Több mint két évtizede, 1986 óta rendeznek Magyarországon Forma–1-es nagydíjakat, idén az elmaradt Dakar-rali egyik pótversenyét is nálunk bonyolították le, jövő szeptembertől minimum öt éven keresztül pedig a gyorsaságimotoros-világbajnokság egyik futamának a Balatonring lesz a helyszíne. Ez utóbbi tényt Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter tegnapi sajtótájékoztatóján jelentette be.
Hogy mi az a Balatonring? Egy terv, amelyen persze képtelenség motorozni. Azt csak pályán lehet, amit fel is kell húzni. A 2006-os margitszigeti úszó Európa-bajnokság anomáliái vagy a stadionrekonstrukciós program döccenői alapján természetesen adódhatnak a kételyek, de maradjunk a tegnap elhangzottaknál: a Sávoly község melletti – a sármelléki nemzetközi repülőtérhez és az M7-es autópályához közeli – pályát több mint nyolcvanmillió eurós beruházás keretében a Sedesa-csoport építi fel, a munkálatok idén szeptemberben kezdődnek, és nyolc-tíz hónapig tartanak. Az első nagydíj 2009 szeptemberében lesz, s biztos, hogy 2013-ig minden esztendőben a balatoni főidényen kívüli időpontban – tehát nem júliusban vagy augusztusban – rendezik meg. A 4650 méter hosszú pálya hasonlít majd a valenciaihoz, s kialakításánál több élversenyző, többek között Valentino Rossi és Talmácsi Gábor véleményét is figyelembe vették. A Balatonring nyolc jobb- és nyolc balkanyarból áll majd, a pálya minimális szélessége 14 méter lesz, az elérhető maximális sebesség 315 km/óra lesz rajta. A nézőtér befogadóképességét minimum 100 ezer főre tervezik, ebből 30-50 ezer néző részére kívánnak ülőhelyet biztosítani.
Talmácsi Gábor kijelentette: élete nagy vágya teljesül, hiszen 2009-ben hazai közönség előtt versenyezhet, és biztos abban, hogy akkor már a 250 kcm-esek között fog indulni, továbbá reméli, hogy még legalább öt-hat éven át tud topformában motorozni. Igen, ez alapkérdés, a hazai publikum ugyanis a sikert valamivel jobban szereti a sportnál, és magyar résztvevő híján vagy gyengécske magyar résztvevővel bizony sokat veszítene a jelenleg tagadhatatlanul meglévő vonzerejéből a gyorsaságimotoros-vb. Emellett az is érdemi felvetés, hogy a két futam közti mintegy 362 napban miként hasznosítják a Balatonringet.
Bajnai Gordon állítja, hogy a beruházásnak számos pozitív hatása lesz a magyar idegenforgalomra és az egész magyar gazdaságra, ezért a projektet a kormány – a Mercedes-beruházáshoz hasonló formában – pénzügyi és egyéb eszközökkel is támogatta. Konkrétumokat ezzel kapcsolatban a törvényi előírásokra hivatkozva későbbre ígért a miniszter, azt viszont kijelentette, hogy a fejlesztés közel 800 munkahelyet teremt a régióban.
Róna Iván, a Magyar Turizmus Rt. elnöke azt hangsúlyozta, hogy a gyorsaságimotoros-világbajnokság a Forma–1 és a labdarúgó-vb után a harmadik legnézettebb tévéesemény a világon. Kimutatásában a nyári olimpia bizonyára nem szerepelt. A versenyre 110-140 ezer nézőt várnak helyszínre, és úgy kalkulálnak, hogy a tv-közvetítéseken keresztül 200 ország több mint 300 millió háztartásában követhetik nyomon a Balatonringen megrendezendő vb-futamot, ami erősítheti Magyarország ismertségét, és még jobban felkeltheti a külföldi turisták érdeklődését. Elhangzott, hogy egy-egy motoros-vb-futam kapcsán a résztvevők, a csapattagok és a szurkolók helyszínenként 80 millió eurót költenek el, ezért az ország idegenforgalmi bevételei is jelentősen növekedhetnek.
Végül szó esett arról is, hogy a Balatonring mellett kiegészítő beruházásként egy ötcsillagos wellness-szálloda, egy golfpálya építését és egy Talmácsi-motorosiskola üzemeltetését is tervezi a Sedesa- csoport.
Advisor to Peter Magyar Calls It “Good” if Tens of Thousands of Hungarian Farmers Go Bankrupt
