sok figyelmet fordítanának a jövő nemzedékek biztonságára. Olyannyira nem – teszi hozzá –, hogy immár műanyag vázas aknák telepítését is megfigyelték, olyan eszközökét, amelyeket fémkeresővel sem lehet kimutatni.
Az mindenesetre bizonyos, hogy a tűzszerészek nem pihenhetnek a nyáron, hiszen a legtöbb építkezés ilyenkor zajlik, a mélyben lapuló bombák többségére pedig a földmunkák során bukkannak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.