Magyarországra jön a motoros-vb

MTI
2008. 08. 03. 19:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint két évtizede, 1986 óta rendeznek Magyarországon Forma–1-es nagydíjakat, idén az elmaradt Dakar-rali egyik pótversenyét is nálunk bonyolították le, jövő szeptembertől minimum öt éven keresztül pedig a gyorsaságimotoros-világbajnokság egyik futamának a Balatonring lesz a helyszíne. Ez utóbbi tényt Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter tegnapi sajtótájékoztatóján jelentette be.
Hogy mi az a Balatonring? Egy terv, amelyen persze képtelenség motorozni. Azt csak pályán lehet, amit fel is kell húzni. A 2006-os margitszigeti úszó Európa-bajnokság anomáliái vagy a stadionrekonstrukciós program döccenői alapján természetesen adódhatnak a kételyek, de maradjunk a tegnap elhangzottaknál: a Sávoly község melletti – a sármelléki nemzetközi repülőtérhez és az M7-es autópályához közeli – pályát több mint nyolcvanmillió eurós beruházás keretében a Sedesa-csoport építi fel, a munkálatok idén szeptemberben kezdődnek, és nyolc-tíz hónapig tartanak. Az első nagydíj 2009 szeptemberében lesz, s biztos, hogy 2013-ig minden esztendőben a balatoni főidényen kívüli időpontban – tehát nem júliusban vagy augusztusban – rendezik meg. A 4650 méter hosszú pálya hasonlít majd a valenciaihoz, s kialakításánál több élversenyző, többek között Valentino Rossi és Talmácsi Gábor véleményét is figyelembe vették. A Balatonring nyolc jobb- és nyolc balkanyarból áll majd, a pálya minimális szélessége 14 méter lesz, az elérhető maximális sebesség 315 km/óra lesz rajta. A nézőtér befogadóképességét minimum 100 ezer főre tervezik, ebből 30-50 ezer néző részére kívánnak ülőhelyet biztosítani.
Talmácsi Gábor kijelentette: élete nagy vágya teljesül, hiszen 2009-ben hazai közönség előtt versenyezhet, és biztos abban, hogy akkor már a 250 kcm-esek között fog indulni, továbbá reméli, hogy még legalább öt-hat éven át tud topformában motorozni. Igen, ez alapkérdés, a hazai publikum ugyanis a sikert valamivel jobban szereti a sportnál, és magyar résztvevő híján vagy gyengécske magyar résztvevővel bizony sokat veszítene a jelenleg tagadhatatlanul meglévő vonzerejéből a gyorsaságimotoros-vb. Emellett az is érdemi felvetés, hogy a két futam közti mintegy 362 napban miként hasznosítják a Balatonringet.
Bajnai Gordon állítja, hogy a beruházásnak számos pozitív hatása lesz a magyar idegenforgalomra és az egész magyar gazdaságra, ezért a projektet a kormány – a Mercedes-beruházáshoz hasonló formában – pénzügyi és egyéb eszközökkel is támogatta. Konkrétumokat ezzel kapcsolatban a törvényi előírásokra hivatkozva későbbre ígért a miniszter, azt viszont kijelentette, hogy a fejlesztés közel 800 munkahelyet teremt a régióban.
Róna Iván, a Magyar Turizmus Rt. elnöke azt hangsúlyozta, hogy a gyorsaságimotoros-világbajnokság a Forma–1 és a labdarúgó-vb után a harmadik legnézettebb tévéesemény a világon. Kimutatásában a nyári olimpia bizonyára nem szerepelt. A versenyre 110-140 ezer nézőt várnak helyszínre, és úgy kalkulálnak, hogy a tv-közvetítéseken keresztül 200 ország több mint 300 millió háztartásában követhetik nyomon a Balatonringen megrendezendő vb-futamot, ami erősítheti Magyarország ismertségét, és még jobban felkeltheti a külföldi turisták érdeklődését. Elhangzott, hogy egy-egy motoros-vb-futam kapcsán a résztvevők, a csapattagok és a szurkolók helyszínenként 80 millió eurót költenek el, ezért az ország idegenforgalmi bevételei is jelentősen növekedhetnek.
Végül szó esett arról is, hogy a Balatonring mellett kiegészítő beruházásként egy ötcsillagos wellness-szálloda, egy golfpálya építését és egy Talmácsi-motorosiskola üzemeltetését is tervezi a Sedesa- csoport.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.